Pagina's

zaterdag 12 oktober 2019

Activiteit: M&M'S World - New York City, New York

Activiteit: M&M'S World
Adres: 1600 Broadway, New York, NY 10019, Verenigde Staten


In de Verenigde Staten van Amerika doen ze er alles aan om van elke dag een feestje te maken. De dag van morgen (13 oktober 2019) staat daar in het teken van M&M’s Day, vandaar dat ik heb besloten om mijn blog van vandaag te wijden aan de winkel in New York City, waar allerlei verschillende spullen en producten van de gekleurde chocolaatjes worden verkocht, namelijk M&M’s World. Jullie hebben eerder al kunnen lezen over mijn bezoeken aan de M&M’s World-winkels in Las Vegas en Orlando, maar inmiddels ben ik ook al een aantal keer naar de vestiging van de keten in The Big Apple geweest. M&M’s World New York City bevindt zich in het hart van Times Square, het heeft dan ook een toplocatie en wordt elke dag door vele duizenden toeristen bezocht. Ik vind het iedere keer weer geweldig om de winkels van M&M’s World te bezoeken. Zelf ben ik een ontzettend grote chocoladeliefhebber en alleen al vanwege de geur welke in de winkels hangt ga ik er graag naar binnen. Bovendien trekken alle verschillende kleuren ook altijd mijn aandacht en vind ik het leuk om in de zaken rond te lopen en alles goed te bekijken en ook wat te kopen natuurlijk.

M&M’s zijn chocolaatjes van Amerikaanse oorsprong met een gekleurde buitenlaag en een kleine witte letter “m” erop bedrukt. M&M’s staat voor Mars & Murrie’s, dit zijn de achternamen van de uitvinders of eigenlijk kopieerders van de chocoladesnoepjes, Forrest Mars (de oprichter van de organisatie) en Bruce Murrie (zoon van de baas van Hershey Chocolate, met 20% aandeel in het bedrijf). Forrest Mars zag gedurende de jaren ‘30 van de vorige eeuw, tijdens de periode van de Spaanse burgeroorlog, soldaten kleine chocoladesnoepjes met de naam Smarties eten. Deze snoepjes hadden een krokant suikerlaagje aan de buitenkant, waardoor ze niet in de hand smolten. Dit idee is gekopieerd en doorontwikkeld en in 1941 ontving Forrest Mars vervolgens een patent op het productieproces dat hij had bedacht om de snoepjes te kunnen maken. De M&M’s werden in de Tweede Wereldoorlog verstrekt aan de Amerikaanse soldaten en door de jaren heen is het een wereldwijd bekend en geliefd product geworden bij zowel kinderen als volwassenen.





De wereldwijde naamsbekendheid van M&M’s heeft er toe geleid dat er verschillende vestigingen van M&M’s World zijn geopend. Naast de Amerikaanse locaties zijn er ook winkels van M&M’s World te vinden in Londen en Sjanghai. De Amerikaanse vestigingen bezocht ik inmiddels dus al meerdere malen, echter heb ik er nog nooit M&M’s gekocht, omdat de prijs van de snoepjes veel hoger ligt dan in de supermarkt. Wel zijn er altijd verschillende soorten M&M’s te vinden welke niet in de winkel te koop zijn, daar proef ik er soms stiekem een van. De winkel op Times Square in New York is maarliefst 2.200 vierkante meter groot, en het is dan ook de grootste snoepwinkel van de stad. De zaak bestaat uit een drietal verschillende etages, met elk hun eigen producten en artikelen. Het middelpunt van de winkel betreft een 15 meter brede wand, welke 2 etages hoog is, die een muur van chocolade vormt. Een totaal van 72 buizen, welke gevuld zijn met verschillende soorten M&M’s, staan naast elkaar opgesteld en van daaruit kunnen de chocolaatjes getapt en gekocht worden.

Naast de met een krokante suikerlaag omhulde chocolaatjes wordt er ook ontzettend veel merchandise van het merk M&M’s verkocht in de winkel. Het aanbod is heel erg divers, er wordt voor jong en oud themakleding verkocht, maar er kan ook gekozen worden voor borden, bekers, sleutelhangers, keycords, snoeppotten, magneten, knuffels en ga zo maar door. Op de bovenste etage van M&M’s World New York kunnen gasten hun eigen gepersonaliseerde M&M’s maken en laten bedrukken via een printer. Er kan hierbij gekozen worden uit 16 verschillende kleuren M&M'S, waarbij er een aangepast bericht gemaakt kan worden en daarbij ook een afbeelding kan worden gekozen. Hierbij valt te denken aan berichten en afbeeldingen als “The Big Apple”, "I Love NY", het Vrijheidsbeeld, het logo van de professionele sportclubs New York Giants, New York Jets, New York Yankees en New York Mets, en nog veel meer. De bezoekers van de winkel kunnen hiermee hun eigen souvenirs van New York creĆ«ren en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.





Tijdens mijn afgelopen verblijf in New York gingen we naar M&M’s World om daar wat cadeaus te kopen voor het thuisfront. Het grote scherm aan de buitenkant van de winkel trok direct mijn aandacht weer, er werden grappige filmpjes op afgespeeld met Mr. Red en Mr. Yellow in de hoofdrol en voordat we de zaak betraden keken we eerst nog even een tijdje naar het enorme beeldscherm. Ik was al vrolijk, maar door de korte clips werd mijn humeur nog beter. Alle verschillende kleuren en geuren in de winkel wakkerden dit gevoel nog verder aan, ik werd aangetrokken tot de artikelen en ging op zoek naar leuke cadeaus. De winkel was prachtig gethematiseerd, een enorm beeld van Ms. Green als het Vrijheidsbeeld stond in de ruimte en ook was Mr. Red als brandweerman op een rode brandkraan neergezet. Ik vond het geweldig om de M&M’s als deze Amerikaanse iconen te zien en ik kon het niet laten om er wat foto's van te nemen. Doordat ik zoveel leuke dingen om me heen zag vond ik het lastig om een keuze te maken van wat ik nu wilde gaan kopen en mee terug naar Nederland zou nemen.

Er stond een groot beeld in de winkel van Mr. Blue verkleed als Elvis Presley in een wit pak, welke ik erg grappig vond, maar eerder in de vestiging in Las Vegas had verwacht. Volgens mij heb ik die daar namelijk niet gezien. Na lang rondgekeken en gezocht te hebben koos ik uiteindelijk voor een tweetal keycords en sleutelhangers om mee te nemen als souvenir voor thuis. Er stond M&M’s NYC op, zodat de mensen in Nederland ook zouden kunnen gaan zien waar het vandaan kwam. Bij het afrekenen werd er gevraagd of dat we er een groot badlaken bij wilden kopen voor $ 10,00, en omdat we het leuk vonden en toch al een laken nodig hadden voor de zomer gingen we er mee akkoord. Alles werd in een leuk tasje van M&M’s World voor ons ingepakt en we waren gelukkig geslaagd. We liepen vervolgens nog een klein rondje door de winkel en waren het er samen over eens dat M&M’s World echt een winkel is voor Amerika, ik weet niet of dat het in Nederland lang zou bestaan, misschien zijn de Nederlanders daar toch wat te nuchter voor. Maar tot de tijd dat M&M’s World hier is te vinden ga ik graag naar de winkels aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.