Pagina's

donderdag 3 juli 2014

Amerikaans restaurant in NL: American Steakhouse Broadway (Steaks and Ribs) – Utrecht

Amerikaans restaurant in NL: American Steakhouse Broadway
Adres: Oudegracht aan de Werf 139, 3511 AL Utrecht



Wanneer wij een weekendje weg gaan, in Nederland of in het buitenland, zijn wij vooraf altijd op zoek naar een Amerikaans restaurant op onze plaats van bestemming. Jarenlang kwam ik eens in de paar weken in de binnenstad van Utrecht en dan liep ik heel vaak langs een bord waarop een man stond met een grote Amerikaanse hoed op met daarbij de tekst Broadway a Place for Ribs. Helaas was ik er nooit tijdens etenstijd en was ik dan ook nog nooit bij het restaurant wezen eten.

Tijdens ons weekendje weg naar Utrecht zou hier verandering in komen. We hadden namelijk een hotel geboekt midden in de binnenstad van de Domstad en konden te voet naar het restaurant. Vooraf had ik via internet gereserveerd en netjes een bevestiging van de reservering ontvangen. De mail van de bevestiging zag er al erg leuk en professioneel uit en bevatte een tekst van Sarah Jessica Parker, namelijk: “They say life’s what happens when you’re busy making other plans. But sometimes in New York, life is what happens when you’re waiting for a table.”


We hadden onze reservering staan om 17:30 uur, mijn vriendin en ik zijn niet zo van het late eten, en kwamen rond 17:15 aan bij het restaurant. Het restaurant bevindt zich op de Oudegracht 139 aan de werf, onder het filiaal van de Hema. Het bij mij bekende bordje met de man met de grote Amerikaanse hoed zagen we hangen en hier moesten we naar beneden.

We dachten dat het door het vroege tijdstip nog wel erg rustig zou zijn in het restaurant, maar dat bleek gelukkig niet het geval. Bijna alle tafeltjes waren bezet en ik was dan ook erg blij dat ik had gereserveerd.

Ik was nog nooit in een van de oude werfkelders aan de Oudegracht geweest en vond het heel leuk om hier nu een keer te zijn. Binnen in het restaurant was het best donker, dat vond ik een beetje jammer, want ik wilde graag de aankleding op de muren en de Amerikaanse attributen goed kunnen zien. Helaas viel dat dus een beetje tegen, maar dat mocht de pret niet drukken.



We kregen de menukaarten van onze serveerster, maar ik wist eigenlijk al wat ik zou gaan bestellen. Op internet had ik namelijk al naar het menu gekeken. Er stonden geen hamburgers op het menu, daar had ik vooraf eigenlijk best wel zin in, maar helaas.

We besloten om geen voorgerecht te bestellen, omdat het anders te veel zou worden met ook nog een hoofd- en nagerecht. Wel kregen we een bakje met gesneden brood en een lekker bakje knoflooksaus.

Mijn vriendin bestelde de Steak New York, een butterfly entrecote van 300 gram en zelf bestelde ik de All-Star Ribs. De All-Star Ribs bestaan uit 3 soorten spareribs, zoet, kruidig en pittig gemarineerd, van samen ongeveer 650 gram. Allebei hadden we een bakje friet erbij en ik nog een extra blue cheese sausje.


De borden werden voorgeschoteld en het zag er allemaal erg goed uit! Het waren 2 behoorlijk volle borden, met de frietjes nog apart erbij in een rond bakje. De smaak van de spareribs was heel erg goed. Doordat ik 3 verschillende marinades had kon ik lekker afwisselen van smaak. Het vlees ging eenvoudig van de botten en was lekker mals. Alle botten werden door mij vakkundig kaal gekloven. De Steak New York smaakte ook uitstekend volgens mijn vriendin en we waren erg blij met de door ons gemaakte keuzes.


Nadat we het hoofdgerecht op hadden zaten we eigenlijk al zo goed als vol, maar op het menu hadden we de Oreo Cookie Bash zien staan die we niet konden weerstaan. De Oreo Cookie Bash is een soort chocolade-cheesecake gevuld met witte- en melkchocoladecrème met stukken Oreo koekjes en warme chocoladesaus. We bestelden dit nagerecht om samen te delen, dit doen we in Amerika ook vaak met desserts, dat is daar geen enkel probleem.



Het dessert werd even later geserveerd en we hebben er echt even samen lekker van genoten. Met kleine hapjes aten we het bordje helemaal leeg. Het smaakte heerlijk en ik was blij dat we geen voorgerecht hadden besteld, omdat we dit anders waarschijnlijk hadden moeten missen.

Ik vond het heel leuk om bij American Steakhouse Broadway in Utrecht te eten. We hebben er een behoorlijk lange tijd gezeten en het was erg gezellig. Het eten smaakte erg goed en wij waren niet de enigen die er zo over dachten, want de gasten bleven maar binnenkomen. Wanneer je een weekendje in Utrecht bent of er in de buurt woont dan kan ik een bezoek aan dit restaurant zeker wel aanraden.