Pagina's

zondag 29 juni 2014

Restaurant: Ghirardelli (Square) – San Francisco, Californië

Restaurant: Ghirardelli (Square)
Adres: 900 North Point St, San Francisco, CA 94109, Verenigde Staten



Het bekendste chocolademerk van San Francisco is ongetwijfeld Ghirardelli Chocolate. Deze vierkante chocolaatjes zijn in veel supermarkten in Amerika verkrijgbaar. Vaak zijn ze gevuld met allerlei verschillende soorten smaken en voor elke feestdag zijn er aparte chocolaatjes en verpakkingen.

In de Verenigde Staten zijn er ook een aantal Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shops, 30% van deze winkels, 6 stuks, bevinden zich in
San Francisco. In deze Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shops worden chocolaatjes en ijsjes verkocht van het Ghirardelli merk en tevens kun je er iets drinken.

In het Fisherman’s Warf gebied van San Francisco bevindt zich een groot plein met meer dan 40 winkels en restaurants, waaronder 3 Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shops. Het plein wordt Ghirardelli Square genoemd. De 3 shops bestaan uit de Original Chocolate Manufactory, de Ghirardelli Chocolate Marketplace en de Ghirardelli On-The- Go.


In 1893 kocht Domingo Ghirardelli het volledige plein om het hoofdkantoor van Ghirardelli Chocolate Company er op te vestigen. In 1960 is Ghirardelli Chocolate Company echter verkocht aan een bedrijf dat het hoofdkantoor heeft verplaatst naar San Leandro en werd het plein te koop aangeboden. Het plein werd verkocht en werd omgetoverd in een plein vol met restaurants en winkels. De naam Ghirardelli Square is echter blijven bestaan en zal in de toekomst ook zo blijven heten. In 1982 is het Ghirardelli Square namelijk geplaatst op de lijst van het Nationale register van historische plaatsen in Amerika.

Vanuit ons hotel in het centrum van San Francisco was het een behoorlijke wandeling naar het Ghirardelli Square. We liepen langs het water en langs Fisherman’s Wharf, waar het erg goed vertoeven was. Eenmaal aangekomen bij het plein besloten we om bij een van de vestigingen van Ghirardelli een ijsje te gaan halen.

Bij binnenkomst kregen we gelijk een chocolaatje van een van de medewerkers van de winkel. Het verpakte vierkante chocolaatje was gevuld met een heerlijke karamelvulling en smaakte uitstekend. Op een groot stuk papier dat we aangereikt kregen stond het menu met de verschillende sundaes en andere ijsjes die we konden gaan bestellen. Het was wel even lastig om een beslissing te nemen welke sundae we zouden gaan nemen.



Mijn vriendin bestelde de Sea Cliff, die is een warme chocolate chip cookie met vanille-ijs, warme chocoladesaus en slagroom, nootjes en een kers. Zelf bestelde ik een Warm Brownie Sundae in een Homemade Waffle Bowl, met heel veel chocolade er omheen. De Warm Brownie Sundae bestaat uit een warme chocolade brownie, vanille-ijs, warme chocoladesaus, slagroom, nootjes en een kers.

Zoals jullie misschien al wel weten hou ik erg veel van chocolade en dit ijsje vond ik dan ook heel erg lekker. Het was echter zo machtig, mede door de Homemade Waffle Bowl met extra chocolade er omheen, dat ik het niet eens helemaal op kreeg. Op een gegeven moment zat ik zo vol dat ik de rest met pijn in mijn hart weg moest gooien. Als ik er nu aan terug denk heb ik er nog spijt van. Het smaakte echt heel erg lekker, maar het was gewoon te veel. Ik had het eigenlijk in de plastic Ghirardelli beker moeten nemen, dan had ik het wel helemaal op gegeten denk ik.



Nadat we het ijsje op hadden zijn we nog even bij alle andere winkeltjes op het plein wezen kijken en het was er echt heel erg gezellig. Veel mensen liepen met een ijsje, het was mooi weer en er hing een hele leuke sfeer.

Sindsdien kijk ik altijd of dat er een shop van Ghirardelli Chocolate aanwezig is in de stad waar wij verblijven. Helaas zijn er maar 20 Ghirardelli Chocolate shops in de Verenigde Staten, maar sinds die keer zijn we toch ook al in Orlando, Anaheim en Las Vegas naar Ghirardelli geweest om te genieten van de heerlijke ijsjes en chocolade. We proberen ook altijd om wat chocolaatjes mee naar huis te nemen, om thuis ook nog even te genieten van de heerlijke smaken!