Pagina's

woensdag 6 februari 2019

Restaurant: Mi Tierra Cafe y Panaderia - San Antonio, Texas

Restaurant: Mi Tierra Cafe y Panaderia
Adres: 218 Produce Row, San Antonio, TX 78207, Verenigde Staten


Een tijd geleden schreef ik over mijn ontbijt bij Denny’s in San Antonio, voorafgaande aan ons geplande bezoek aan SeaWorld San Antonio. Het weer was destijds ontzettend slecht, het regende en er was veel onweer gaande. Helaas ben ik die dag niet meer naar SeaWorld San Antonio geweest, omdat het park vanwege de weersomstandigheden de gehele dag gesloten bleef. Hier baalde ik natuurlijk ontzettend van, omdat het bezoeken van SeaWorld eigenlijk mijn hoofdreden was om naar San Antonio toe te gaan. Omdat de dag in SeaWorld dus niet doorging moesten we andere activiteiten verzinnen om in de regenachtige omgeving te gaan doen. We gingen naar de Mexicaanse wijk Market Square om vervolgens het restaurant Mi Tierra Cafe y Panaderia te bezoeken, om daar een drankje te gaan drinken. Ik kende het restaurant van een filmpje op YouTube van de top 10 bezienswaardigheden in San Antonio en daarom leek het me leuk om er even naartoe te gaan.

In het jaar 1951 kochten Pedro en Cruz Cortez het Toyo Cafe in San Antonio, dit was een restaurant met een capaciteit van 60 mensen, en hernoemden de zaak naar Mi Tierra CafĂ©. Een viertal jaar later werd het gebouw welke naast het restaurant stond ook door het stel gekocht en daar werd een bakkerij aan toegevoegd. Het echtpaar Cortez wilde echter verder blijven groeien met het restaurant en daarom kochten zij in 1961 het gehele blok van The Mercado op. Het restaurant bleef uitbreiden en er werden nieuwe zaken aan toegevoegd, zoals de Mariachi Bar in 1989. Het gehele restaurant moest de Mexicaanse cultuur en historie ademen en werd daar vervolgens volledig op ingericht en naar gethematiseerd. Inmiddels is het restaurant ontwikkeld tot een wereldberoemde zaak in San Antonio, er kan authentiek Mexicaans gegeten worden en de gasten krijgen altijd een warm Texaans welkom. De kinderen en kleinkinderen van het echtpaar Cruz zetten deze traditie voort.  






Op het moment dat we het restaurant binnenliepen was ik chagrijnig en teleurgesteld, ik baalde er van dat SeaWorld gesloten was en dat de dag in het water was gevallen. Door alle verschillende kleuren, versieringen en muziek in de zaak werd ik echter wel gelijk iets vrolijker. Het was er vrij druk, veel van de mensen waren aan het schuilen voor de regen en eigenlijk deden wij dat natuurlijk ook wel een beetje. We besloten om eerst even rond te lopen, want er was genoeg te zien in het restaurant. Het was echt een vrolijk en kleurrijk geheel, en dat maakte me toch wat opgewekter. Ik zag de Mariachi Bar en de lekkere donuts en zoetigheden van de bakkerij, en vond het erg gezellig in alle verschillende ruimtes. Veel van de tafels in het restaurant waren bezet, we hadden zelf natuurlijk pas net bij Denny’s gegeten en daarom nog geen trek, maar we wilden wel even in het restaurant blijven zitten, omdat we toch de dag door moesten komen en wilden zo droog mogelijk blijven.

Tijdens het lopen door de verschillende ruimtes en zalen zag ik een aantal prachtige muurschilderingen, vele bekende Mexicanen waren geportretteerd en dat vond ik erg mooi om te zien. Elke ruimte was op zijn eigen aparte kleurrijke en Mexicaanse manier ingericht. Gouden vlaggetjes en duizenden kerstlichtjes hingen aan het plafond en alle muren waren bedekt met tierlantijnen of schilderingen. Ik was nog nooit in een dergelijk soort restaurant geweest en vond het erg leuk om het eens te zien. We besloten om terug te wandelen naar de Mariachi Bar om daar vervolgens plaats te nemen en iets te gaan drinken. Ondanks het vroege tijdstip was het al best druk in het cafe, een flink aantal tafeltjes waren bezet en ook aan de bar zaten de nodige mensen. Toen we eenmaal op onze barkrukken in de vrij kitsche ruimte zaten kregen we een menukaart uitgereikt en er werd gevraagd wat we wilden drinken.




Ik baalde natuurlijk nog steeds van het slechte weer en het feit dat SeaWorld daardoor gesloten was en daarom was ik wel toe aan wat alcohol. Het leek me leuk om een onbekend Mexicaans biertje te bestellen en vandaar dat ik koos voor een flesje met de naam Carta Blanca. Ik had nog nooit van dat bier gehoord en wilde het wel eens gaan proberen. Er werd verder ook nog een Mexicaanse sangria besteld. Dit rode wijndrankje met een stukje sinaasappel en het door mijn bestelde flesje bier werd al snel voor ons op de bar neergezet, we kregen er tevens een bakje met tortillachips en salsasaus gratis bij. Dat vond ik een erg goede service en ook zeer klantvriendelijk. Ik had nog niet veel vaker meegemaakt in Amerika dat er gratis chips werden uitgedeeld. De combinatie van het frisse bier met de chips was lekker, het was een soort van comfort food en drank om de nare smaak van de ochtend en het voor de dichte deur van SeaWorld staan een beetje mee weg te spoelen.

Op een zeker moment was mijn biertje op en keek ik even naar buiten of dat het al droog was geworden. Dat was nog niet het geval en daarom besloot ik om nog maar een ander drankje te bestellen. Ik wilde het wel bij de Mexicaanse biertjes houden, omdat ik dat het beste bij het restaurant en de plaats van bestemming vond passen. Na de menukaart weer even erbij te hebben gepakt koos ik voor een Tecate. Dit was een bier wat ik wel al veel vaker voorbij had zien komen, vooral in Las Vegas, maar nog nooit zelf op had. Ik kreeg het in een blikje geserveerd en dat vond ik wel grappig. In Nederland gebeurt dat bij speciaalbier-kroegen nu ook steeds vaker, maar voor een paar jaar terug was dat nog ondenkbaar geweest. Het biertje smaakte lekker en fris en leek op Corona. Het wegspoelen van de teleurstelling lukte er echter niet mee en dat ging die dag ook niet meer lukken. Nadat we alles op hadden besloten we maar om de rekening te betalen en weer terug te gaan naar het hotel. Het was een rotdag en daar heeft het leuke restaurant helaas weinig aan kunnen veranderen./