zondag 9 oktober 2022

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Friday's - Oslo, Noorwegen

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays - Aker Brygge
Adres: Stranden 39, 0250 Oslo, Noorwegen

De periode van maart 2020 tot aan het voorjaar van 2022 was verschrikkelijk. Gedurende een periode van 2 jaar was vrijwel niemand in staat om te reizen. Lange tijd heb ik gedacht voor altijd in Nederland te moeten blijven en ging ik er van uit dat ik nooit meer in een Amerikaans restaurant buiten Nederland zou gaan eten. De laatste reis in 2020 die ik maakte was naar Florence, daar bezocht ik onder andere het Hard Rock Cafe en ik dacht dat ik zo'n ervaring niet meer zou gaan meemaken. Gelukkig bleek het uiteindelijk toch anders te gaan lopen. Langzaam maar zeker gingen er wat internationale grenzen open en werd het reizen weer wat toegankelijker gemaakt. Voor een reis naar Amerika zaten, hoe graag ik het ook wilde, voor mij veel teveel haken en ogen aan en dus besloot ik om, samen met een kameraad, naar een land en stad te gaan waar we allebei nog nooit waren geweest. We kozen voor Oslo in Noorwegen. Nadat we de reis en de vluchten geboekt hadden ben ik op zoek gegaan naar leuke activiteiten in de stad en restaurants om lekker te eten. Natuurlijk zocht ik ook op Amerikaanse restaurants en tot mijn grote vreugde bleken er, naast een vestiging van Johnny Rockets, ook een aantal filialen van TGI Friday's in deze hoofdstad van Noorwegen gevestigd te zijn. Ik plande een bezoek aan deze Amerikaanse keten, op de locatie van Aker Brygge, in voor onze tweede avond van de reis.

TGI Fridays is een Amerikaanse restaurantketen dat zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft het restaurant zich uit weten te breiden tot een keten met honderden vestigingen in Noord-Amerika en is daarbij ook nog eens internationaal gegaan. Het heeft restaurants in 60 landen, met sinds enige tijd ook vestigingen in Nederland, in Utrecht en Rotterdam. Het totaal aantal zaken komt uit op bijna 900 en is nog steeds groeiende. Het restaurant heeft als doelstelling om binnen 10 jaar met maar liefst 15 vestigingen in Nederland aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd en hoop dat er ook een in mijn eigen stad, Nijmegen, zal gaan verschijnen. Tot die tijd ben ik overgeleverd aan de restaurants die niet in de buurt te vinden zijn. Voorafgaande aan de reis keek ik dan ook heel erg uit om naar de zaak van TGI Fridays in Oslo te gaan.

Overdag hadden we een aantal toeristische trekpleisters in Oslo, waaronder het Norsk Folkemuseum, bezocht en van al het geslenter hadden we de nodige trek gekregen. Op een gegeven moment waren we in de haven van de stad aangekomen, Aker Brygge, en daar zagen we de entree van TGI Friday's al meteen. Een lach verscheen op m'n gezicht, want het voelde als veel te lang geleden dat ik een Amerikaans restaurant buiten Nederland had bezocht. De bekende rode letters hingen aan de voorzijde van het pand en we besloten om het restaurant direct te betreden. We werden welkom geheten en wat me direct opviel was de tekst "In Here It's always Friday", dat aan de muur hing. We vertelden dat we met 2 man waren en er werd meteen een vrije tafel voor ons gezocht. Gelukkig hoefden we niet te wachten, want ik had zin om heerlijk te gaan eten. De menukaarten werden uitgereikt, voor ons volledig in het Engels, en ik ging op zoek naar iets lekkers. Ik stelde voor om te beginnen met een voorgerecht om te delen en had daarbij de uienringen als suggestie. Gelukkig werd er enthousiast gereageerd en waren we het direct eens. Daarnaast besloten we om er ook een bordje met gefrituurde Chicken Tenders, ofwel kipvingers, als voorgerecht bij te bestellen. We wilden er allebei een biertje bij en kozen voor de 0,4 liter Ringes, een Noors bier van € 9,50 per glas, die prijs was in Oslo heel normaal.

We wilden er natuurlijk ook nog hoofdgerechten bij dus doken we beiden weer snel de menukaarten in.
Zowel mijn kameraad als ikzelf hadden zin in een hamburger, daar werden er 8 verschillenden van aangeboden. Er werd gekozen voor de Southwest Jalapeño, dit was een gegrilde hamburger belegd met peperkaas, Jalapeño pepers, pico de gallo, guacamole, sla, tomaat, ui, augurk en een pittige groene chilisaus. Bij deze burger zou een bakje met frietjes geserveerd gaan worden. Zelf besloot ik om de Truffle Burger te bestellen, dit was ook een gegrilde hamburger, maar dan belegd met truffelmayonaise, bacon, cheddar-kaas, sla, tomaat en rode ui. Ik koos er voor om er tevens een bakje met extra mayonaise voor bij de friet bij te bestellen. Nadat de serveerster onze bestelling opgenomen had keek ik eens goed rond in het restaurant. Deze Amerikaanse sfeer en gezelligheid had ik echt gemist. Ik was blij dat we in Noorwegen waren en had zin om te gaan genieten van al het lekkers dat we besteld hadden. Het vreemde was dat alles wat we besteld hadden in één keer en tegelijkertijd werd geserveerd. Misschien was dat normaal in Noorwegen en hadden we het aan moeten geven, maar dat was niet wat we vooraf hadden verwacht. We besloten om het er maar bij te laten en we begonnen met het eten van de kipvingers. Deze heerlijke, krokant gebakken, stukjes kip zonder bot, waren geserveerd in een ketjap-saus met sesamzaadjes.

Helaas moest ik nog wennen aan het bloggen en ben ik helemaal vergeten om er een foto van te maken. ik dacht pas later aan het maken van foto's, echter hadden we toen bijna alles al op. De hamburgers en de uienringen aten we na de kipvingers op, deze pasten goed bij elkaar en daar konden we ook mooi gelijktijdig van genieten. De smaak van mijn truffel-hamburger was erg goed, ik nam een paar flinke happen en bedacht me toen dus ineens dat ik helemaal geen foto's van de gerechten gemaakt had. Snel pakte ik mijn camera erbij om nog een foto te maken van datgene wat over was. Veel was het niet meer, maar het geeft jullie in ieder geval een idee. Vervolgens ging ik verder met de hamburger en tussendoor nam ik er een stel gefrituurde uienringen bij. Deze waren ook lekker krokant en de overgebleven saus van de kipvingers paste er goed bij. De frietjes waren heerlijk gekruid en lekker knapperig, de mayonaise die ik er extra bij besteld had was een goeie aanvulling. Aan de overkant van de tafel werd er ook genoten van de hamburger met friet. De biertjes dronken we erbij om alles lekker mee weg te spoelen. Het waren standaard pilsjes, maar goed dorstlessend. Op het moment dat we alles op hadden kregen we de rekening uitgereikt. We moesten 899 Noorse Kronen betalen, dat is omgerekend zo'n € 90,00. Oslo was een erg dure stad, dat wisten we vooraf en hadden we ook rekening mee gehouden. Ik heb me er echter niet door laten weerhouden om eindelijk weer heerlijk te genieten bij TGI Friday's!