Pagina's

zaterdag 16 augustus 2014

Activiteit: SCORE! Interactive Sports Exhibit – Las Vegas, Nevada

Activiteit: SCORE! Interactive Sports Exhibit
Adres: 3900 S Las Vegas Blvd, Las Vegas, NV 89119, Verenigde Staten



Tijdens een van onze reizen naar Las Vegas besloten wij om naar de attractie Shark Reef te gaan in het Mandalay Bay hotel aan het begin van de Las Vegas strip. Toen we de kaartjes voor deze activiteit hadden gekocht zag ik dat er een klein afscheurstrookje aan de kaartjes zat waarop stond dat je met deze kaartjes op de dag van de aankoop gratis naar de activiteit SCORE! in het Luxor hotel kon gaan. Toen we klaar waren met de Shark Reef attractie, waar ik een andere keer over ga schrijven, besloten we dan ook om naar het Luxor hotel te gaan om SCORE! te bezoeken.

Vanuit Mandalay Bay was het een korte wandeling door The Shoppes at Mandalay Place naar het Luxor hotel, je hoefde hier niet voor naar buiten toe. We kwamen uit op de eerste etage van het reusachtige piramidehotel en zagen de entree van SCORE! al snel voor ons liggen. Ik liet onze kaartjes van Shark Reef zien en we mochten inderdaad gratis naar binnen.

SCORE! is een interactief sportmuseum, waarbij er hoofdzakelijk aandacht is voor de bekendste Amerikaanse sporten, zoals ijshockey, basketbal, American football, boksen en autoracen. We werden netjes opgewacht in de eerste ruimte en er werd uitleg gegeven over de attractie. Aan de wanden hingen borden waarop de teams met de hoogste financiële waarden ter wereld vermeld stonden, de voetbalclub Manchester United stond hier op de eerste plaats met een waarde van $ 1,86 miljard dollar, daaronder stonden de Dallas Cowboys, de New York Yankees, Washington Redskins en Real Madrid. Ook hing er een bord met de best betaalde sporters aan de wand, waarbij Floyd Mayweather op de eerste plaats stond met een totaalbedrag van $ 85 miljoen.



Er stonden verschillende computers waarop we onszelf als sporter konden registreren. Je kon kiezen welke sport je wilde doen, wat voor een contract je zou krijgen en of je toegevoegd zou willen worden aan de Hall of Fame. Zelf koos ik er voor om voetballer te zijn met het best betaalde contract ter wereld. Er hing een kaart met een code om de computer die je mee moest nemen, want op die kaart werd alles geregistreerd.

In de volgende ruimte werden er weer foto’s van ons gemaakt, met verschillende sportattributen in de hand zoals een basketbal en honkbalknuppel. Deze foto’s werden ook op de kaart gezet en kon je na afloop van de attractie kopen. Het was op zich wel grappig om te doen, maar we wisten toch al dat we de foto’s niet zouden gaan aanschaffen.

Nadat de foto’s gemaakt waren kwamen we in een ruimte met de eerste exposities, deze ruimte was gewijd aan American football. Er waren veel oude shirts, gouden ballen en gewonnen prijzen tentoongesteld. De vloer waarop we liepen leek net een American footballveld, de yards en de end zones werden aangegeven en het zorgde voor een extra thematisering van de ruimte. Ik vond het heel apart dat er een shirt van O.J. Simpson tentoon was gesteld. Het is toch maf wat er met deze man is gebeurt, van American footballspeler, naar acteur, naar verdachte tot moord en op dit moment zit hij nog steeds in de gevangenis vanwege ontvoering en een gewapende overval.





Na de ruimte over het American football kwamen we in het ijshockeygedeelte terecht. Shirts van bekende ijshockeyspelers van de New York Rangers, zoals Wayne Gretzky, waren tentoongesteld en er werd uitleg gegeven over de bescherming die de ijshockeyspelers allemaal dragen. Op televisieschermen werden bekende ijshockeywedstrijden afgespeeld en er was een kleine ijshockeybaan gemaakt. Op deze baan moest je zo snel mogelijk een puck proberen te krijgen door een aantal poortjes, waarbij de volgorde van de poortjes door lichten werden aangegeven. Dit was best wel lastig om te doen, maar na een paar keer oefenen ging het toch al een stuk beter.

In het gedeelte dat gewijd was aan het boksen waren allerlei bokshandschoenen, kleding en schoenen tentoongesteld van bekende boksers zoals Muhammad Ali, George Foreman, Joe Frazier en Mike Tyson. Op verschillende schermen werden beelden getoond van bokswedstrijden en het was af en toe niet normaal om te zien hoe hard bijvoorbeeld Mike Tyson zijn tegenstanders knock out sloeg. Hier zat echt heel erg veel kracht en power achter en hij was natuurlijk ook niet voor niks wereldkampioen.

Na het boksen kwamen we uit in het baseball ofwel honkbalgedeelte van het SCORE! museum. Bekende shirts van de Dodgers, de Pirates en de Mets hingen in de vitrines, maar het grootste gedeelte van de honkbalruimte bestond toch uit shirts van de New York Yankees, het bekendste honkbalteam van de Verenigde Staten. Je houdt van ze of haat ze wordt er wel eens gezegd.  Ik vond het erg mooi om alle verschillende shirts, honkballen, knuppels, handschoenen en gewonnen prijzen te zien. In de honkbalruimte was er ook weer een interactief gedeelte, je kon namelijk een honkbal werpen en dan werd er aan de zijkant aangegeven hoe veel mijlen per uur je de bal gooide. Ik vond zelf dat ik hier niet zo goed in was, want verwachtte een stuk harder te gooien dan het aantal mijlen dat werd getoond.





De volgende ruimte was helaas nog niet klaar, dit was namelijk de ruimte met voetbal, mijn favoriete sport. Dit vond ik jammer, want had wel zin om een penalty te nemen of iets dergelijks. Wie weet is het de volgende keer wanneer ik in Las Vegas ben wel af en dan kan ik er nog eens gaan kijken. Ik denk dat er onder andere attributen zullen worden tentoongesteld van David Beckham en Thierry Henry en natuurlijk ook van Amerikaanse voetballers zoals Landon Donovan en Jozy Altidore.

Vanuit het honkbalgedeelte liepen we door het voetbalgedeelte naar een ruimte van Nascar. Verschillende outfits van de coureurs waren tentoongesteld en ook stond er een halve auto waar je in kon zitten en een foto kon maken, zodat het net leek alsof je aan het racen was. Met deze sport heb ik niet zo veel en we waren hier dan ook vrij snel uitgekeken.

In de ruimte die volgde stond basketbal centraal. Ik vond het erg mooi om de shirts van de Harlem Globetrotters te zien hangen, vroeger heb ik vaak naar wedstrijden van deze entertainers gekeken. Ze waren laatst ook in Nederland, alleen kwam ik daar helaas te laat achter. Er was een vitrine met Past Legends, waarin shirts hingen van basketbalhelden uit vroegere tijden zoals Dennis Erwing en Magic Johnson, en een vitrine met basketbalspelers uit de tegenwoordige tijd zoals LeBron James en Kobe Bryant. Er hing zelfs nog een basketbalshirt van president Obama tussen. Natuurlijk was er ook een aparte ruimte voor de beste basketballer aller tijden, nummer 23, Michael Jordan van de Chicago Bulls. Ik vond het schitterend om alles zo bij elkaar te zien en heb er echt van genoten.




Het basketbalgedeelte was de een na laatste ruimte van het museum. De laatste ruimte was namelijk een kleedkamer met kluisjes, toen ik mijn kluisje openmaakte hing (virtueel) mijn shirt met nummer 9, mijn contract tot best betaalde voetballer ter wereld en mijn toevoeging tot de Hall of Fame in het kluisje klaar. Dit was erg leuk om te zien en ik vond het jammer dat het niet de werkelijkheid was, maar dromen kan natuurlijk altijd.

Ik vond SCORE! echt een hele leuke activiteit. Zelf ben ik fan van sport en ik vond het erg mooi om de shirts en alle andere attributen van de bekendste Amerikaanse sporten te zien. Het was ook leuk dat er een aantal interactieve elementen in het museum waren ingebouwd. Ik zou er best nog eens naartoe willen gaan, wanneer het voetbalgedeelte in gebruik is genomen. De entree was gratis middels ons Shark Reef ticket dus goedkoper kon het bijna niet. Het is leuk voor jong en oud en het is de moeite waard!