Pagina's

maandag 15 februari 2021

Restaurant: Bill's Bar & Burger - Kemah, Texas

Restaurant: Bill's Bar & Burger
Adres: 215 Kipp Ave, Kemah, TX 77565, Verenigde Staten


Zoals jullie afgelopen week hebben kunnen lezen heb ik op onze eerste volledige dag, tijdens mijn afgelopen rondreis door Texas, een bezoek gebracht aan de Kemah Boardwalk in Kemah. Het was destijds een donderdagmiddag in oktober en daardoor was het ontzettend rustig in het pretpark. We zijn er dan ook niet heel erg lang gebleven, dat was wel jammer, maar ik had er ook wel wat meer van verwacht. Nadat we de laatste attracties van het park bekeken hadden besloten we om terug te gaan naar de auto, het was een relaxte wandeling langs het water en onderweg besloten we om even ergens wat te gaan drinken en een tussendoortje te eten. We zagen een stel bekende ketens, waaronder vestigingen van Saltgrass Steak House en Bubba Gump Shrimp Co, maar ook een restaurant waar we allebei nog nooit eerder naartoe waren geweest. Dat was het restaurant met de naam Bill's Bar & Burger en het leek ons leuk om daar naar binnen toe te gaan. We waren benieuwd of dat de zaak wel geopend was en of er dan überhaupt gasten aanwezig waren, omdat het bij de rest van de Kemah Boardwalk natuurlijk vrijwel uitgestorven was en wij niet veel andere mensen zagen.

Bill’s Bar & Burger is een keten van hamburgerrestaurants met locaties in New York City (vestigingen in het Meatpacker District, het Rockefeller Center en Downtown New York), Chicago, Pittsburgh, Lake Charles, Atlantic City en dus ook in Kemah. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend in het jaar 2009 in New York City en groeide al snel uit tot een favoriet bij de lokale bevolking en hamburgerliefhebbers. De zaak van Bill’s Bar & Burger in het Rockefeller Center is het grootste alleenstaande hamburgerrestaurant van de Verenigde Staten van Amerika, het is een enorme vestiging met meer dan 400 stoelen. Wanneer ik ooit nog eens in New York City zal zijn dan hoop ik daar te gaan eten. Elke hamburger, milkshake en frietje die verkocht wordt in de restaurants van Bill’s wordt iedere dag vers gemaakt. Inmiddels heeft de keten al bijna 2 miljoen hamburgers verkocht en dat aantal is natuurlijk groeiende. Naast het aanbieden van heerlijke Amerikaanse gerechten houdt de keten zich ook bezig met het verkopen van merchandise waarop het logo van het restaurant is afgebeeld. Die spullen kunnen in de restaurants en online worden gekocht.





We liepen via de achterkant van het gebouw het terrein van het restaurant op, er was een groot terras opgesteld met een flink aantal tafels en stoelen, welke allemaal onbezet waren. Er kon ook een etage hoger worden gegaan en daar zaten wel een paar mensen op het terras. Het waaide op dat moment best hard en we besloten om binnen te gaan zitten. We liepen langs een bord waarop de tekst “patio closed” was geschreven en dus was het ook vrij logisch dat er niemand beneden op het terras zat. We liepen via een houten trap naar boven en arriveerden in de zaal van het restaurant. Een groot aantal tafels en stoelen stonden in de ruimte opgesteld. De stoelen hadden allemaal een rode bekleding en waren verder van hout geproduceerd, evenals de tafels. Televisieschermen, waarop American Football-wedstrijden werden vertoond, hingen aan de muur en allerlei foto’s van Houston en omgeving waren aan een andere wand opgehangen. Er zaten enkele andere gasten in het restaurant en we besloten om aan een tafeltje in de buurt van de rest plaats te nemen, zodat de ober niet de hele tijd door het hele restaurant heen hoefde te lopen. Hij kwam al snel naar onze tafel toe en overhandigde ons de geplastificeerde menukaarten.

Op het menu stonden natuurlijk een aantal verschillende hamburgers, waaronder de Bill’s Burger, maar ook The Boardwalk en een Wild Bill’s Buffalo Chicken Burger. Daarnaast konden er ook soepen, salades, verschillende belegde broodjes met gefrituurde en gebakken kip, vis, kalkoen, krab of pulled pork (dat waren eigenlijk ook een soort burgers) worden besteld. Als bijgerechten waren er (zoete aardappel)frietjes, dan wel met of zonder kaassaus en chili, gebakken bonen, uienringen, coleslaw en mac ’n cheese beschreven. Het water liep me in de mond bij het lezen van het menu, maar we besloten om het toch maar bij een tussendoortje te houden en kozen daarom een van de gerechten van het “Snack Attack”-gedeelte van de kaart. We gingen namelijk voor de Loaded Nachos, dit was een schaaltje vol met tortillachips, belegd met stukjes gerookte bacon, tomaat, een saus van cheddarkaas, zure room, jalapeño en een chili-vleessaus. Er werd ook gevraagd wat we wilden drinken. Op de achterkant van de menukaart waren de drankjes beschreven en ik zag dat er een groot aantal verschillende bieren werden aangeboden. Ik ging even op zoek naar een biertje welke ik nog niet eerder gedronken.





Ik bestelde in eerste instantie een blikje met de naam Southern Star ‘Buried Hatchet’, de ober liep even naar achter om te zien of dat het biertje nog op voorraad was, maar helaas was dat niet het geval. Ik vroeg of dat de Rocket Fuel – Vietnamese Coffee Porter van de 8th Wonder Brewery uit Houston, Texas, dan nog wel beschikbaar was en mijn vraag werd bevestigend beantwoord. We bestelden dat biertje vervolgens, samen met een beker Coca-Cola en de schaal Loaded Nachos. De drankjes stonden binnen enkele seconden op tafel. De ober had verder natuurlijk vrij weinig te doen en was volgens mij blij dat hij even een taak had. Mij leek het een erg saai baantje en ik hoopte maar voor hem dat het later nog wel wat drukker zou gaan worden in het restaurant, want van de fooien die hij die middag zou gaan krijgen zou hij zeker niet kunnen leven. Het blikje met daarin de Rocket Fuel was ijskoud, deze had een tijd in ijswater gestaan. Normaal vind ik dat juist wel lekker, maar bij een porter (de biersoort welke ik had besteld) hoeft dat voor mij niet zo. Een porter mag best wat temperatuur hebben. Het drankje leek daardoor een beetje op een ijskoffie, waar ik even aan moest wennen. De term Rocket Fuel vond ik wat vergezocht, want het biertje was juist wat flets van smaak.

Even later werd de schaal met de nacho’s voor ons op tafel gezet. Het was een aardig bord vol en het zag eruit als een heerlijk tussendoortje. Vrijwel alle tortillachips waren belegd en bedekt met de verschillende sauzen en ingrediënten. Ik pakte wat van de chips en at het lekker op. Het was een heerlijk Tex-Mex gerecht, welke voldeed aan onze verwachting. De tortillachips waren perfect knapperig en krokant gebakken, de chilisaus en de pepers goed pittig, en de zure room met tomaat zorgden voor wat frisheid. De gesmolten cheddarkaas maakte het helemaal af en zorgde er voor dat de chips lekker aan elkaar vast bleven kleven, waardoor je vaak meer dan één chipje tegelijk in je handen had. In de tussentijd werd het lege glas cola van tafel gehaald en er werd een vol glas voor in de plaats teruggezet. We aten het schaaltje met de nacho’s vrij snel leeg, we vonden het allebei erg goed smaken en op het moment dat we alles op hadden vroeg de ober of dat we nog iets wilden bestellen. We hadden echter nog meer op het programma staan en vertelden dat we af wilden rekenen. De bon werd op tafel gelegd en in totaal moesten we $ 24,23 betalen. Dit was een vrij fors bedrag en dan kwam er ook de fooi nog bij. De nacho’s waren erg lekker en het biertje dat ik heb gedronken was ook wel aardig. De sfeer in het restaurant was vanwege het lage aantal gasten echter ver te zoeken, ik hoop dat dat bij een mogelijk volgend bezoek aan Bill’s Bar & Burger anders zal zijn.