donderdag 13 oktober 2022

Washington D.C. - Washington D.C, District of Columbia

Activiteit: Washington D.C.
Adres: Washington D.C., District of Columbia, Verenigde Staten

Het was ooit mijn droom om Las Vegas en San Francisco te bezoeken. Ik ben destijds dan ook op zoek gegaan naar een reis naar deze steden, als cadeau om daar het 25 jarig huwelijk van mijn ouders mee te vieren. Via Exit Reizen had ik een mooie deal gevonden, waarbij we op de heenreis een tussenlanding in Chicago en op de terugweg een tussenlanding in Washington D.C. zou gaan krijgen. Na enig contact over en weer met het reisbureau werd het duidelijk dat we ook een gratis stop-over konden gaan krijgen in de steden van onze tussenlandingen. Dit klonk me als muziek in m'n oren, het leek me namelijk geweldig om ook Chicago en Washington D.C. aan te doen. Ik wist op dat moment echter nog niet precies welke activiteiten en bezienswaardigheden er in beide steden te beleven en te zien waren. Al snel kwam ik erachter dat we alle dagen eenvoudig gevuld zouden gaan krijgen. In Washington D.C. zouden we het laatste gedeelte van de reis verblijven. Na enig speurwerk besloot ik om het Homewood Suites by Hilton op 1475 Massachusetts Ave NW te boeken. We verbleven daar 4 dagen, waarbij we op de eerste dag pas laat in de middag vanuit Las Vegas in Washington D.C. arriveerden, en op de laatste dag moesten we om 15:00 uur weer op het Washington Dulles International Airport zijn, om onze vlucht naar Amsterdam te halen. Onze tijdspanne in Washington D.C. bleek helaas wat te kort te zijn.

Washington D.C, formeel het District of Columbia, is de hoofdstad en het federale district van de Verenigde Staten van Amerika. Het is vernoemd naar de eerste president en tevens Founding Father van de Verenigde Staten, namelijk George Washington. De zetel van de Amerikaanse federale regering en verschillende internationale organisaties zijn in de stad gevestigd, waardoor het gezien kan worden als een van de belangrijkste politieke hoofdsteden van de wereld. Washington D.C. is een van de meest bezochte steden van Amerika. Het district maakt geen deel uit van een Amerikaanse staat en valt onder de exclusieve jurisdictie van het Congres. De stad Washington werd in het jaar 1791 gesticht om als nationale hoofdstad van het land te dienen en het heeft 9 jaar geduurd, tot aan 1800, voordat het Congres daar zijn eerste zitting hield. Weer één jaar later, in 1801, werd het gebied van de stad, dat in het verleden deel uitmaakte van de staten Virginia en Maryland, officieel erkend als het federaal arrondissement. Washington D.C. is verdeeld in kwadranten met als middelpunt het Capitool en er zijn daaromheen maar liefst 131 buurten gelegen in de stad. De drie takken van de Amerikaanse federale regering zijn gecentreerd in de stad, dit zijn het wetgevende Congres, de uitvoerende president en het juridische Hooggerechtshof. De stad is daarnaast de thuisbasis van vele nationale monumenten en musea, voornamelijk gelegen op en rond de National Mall, die veelal gratis te bezoeken zijn.

We kwamen in de namiddag aan in Washington D.C, we hadden echter geen zin om in het hotel te blijven en zijn een rondje door de buurt gaan lopen. Het viel me direct op dat er overal veel politie aanwezig was. De staat van paraatheid was anders dan in andere Amerikaanse steden waar ik tot dan toe was geweest. Aan de ene kant voelde het wel veilig, maar aan de andere kant had het ook wel iets afschrikwekkends. Er kwam een stoet van betogers langs die voor Palestina aan het protesteren waren en de politieke aard van de stad werd me toen direct duidelijk. We liepen voorbij The White House, Bank of America, The Treasury Department en het Washington Monument. Ik vond het geweldig om te zien, het waren stuk voor stuk wereldberoemde gebouwen. Op een gegeven moment begonnen we toch wel moe te worden, vooral vanwege de reis, en besloten om terug te gaan naar het hotel. Voor de volgende dag hadden we namelijk een druk programma op de planning staan. Naast het bezoeken van de gebouwen die we de avond er voor in het donker hadden gezien, zijn we naar de National Mall toe gelopen en hebben daar alle monumenten bekeken die in het Nationaal Park lagen. Het bezoeken van de National Mall kan ik iedereen die naar Washington D.C. gaat aanraden, het geheel is volledig gratis te bezichtigen. Vervolgens hebben we een keuze moeten maken betreffende de musea die we bezochten, uiteindelijk zijn we naar het Smithsonian National Museum of American History, het National Museum of Natural History en het Smithsonian National Air and Space Museum geweest.

We hadden te weinig tijd om alle gratis musea van Washington D.C. te bezoeken. Wanneer je naar de stad op vakantie gaat bedenk dan vooraf goed welke musea je wilt zien en plan het in. Indien je echt naar alles toe wilt gaan dan heb je zeker wel een week in de stad nodig. In de namiddag bezochten we bovendien ook nog het Capitool (geen rondleiding, maar dat kun je wel reserveren). De daaropvolgende dag zijn we in de ochtend op de metro gestapt en bezochten het, tevens gratis toegankelijke, Smithsonian National Zoological Park. Vervolgens reisden we door naar Virginia en zijn daar naar het Arlington National Cemetery geweest. Het was wederom een drukke dag, want we bezochten ook nog het Pentagon en het 9/11 memorial. In de avond zijn we tevens bij Johnny Rockets in Georgetown gaan eten. Het was de bedoeling om op de laatste ochtend van de reis een Washington Monument-tour te doen, maar door schade vanwege een aardbeving is dat helaas niet doorgegaan. We hebben nog wel wat andere gebouwen in de buurt bekeken, zoals het FBI building, de Old Post Office en het Library of Congress. Om 13:45 uur werden we die dag al opgehaald door een busje van SuperShuttle die ons naar het vliegveld bracht, dus we hebben helaas geen tijd gehad om alles uitgebreid te kunnen bekijken. Uiteindelijk hebben we gedurende ons verblijf in Washington D.C. veel van de stad gezien, het was echter wel veel gejaag en geren. Overal konden we maar kort blijven, omdat de tijd beperkt was. Een dag of 2 extra was denk ik ideaal geweest. Het is een mooie, nette en schone stad, waar veel in is te beleven en te zien. Ik ben blij dat ik destijds voor de stop-over in Washington D.C. heb gekozen.