Pagina's

zondag 2 juni 2019

Restaurant: Bar SixtyFive at Rainbow Room - New York City, New York

Restaurant: Bar SixtyFive at Rainbow Room
Adres: 30 Rockefeller Plaza, 65th Floor, New York, NY 10112, Verenigde Staten


Het leek mij leuk om in New York een keer naar een rooftopbar te gaan. Een rooftopbar is een bar op het dak of op een hoge etage van een wolkenkrabber. Ik heb een fascinatie voor hoge gebouwen, met uitkijkpunten, waarbij er over de hele stad kan worden gekeken, en om dat te doen met een drankje in de hand leek me geweldig. Op internet ging ik op zoek naar de rooftopbars in New York City en ik verbaasde me niet over het feit dat er best veel aanbod was. Uiteindelijk heb ik lang getwijfeld tussen de 230 FIFTH Rooftop Bar en Bar SixtyFive at Rainbow Room in het Rockefeller Center. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om voor de laatstgenoemde locatie te gaan. Ik was al eens eerder naar de top van het Rockefeller Center geweest en het uitzicht wat daar geboden werd vond ik prachtig. Bovendien bevond de wolkenkrabber zich ook in de nabije omgeving van het hotel waarin we verbleven, het Night Hotel Theater District, en ik was in staat om via mijn telefoon een reservering in de bar te maken met behulp van de OpenTable App. Die zekerheid vond ik wel fijn.

De Rainbow Room is een evenementenruimte voor privéfeesten op de 65e etage van het 30 Rockefeller Plaza in Rockefeller Center, gelegen in Midtown Manhattan. Het is een van de hoogste locaties in New York City. In de Rainbow Room worden klassieke en hedendaagse Amerikaanse gerechten geserveerd. Het werd geopend in 1934 als een locatie voor de elite van de stad. Vanwege de Tweede Wereldoorlog was de ruimte gesloten van 1942 tot 1950. Het restaurant werd gerenoveerd in 1965 en 1985-1987, waarbij geprobeerd werd om het oorspronkelijke decor uit 1930 te herstellen. Vanwege de financiële crisis werd de Rainbow Room gesloten in 2009, maar uiteindelijk weer heropend in 2014, na een renovatie. Gedurende de laatste renovatie werd de cocktaillounge Bar SixtyFive gebouwd. De Rainbow Room met Bar SixtyFive beslaan het oostelijke gedeelte van de 65e etage van het Rockefeller Center. Het restaurant met de bar zijn samen 1.250 vierkante meter groot. Bar SixtyFive heeft tevens een buitenterras, waarbij er in de buitenlucht kan worden genoten van een hapje, drankje en natuurlijk een schitterend uitzicht.

 



De reservering bij Bar SixtyFive at Rainbow Room had ik staan om 21:30 uur, we zouden namelijk eerst nog gaan dineren bij Carmine’s en vervolgens was het de bedoeling om nog even een drankje in de bar te gaan drinken. Het was onze eerste avond van die vakantie in New York en eigenlijk waren we allemaal al behoorlijk moe op het moment dat we vanuit het restaurant naar Rockefeller Center toe liepen. De lange dag en de jetlag begon zijn tol te eisen, maar omdat het beter was om nog niet naar bed toe te gaan besloten we om toch naar Bar SixtyFive te wandelen. Vanuit Carmine’s was het iets langer dan 10 minuten lopen. Mijn telefoon wees ons de weg en we betraden Rockefeller Center via de ingang van het Top of the Rock Observation Deck. Informatieborden gaven de juiste route aan. Achter een desk stond een medewerker van de bar welke ons welkom heette, hij vertelde dat we geen jassen mee naar boven mochten nemen en dat we die bij de garderobe achter moesten laten. Dat deden we dan dus ook en vervolgens bracht hij ons naar de lift welke naar boven zou gaan.

Er stond nog een ander stel voor de lift te wachten en ze waren erg netjes aangekleed. Dat waren wij zelf ook. Ik had namelijk op internet gelezen dat mannen geen spijkerbroeken mochten dragen en daar hadden we dan ook rekening mee gehouden. Naast een zwarte broek en nette schoenen droeg ik bovendien een blouse en een nette zwarte jas. Zo deftig was ik nog nooit gekleed geweest in Amerika, maar eens moest toch de eerste keer zijn. Meestal draag ik korte broeken, sportschoenen, t-shirts en een pet, maar dat was nu dus wel even anders. De lift arriveerde en opende voor ons. De tocht naar de 65e etage ging snel, binnen enkele seconden waren we boven. Toen we er uitstapten wist ik niet wat ik zag, het leek alsof we op een galafeest waren beland. Vrouwen in jurken en mannen in kostuums liepen voorbij en ik vond dat leuk om te zien. Een korte wandeling door de gang van de Rainbow Room bracht ons bij de balie van Bar SixtyFive, waar we door een hostess werden opgewacht.  De reservering werd opgezocht en we werden vervolgens naar onze tafel gebracht.




Bar SixtyFive zag er prachtig uit, aan de korte zijde van de ruimte bevond zich de uitgestrekte bar, met langs alle andere zijden tafels welke een geweldig uitzicht hadden over Manhattan. In het midden van de ruimte waren een aantal booths geplaatst, waar ook aan gezeten kon worden. Helaas kregen we geen tafel met een direct uitzicht op het Empire State Building, maar ik liep wel even naar dat gedeelte toe om er een paar foto’s te maken. Dat deden namelijk wel meer mensen, en ik wilde het toch ook even goed bekijken. Ik denk niet dat de gasten wie aan dat tafeltje zaten heel gelukkig werden van alle mensen die foto’s kwamen maken, maar ja. Onze tafel bevond zich aan de overkant van de ruimte, en omdat daar geen al te bekende wolkenkrabbers bij in de buurt stonden viel het daar met fotograferende mensen wel mee. De menukaarten werden op tafel gelegd en er werd gevraagd of dat we er alleen iets kwamen drinken of er ook wilden eten. We waren natuurlijk even daar voor al bij Carmine’s geweest, waardoor we aangaven er alleen wat drankjes te komen doen.

Ik bladerde even rustig door het menu en zag dat er best lekkere gerechten werden aangeboden. De prijzen waren wel wat hoger dan standaard, maar uiteindelijk vond ik het nog wel meevallen. New York is sowieso al een dure stad en van zo’n chique restaurant op een prachtige locatie had ik de gerechten nog wel wat prijziger verwacht. Maar goed, we zouden toch niks gaan eten en dus bladerde ik naar de drankjes. Graag wilde ik de avond met een biertje afsluiten en ik besloot te kiezen voor de 2XIPA van de Southern Tier Brewing Company. Dit biertje kostte $ 10,00, terwijl dat normaal gesproken ook zeker $ 8 of $ 9 zou zijn geweest in een normale, standaard, kroeg in New York. De anderen gingen voor iets zonder alcohol. Om wakker te blijven werd er tweemaal een koffie, á $ 6 per kopje, besteld en tevens werd er voor een thee gekozen (ook voor een bedrag van $ 6). Nadat we de bestelling hadden doorgegeven vroegen we aan onze serveerster of dat ze van ons een paar foto’s wilde nemen bij het mooie uitzicht en dat was gelukkig geen enkel probleem. 




In de tijd dat we op onze drankjes aan het wachten waren keek ik nog even rustig om me heen. Ik besefte me goed dat we op een zeer speciale locatie waren beland. Dat kwam niet alleen door het uitzicht, maar zeker ook door de overige gasten in het restaurant. Iedereen zag er piekfijn, mooi verzorgd en goed gekleed uit en het was normaal gesproken niet echt een gezelschap waar ik me heel erg thuis bij had gevoeld. Omdat ik mezelf nu echter ook netjes had aangekleed vond ik het wel wat hebben. Ik vond het geweldig om samen met mijn ouders en vriendin in Bar SixtyFive at Rainbow Room te zijn en te genieten van alles om ons heen. Het werd alsmaar drukker in de bar, het was immers vrijdagavond en dat betekende voor een aantal New Yorkers tijd voor een chique feestje met cocktails en kleine hapjes. Na een aantal minuten op onze bestelde drankjes gewacht te hebben, waarbij we in de tussentijd gezellig kletsten over onze eerste vakantiedag en van het uitzicht genoten, kwam de serveerster met onze bestelling aangelopen en ze zette alles netjes op tafel.

Het glas bier welke ik geserveerd kreeg had een inhoud van ongeveer een halve liter, waar ik erg tevreden mee was. De kopjes koffie waren echter vrij klein, waardoor de $ 6,00 toch wel een redelijk hoog bedrag bleek te zijn. De thee daarentegen werd geserveerd in een pot, waar makkelijk 2 kopjes uit kon worden gehaald. De 2XIPA was een dubbele IPA en daardoor vrij bitter, ik hou daar echter wel van en genoot dan ook van het drankje. We merkten allemaal wel dat we het zwaar hadden en erg moe waren. Inmiddels waren we al bijna 24 uur wakker en dus was het ook wel logisch dat we slaap kregen. We besloten om het bij het ene drankje te laten en vervolgens terug naar het hotel te gaan. We zeiden dat ook tegen onze serveerster, waarna we de rekening kregen uitgereikt. In het totaal moesten we $ 30,49 betalen, zonder fooi. Nadat we alle drankjes op hadden betaalden we het bedrag. Ik liep vervolgens nog een rondje door de zaak en maakte een paar foto’s. Ik vond het geweldig dat we het afsluitende drankje van die dag bij Bar SixtyFive at Rainbow Room hebben gedronken. De eerste dag van de vakantie zat erop en met een goed en voldaan gevoel gingen we op weg terug naar het hotel.