Pagina's

zaterdag 20 juli 2019

Restaurant: Ninety Nine Restaurant & Pub - Pembroke, Massachusetts

Restaurant: Ninety Nine Restaurant & Pub
Adres: 166 Church St, Pembroke, MA 02359, Verenigde Staten


Op de terugweg vanuit South Yarmouth richting Concord reden we over de snelweg en we hadden zin om even ergens te stoppen om wat te gaan drinken. We hielden de borden langs de weg, waarop de namen van de restaurants waren beschreven, in de gaten en keken of dat er misschien iets voorbij kwam waar we allebei nog nooit waren geweest. Op het moment dat we in de buurt van Pembroke reden zagen we een grote kerstwinkel, Christmas Tree Shops genaamd, en er waren in de buurt ook enkele voor ons nog onbekende restaurantketens te vinden. We besloten dat we bij de kerstwinkel wilden gaan kijken, maar we zouden eerst even naar een van de restaurants toe gaan. Het snelwegbord gaf aan dat er vestigingen van LongHorn Steakhouse, Friendly’s en Ninety Nine Restaurant & Pub te vinden waren op het terrein en omdat we alleen even iets wilden drinken besloten we om voor het laatstgenoemde restaurant te gaan. We namen de juiste afslag en arriveerden al snel op het bedrijventerrein waar alle verschillende zaken gesitueerd waren. Ik vond het prachtig.

Ninety Nine Restaurant & Pub is een keten van informele restaurants en pubs in het noordoosten van de Verenigde Staten van Amerika. Het wordt ook vaak 99 Restaurant of gewoon 99 genoemd. In het jaar 1952 werd de eerste zaak van de keten door Charlie Doe geopend op het adres 99 State Street in Boston. Charlie kreeg destijds een hoefijzer voor geluk van zijn vrouw, hij hing deze rond de cijfers 99 van het adresnummer van het restaurant. Deze beeltenis is het logo van de keten geworden en het is uitgegroeid tot een van de bekendste foodservice-logo’s van New England. Het doel van de keten is om meer dan alleen een plek te zijn waar eten wordt geserveerd, Er moet aan de gasten een plek gegeven worden waar ze zich thuis voelen, met no-nonsense voedsel tegen betaalbare prijzen, met behandeling door personeelsleden die een passie hebben voor het vak. Het hoofdkantoor van de keten staat op dit moment in Woburn, Massachusetts en er worden jaarlijks zo’n 20 miljoen gasten bediend in meer dan 100 vestigingen van het restaurant welke allemaal in de regio gevestigd zijn. 

FOX Rondreizen Verenigde Staten





Zoals wel vaker tijdens ons verblijf in Massachusetts regende het. We parkeerden onze auto daarom zo dicht mogelijk bij de ingang van het restaurant. Vanaf de buitenkant gezien zag de zaak er erg groot uit en ik had zin om er naar binnen toe te gaan. Ik had inmiddels al een behoorlijke dorst gekregen van de reis en had zin in iets lekkers. Ik was benieuwd naar hoe het restaurant er aan de binnenkant uit zou zien, vooral ook omdat het tevens een pub was. Er werd buiten reclame gemaakt voor hoofdgerechten met een prijs van slechts $ 9,99 (exclusief taks en fooi natuurlijk) en we zouden er dus eventueel ook nog goedkoop kunnen eten. We liepen het gebouw binnen en het leek wel alsof het restaurant die dag pas net geopend was. Er stond nog niemand om ons welkom te heten, en dus liepen we zelf de ruimte maar in. In de verte zagen we een bar en omdat daar wel een personeelslid achter stond liepen we daar naartoe. Om ons heen zagen we allerlei sportattributen aan de muur, zoals bijvoorbeeld een American Football-shirt van Tom Brady van de New England Patriots.   

Volgens mij waren we de eerste gasten van die dag, er zat niemand aan de booths en tafels en wij waren ook de eersten die aan de bar plaatsnamen. De bar-dame heette ons welkom en in de tussentijd was ze nog even bezig om alle flessen goed te zetten en hier en daar wat op te ruimen. We keken in de tussentijd naar de beelden op de televisieschermen, welke in de ruimte hingen, en ik ging op zoek naar een menukaart. Ik kon het in eerste instantie niet vinden, omdat er nog niks op de bar stond, maar al snel kregen we een aantal kaarten uitgereikt. Ik zocht naar een biertje welke ik nog niet kende en kwam terecht bij een Bud Select, dit was een bier van de bekendste Amerikaanse bierbrouwerij, namelijk Budweiser. Het was een light bier van maar 190 calorieën en kostte bovendien slechts $ 2,59, dus erg goedkoop voor Amerikaanse begrippen. Dit biertje werd besteld, samen met een Coca-Cola voor de chauffeur, omdat we later natuurlijk ook weer de weg op moesten. De drankjes werden voor ons ingeschonken en we kregen het met een bakje popcorn uitgereikt. 




In de menukaart zag ik een aantal lekkere voorgerechten om te delen staan en wilde in eerste instantie wel een klein hapje bestellen, maar omdat we er toch popcorn bij kregen was dat niet meer nodig. Ik nam de eerste slok van mijn biertje en merkte meteen dat er maar weinig smaak aan zat. Het leek op een flink glas water met een toevoeging. Het was echter wel lekker fris en dorstlessend en dat was ook belangrijk. De zoute popcorn welke we erbij hadden gekregen smaakte er goed bij en toen we een aantal handjes uit het bakje hadden genomen werd het weer opnieuw gevuld. Dat vond ik een hele goede service van het restaurant, ik heb het in Amerika wel vaker meegemaakt en het lijkt me leuk als gratis popcorn ook naar de kroegen in Nederland over zal waaien. Echter zal er hier misschien wel meer misbruik van worden gemaakt. We vroegen aan de vrouw achter de bar hoe we bij de kerstwinkel moesten komen en we raakten vervolgens aan de praat. Ik vind het altijd wel leuk hoe enthousiast mensen reageren als ze horen dat je helemaal vanuit Nederland bent gekomen.

Tijdens het gesprek werd het glas met cola nog eens bijgevuld en ik bleef rustig drinken van mijn koude glas bier. Ondanks dat er erg weinig smaak aan zat dronk het toch lekker weg. Naarmate de tijd vorderde en we wat langer aan de bar zaten werd het ook wat drukker in het restaurant. Een aantal stelletjes en gezinnen kwamen binnen en namen plaats aan de verschillende tafels. Het was lunchtijd, maar omdat we die ochtend al een flink ontbijt op hadden bij The Pancake Man en tevens veel popcorn weggewerkt hadden was het voor ons nog te vroeg voor die maaltijd en bovendien zouden we ook later in Concord gaan lunchen. Toen ik de laatste slok van mijn glas bier op had besloten we dat het tijd was om te gaan. We rondden het gesprek af, betaalden de rekening en gingen vervolgens op weg naar de kerstwinkel. Mijn eerste ervaring met Ninety Nine Restaurant & Pub was goed. Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn om een andere vestiging van de keten te bezoeken dan wil ik er ook gaan eten, ik hoop dan alleen wel dat het er dan wat drukker zal zijn.