vrijdag 19 februari 2021

Restaurant: Ojos Locos Sports Cantina - Almeda - Houston, Texas

Restaurant: Ojos Locos Sports Cantina - Almeda
Adres: 12200 Gulf Fwy, Houston, TX 77034, Verenigde Staten

Eens in de zoveel tijd ga ik met een van mijn beste maten naar Amerika op vakantie toe. De afgelopen keer zijn wij naar Texas toe geweest. We maakten een rondreis van 1,5 week door deze een-na-grootste staat van Amerika en begonnen in de stad Houston. Tijdens onze eerste volledige dag in die stad zijn we naar het Space Center Houston en de Kemah Boardwalk toe geweest. Op de weg terug van Kemah naar ons hotel, The Whitehall Houston, zijn we onderweg ergens gestopt om er een drankje te drinken en een lekker tussendoortje te eten. Voorafgaande aan de reis was ik op zoek geweest naar ketens van restaurants waar ik nog niet eerder naartoe was geweest en die bovendien de moeite waard voor ons waren om te gaan bezoeken. Gelukkig was deze zoektocht geen lastige, vrijwel alle bekende Amerikaanse restaurants waren in Texas aanwezig, en het aanbod was daardoor ruim. Een van deze ketens was Ojos Locos Sports Cantina. Nadat ik wat meer informatie over het restaurant had opgezocht en er bovendien ook de nodige plaatjes van had bekeken wist ik zeker dat het voor ons een perfect restaurant zou zijn om even naartoe te gaan.

Ojos Locos Sports Cantina is een keten van sportbars en restaurants met een Mexicaans thema. Het hoofdkantoor van de restaurantgroep is in Dallas, Texas, gevestigd. Het heeft een achttal verschillende locaties in het zuidwesten van Amerika. Ojos Locos is Spaans voor “Crazy Eyes” ofwel gekke ogen. De eerste vestiging werd in het jaar 2010 opgericht door Randy DeWitt, Jack Gibbons, Rich Hicks en Todd East. DeWitt had in 2005 ook al de keten Twin Peaks opgestart en wilde het breastaurant-genre graag uitbreiden met restaurants met een Mexicaans thema. De keten heeft voetbal (dus geen American Football) als voornaamste sport benadrukt om te bekijken in haar restaurants. Ojos Locos staat bekend als de Mexican Hooters ofwel de Twin Peaks met voornamelijk gasten met een “Hispanic” achtergrond. De serveersters en ander personeel van het restaurant spreken vaak zowel Spaans als Engels. De gerechten welke in de restaurants worden geserveerd bestaan uit een mix van Mexicaans en Zuidwest-Amerikaans eten met daarbij taco’s als bijzondere specialiteit. Er worden tevens grote glazen bier, oftewel “Balones”, geschonken, deze glazen hebben een inhoud van 3 liter.

Vanuit onze parkeerplaats bij de ingang van Kemah Boardwalk reden we in een klein half uurtje naar de vestiging van Ojos Locos Sports Cantina. Het restaurant bevond zich in de nabijheid van de Almeda Mall. Het grote gebouw met neonverlichting aan de voorzijde viel nogal op. Schilders waren bezig om het bouwwerk oranje accenten te geven, waardoor het restaurant niet te missen was. We parkeerden onze auto en liepen naar de entree van de zaak. De schilders waren denk ik wat chagrijnig, ze zeiden namelijk maar weinig terug op het moment dat wij ze begroetten. We kwamen binnen in een restaurant waarin het nogal donker was, daar moest ik even aan wennen. Een vriendelijke hostess heette ons welkom en we gaven aan dat we alleen even iets wilden drinken met daarbij mogelijk iets van een voorgerecht om de trek wat te stillen. We werden vervolgens aan een rond tafeltje gezet naast de bar. We hadden zo een mooi uitzicht op de bar en de rest van het restaurant. De bar was vrij lang en uitgestrekt, aan de bovenzijde hingen een aantal grote flatscreentelevisies, waar op dat moment voetbal vanuit de Mexicaanse competitie werd uitgezonden. Het was nog vrij rustig in het restaurant en aan de bar, waardoor we snel werden geholpen.

Een grote geplastificeerde menukaart werd op ons tafeltje gelegd. Op de ene zijde stonden alle verschillende gerechten (voorgerechten om te delen, salades, soepen, taco’s, specialiteiten, hamburgers, kippenvleugels en nagerechten) afgebeeld en beschreven. De achterkant was gebruikt om daar alle (voornamelijk alcoholische) dranken op aan te geven. Ik zag de “Balon”, een groot glas welke stond in een voetbal, waar vanuit bier getapt kon worden. Dit was een leuke bestelling geweest wanneer we een avondje uit waren geweest, maar omdat we ook nog terug naar Houston moesten rijden konden we maar beter iets anders bestellen. Het viel me op dat alle gerechten en drankjes een Spaanse naam hadden, of in het Spaans waren beschreven, maar de omschrijving welke eronder stond was wel elke keer in het Engels. Ik keek even naar de Botellas en Cubetas (flesjes en blikjes) bier om te zien of dat er een drankje bij stond welke ik nog niet eerder had gedronken. Een van de bieren welke ik nog niet kende was de Tecate Light, een light-bier van 3,9% van de Mexicaanse brouwerij CervecerĂ­a CuauhtĂ©moc Montezuma, en besloot om daar een blikje van te bestellen. Er werd daarbij tevens voor een glas met Coca-Cola gekozen.

We wisten nog niet wat we wilden gaan eten, iets eerder op de dag waren we ook al bij Bill’s Bar & Burger geweest om daar van een schaal met nacho’s te genieten en dus besloten we om dit keer iets anders te kiezen. Na even overleg met elkaar te hebben gevoerd besloten we om te gaan voor een zestal “boneless wings”, kippenvleugels zonder bot, besmeerd met een "Spicy Buffalo" hete saus en geserveerd met een bakje blauwschimmelkaas. Nadat we de bestelling hadden doorgegeven kwam onze serveerster aangelopen met een paar pakketjes waarin het bestek was gedaan. Op het zakje stond beschreven dat het bestek, welke erin zat, grondig was schoongemaakt. Dat vond ik wel grappig om te lezen. We waren in de tussentijd aan het kletsen en keken om ons heen naar wat er allemaal in het restaurant was te zien. De serveersters hadden niet veel te doen, ze stonden in een groepje en aan een aantal meiden werd nog wat uitgelegd en geleerd. Aan de achterkant van het restaurant zag ik een lange wand, waarop een groot aantal televisies hingen, welke veelal hetzelfde programma uitzonden. Dit was echt weer de overdadigheid van Amerika en Texas, je moet er van houden en dat doe ik dus ook.

Ik dronk van de Tecate Light, het blikje was ontzettend koud en kwam waarschijnlijk uit het ijswater. Er was een klein limoentje in het blikje gestoken, welke ik in het bier deed. Het drankje smaakte wat waterig, maar dat was ook wel te verwachten van een light bier natuurlijk. De serveerster kwam met de kippenvleugels aangelopen en ze zagen er erg goed uit. Ik deed een klein beetje van de blauwschimmelkaas-saus op een kippenvleugeltje en nam de eerste hap. De combinatie van de pittige saus, de malse kip en blauwschimmelkaas was heel erg lekker, en het duurde dan ook niet lang voordat ik het 2e en 3e stukje kip ook op had gegeten. Het bordje was dus al snel leeg en onze serveerster vroeg of dat we nog iets wilden bestellen. Nadat we aangaven dat we het erbij zouden laten kregen we de rekening uitgereikt, in het totaal moesten we een bedrag van $ 16,75 betalen. We waren zeer vriendelijk geholpen en dus kreeg de serveerster een leuke fooi. De kippenvleugels in combinatie met de drankjes was voor ons dus even een klein tussendoortje, maar toch was het bezoek aan Ojos Locos Sports Cantina meer dan de moeite waard. Ik zou in de toekomst graag nog eens naar een van de andere vestigingen van de keten toe gaan.