Pagina's

donderdag 11 februari 2021

Activiteit: Kemah Boardwalk - Kemah, Texas

Activiteit: Kemah Boardwalk
Adres: 215 Kipp Ave, Kemah, TX 77565, Verenigde Staten


Voorafgaande aan onze rondreis door Texas ben ik op zoek gegaan naar allerlei leuke activiteiten om te doen. Ik hou van pretparken, dierentuinen, aquaria, stadions en sommige musea. Voor onze 1,5 dag in Houston had ik de planning eigenlijk snel klaar. De tijd die we in onze eerste stad van de vakantie hadden was dus gering, terwijl er best veel leuke dingen in de omgeving te doen waren. We moesten dus keuzes maken en uiteindelijk naar de dingen toe gaan die ons het leukste leken. Aan de top van de lijst stond het bezoeken van het Space Center Houston en kort daarachter de Kemah Boardwalk. Het kwam goed uit dat beide bezienswaardigheden niet ver uit elkaar gelegen waren, waardoor we ze makkelijk samen op één dag konden gaan bezichtigen. Kemah Boardwalk kende ik van televisie en ik had er wat enthousiaste verhalen van op internet gelezen. Ik hou van pretparken aan het strand, ik heb me in het verleden goed weten te vermaken in het Belmont Park in San Diego en de Santa Monica Pier in natuurlijk Santa Monica, en het leek me geweldig om ook naar het park aan de oevers van Galveston Bay en Clear Lake te gaan. Na ons bezoek aan het Space Center Houston reden we dan ook in een keer door naar Kemah.

Kemah Boardwalk is een 60 hectare groot themapark dat ligt in Kemah, aan de Gulf Coast van Texas, op een kleine 65 kilometer afstand van Houston. Het park is volledig gebouwd langs de oevers van Clear Lake en Galveston Bay en wordt beschouwd als een van de belangrijkste promenades in de Verenigde Staten. Het complex is in eigendom van Landry’s Inc, het bedrijf kocht het gebied in 1997 en in 1998 werd de Kemah Boardwalk geopend. Het park is het gehele jaar geopend, maar natuurlijk is het er het drukst in het hoogseizoen, van juni tot en met augustus. De Kemah Boardwalk herbergt, naast een verzameling van attracties en kermisspellen, ook een tiental verschillende restaurants (waaronder een Bill's Bar & Burger, waar jullie de volgende keer over kunnen lezen), boetiek-winkels en een jachthaven met ligplaatsen voor 400 boten. De entree tot de Kemah Boardwalk is gratis, er moeten echter wel tickets gekocht worden voor de attracties. Je kunt daarbij kiezen voor losse kaartjes per rit, maar er worden tevens ook dagkaarten ($ 24,99 voor personen groter dan 1,22 meter en $ 18,99 voor kleinere mensen) verkocht, waarmee je de hele dag in alle attracties kunt gaan.





Vanuit het Space Center Houston reden we langs Clear Lake om vervolgens in Kemah uit te komen. Het was een mooie route, waarbij we een aantal erg grote huizen en jachten zagen. Op het moment dat we in Kemah aankwamen gingen we op zoek naar de Boardwalk. We arriveerden bij een groot bord met daarop de naam van het attractiepark en in eerste instantie wilden we daar ook meteen de auto parkeren. We merkten echter op dat het vrij rustig was en dus besloten we een stuk verder te rijden, om te zien of er überhaupt wel iets te doen was. Gelukkig hebben we dat gedaan, want het was anders best een lang stuk lopen geweest om bij de entree van Kemah Boardwalk terecht te komen. Op de parkeerplaats bij de ingang van het park stonden wel een paar auto’s en wij zetten onze wagen daarbij neer. We liepen rustig het park op en ik zag dat er overal Halloween-poppen en thematisering was opgehangen. Het was destijds half oktober, dus ook de tijd van het jaar voor Halloween. Ik hou er wel van, de pretparken zijn vaak het leukst in die tijd van het jaar, met alle horrorhuizen en dergelijke. We liepen langs een aantal restaurants, waaronder een vestiging van Bubba Gump Shrimp Co. en merkten op dat het overal wel erg rustig was.

Het was een donderdagmiddag en vrijwel iedereen zat dus op school of was aan het werk. Dat zorgde er voor dat er een stuk minder sfeer in het park hing dan bijvoorbeeld tijdens het weekend of in de avond. Dat was op zich wel jammer, maar we konden nu wel goed alles bezichtigen en overal bij. We liepen over een groot rond plein, waar alles nog dicht was en kwamen uit bij het Boardwalk Event Center. We zagen het Aquarium en het Boardwalk hotel. Omdat het er zo rustig en stil was voelde het allemaal wat creapy aan, het paste goed bij de sfeer van Halloween. Het en der zagen we wel wat andere gasten lopen, maar over het algemeen was het er gewoon ontzettend stil en rustig. We wandelden op ons gemak naar het gedeelte met de attracties. De draaimolen, het reuzenrad en de Hypnospin draaiden wel rond, maar ik zag niet veel mensen in de wagentjes en karretjes zitten. We kwamen langs Pharoah’s Fury, een klein schommelschip, waar ik voor geen goud in ging, vanwege het feit dat ik er echt ontzettend misselijk in zou gaan worden en daar had ik natuurlijk geen zin in. We arriveerden bij de kassa, waar met houten hekken een wachtrij was afgezet, echter was deze rij helemaal leeg en kon er direct naar de kassa toegelopen worden.  





Vervolgens kwamen we terecht in een gedeelte van het park met nog een aantal heftige attracties, namelijk de Aviator (een skyflyer, ofwel zweefmolen hoog in de lucht, ook niks voor mij) en de Flare. De Flare was een achtbaan met één looping, welke telkens vooruit en achteruit ging. Mij leek het op zich wel leuk om daar in te gaan ($ 5,00 per persoon), maar mijn kameraad die mee was had er weinig trek in, dus daarom heb ik het ook niet gedaan. De topattractie van het park was de Boardwalk Bullet ($ 6,00 per persoon), dit was een houten achtbaan van bijna één kilometer lang, welke in het jaar 2007 is geopend. Het hoogste punt van deze achtbaan bevond zich op zo’n 30 meter en het had een topsnelheid van 80 kilometer per uur. Het was een mooie attractie met een soepele rit. De achtbaan was gethematiseerd naar een cowboystadje, wat natuurlijk ook erg goed bij Texas paste. Helaas waren de Boardwalk Games gesloten, ik had eigenlijk wel zin om ballen te gooien en een flinke prijs te winnen, maar niets aan te doen. Vervolgens liepen we nog even verder langs de andere attracties, waaronder het Wonder Wheel, de CP Huntington-trein, Jungle Bounce en de Rockin’ Rocket, dat waren allemaal leuke dingen om te doen voor kinderen. Het zou er een beetje vreemd uit hebben gezien, wanneer wij in die attracties waren gegaan.

Het bleef maar rustig in het park, dat was echt heel erg jammer. Ik zag zeker wel dat het park veel potentie had en dat het heel erg leuk zou zijn wanneer het wat drukker en alles geopend was. We moesten dan echter nog een paar uur wachten, totdat het avond was, maar daar hadden we nou ook weer geen zin in en bovendien hadden we ook nog wat andere activiteiten op het programma staan. We besloten daarom om langs het water, over de boulevard, terug te lopen richting onze auto. Tijdens deze wandeling zagen we nog allerlei andere kraampjes, welke allemaal gesloten waren. We besloten om bij een van de restaurants nog even wat te gaan drinken en vervolgens stapten we weer in onze huurauto en gingen op de weg terug naar Houston. Ik had voorafgaande aan de reis meer verwacht van ons bezoek aan de Kemah Boardwalk, maar dat kwam vooral doordat wij niet op het juiste moment naar het park zijn geweest. Helaas hadden we maar 1 volledige dag in Houston en was het dus de enige mogelijkheid. Ik ben er zeker van dat het bezoeken van het park in de zomer of tijdens  een mooie dag in het weekend zeer zeker de moeite waard zal zijn. Ik kan het alleen afraden om er op een donderdagmiddag in oktober naartoe te gaan, want dan zal de ervaring toch wat minder zijn.