Pagina's

zaterdag 1 oktober 2022

Activiteit: Star of India - San Diego, Californië

Activiteit: Star of India
Adres: 1492 N Harbor Dr, San Diego, CA 92101, Verenigde Staten


Inmiddels ben ik een tweetal keer in San Diego, in het uiterste zuidwesten van Californië, geweest. Ik vind het een hele mooie, zonovergoten, stad waarin ontzettend veel is te doen. De eerste keer wilde ik er vooral naartoe gaan om vanuit daar de parken SeaWorld San Diego, de San Diego Zoo en Legoland California te bezoeken. We verbleven echter een week in de stad en dus moest ik op zoek gaan naar andere activiteiten om de rest van de dagen mee vol te kunnen gaan plannen. Gelukkig koste me dat eigenlijk geen enkele moeite. Er was zoveel te zien en te beleven in en rondom San Diego dat het me uiteindelijk niet eens is gelukt om alles wat ik er wilde gaan doen in de planning terug te laten komen. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een aantal jaar later weer naar San Diego ben geweest, waardoor ik de bezienswaardigheden en activiteiten die ik de eerste keer niet heb kunnen doen, alsnog heb kunnen bezichtigen en heb gedaan. Gedurende mijn eerste vakantie in San Diego sliep ik in het Holiday Inn San Diego on the Bay (inmiddels omgedoopt tot het Wyndham San Diego Bayside). Ik verbleef in een kamer op de hoogste etage van het hotel, de Priority Floor, en vanaf het balkon had ik een prachtig uitzicht op de North San Diego Bay, het USS Midway Museum, het Maritime Museum of San Diego en de Star of India, dit was een prachtig zeilschip dat in de haven voor ons hotel lag.

De Star of India is een zeilschip met ijzeren romp dat in het jaar 1863 vervaardigd werd in Isle of Men. Destijds droeg het nog de naam Euterpe, vernoemd naar de Griekse muze van de muziek. Het werd gebouwd door Gibson, McDonald en Arnold met het doel om te varen van Groot-Brittannië naar India en Nieuw-Zeeland, om zodoende de Indiase jutehandel van Wakefield Nash & Company uit Liverpool te kunnen bewerkstelligen. In 1901 werd de Euterpe verkocht aan de onderneming Alaska Packers' Association of San Francisco en begon het met het vervoeren van vissers, kolen, conserven en ingeblikte zalmen. De reizen gingen van Oakland, Californië tot aan Nushagak in Alaska en weer terug. De naam van het schip werd door de Alaska Packers' Association of San Francisco in 1906 aangepast naar de Star of India. Na 22 reizen van Oakland naar Alaska werd de Star of India in 1923 stilgelegd in Alaska. Een drietal jaar later werd het schip verkocht aan de Zoological Society of San Diego, zij wilden de Star of India gaan gebruiken als het middelpunt van een gepland museum en aquarium. De Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog zorgden er echter voor dat de plannen voor het realiseren van de attracties werden geannuleerd. Het duurde tot aan 1957 voordat de restauratie van het schip begon, het heeft echter nog tot aan 1976 geduurd totdat de Star of India eindelijk weer in de zee lag.





De Star of India uit 1863 is op dit moment, na de USS Constitution uit 1797, de Charles W. Morgan uit 1841 en de USS Constellation uit 1854, het op drie na oudste schip in de Verenigde Staten. Echter is het wel het oudste schip ter wereld dat nog vaart. De romp, hutten en uitrusting van het zeilschip zijn nog bijna volledig origineel. De driemast-schors is bijna 85 meter lang, 11 meter breed en de hoogste mast is nagenoeg 39 meter hoog. De Star of India weegt in het totaal 1.318 ton. Op dit moment ligt de Star of India aangemeerd in het San Diego Maritime Museum, ten zuiden van het San Diego International Airport en ten westen van het centrum van San Diego. Wanneer de Star of India vaart dan blijft het schip vaak in het zicht van de kust van San Diego County, en er wordt dan voor gezorgd dat het schip binnen één dag weer terug naar het dok is gekeerd. De kapitein en de bemanning van het schip bestaan uit de bekwame vrijwilligers en tevens leden van het Maritiem Museum. Zij trainen het gehele jaar door, zodat ze goed overweg kunnen gaan met een van de belangrijkste schepen in de haven van San Diego. De laatste jaren is er echter niet meer met de Star of India gevaren, de laatste reis was namelijk op 18 november 2018. Dit oudste nog drijvende koopvaardijschip met ijzeren romp is zowel een Historisch Oriëntatiepunt van Californië als een Nationaal Historisch Oriëntatiepunt van Amerika.

Ik vond het prachtig om de Star of India in de haven te zien liggen. De zeilen waren elke dag gehesen en wapperden rustig met de wind mee. Het maakte niet uit welk moment van de dag en wat voor een weer het was, de Star of India was ten alle tijden indrukwekkend om te bezichtigen. De Star of India kan bezocht worden wanneer je kaartjes koopt voor het Maritiem Museum van San Diego. De tickets kosten op dit moment $ 20 per volwassene en daarnaast worden er speciale tarieven gehanteerd voor kinderen, militairen, ouderen en studenten. Naast de toegang tot de Star of India kun je dan ook nog een flink aantal andere schepen bezichtigen die in de haven van San Diego aangemeerd liggen. Bovendien zou je er ook nog voor kunnen kiezen om een Historische Bay Cruise te maken, echter wordt daar dan wel een toeslag van $ 10 voor gevraagd. Af en toe worden er ook speciale feesten op de Star of India georganiseerd, deze zijn dan vaak voor mensen van 21 jaar en ouder, omdat er ook alcohol wordt geschonken. Het schip is onder andere te zien in afleveringen van Dirty Jobs, Great Ships, Haunted History en Ghost Adventures, dus het zou nog wel eens kunnen spoken op het zeilschip. Het schip betreden is dus voor eigen risico, maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met alle geesten op de Star of India. Ik vond het in ieder geval een prachtig zeilschip en heb elke dag genoten van het zicht dat ik op de Star of India had.