donderdag 31 juli 2014

Activiteit: Everglades Safari Park – Everglades National Park, Florida

Activiteit: Everglades Safari Park
Adres: 26700 SW 8th St, Miami, FL 33194, Verenigde Staten

Voorafgaand aan onze reis naar Miami had ik de Go Miami Card gekocht. Dit is een card waarmee je tegen een vaste prijs 34 attracties in en om Miami kunt bezoeken binnen een aantal dagen. Een van de attracties die bij de Go Miami Card was inbegrepen was de Everglades Airboat Adventure. Het leek ons heel leuk om naar de Everglades te gaan en dus besloot ik om de tour via Grayline te boeken. Doordat we de Go Miami Cards hadden hoefden we alleen maar te mailen naar Grayline en onze codes van de cards en de door ons gewenste datum van de tour door te geven en het was geregeld.

De tour vertrok 2 keer op een dag, ’s ochtends en ’s middags. Ik had gelezen dat je ’s ochtends de meeste kans zou hebben om wildlife te zien, dus boekten we de tour in de ochtend. We werden rond 9:30 uur opgehaald bij ons hotel Vertigo in Miami Beach. Na enige tijd kwamen we aan in het gebied van het Everglades National Park en we reden langs verschillende organisaties met airboat rides. Onze bus reed echter door, want we zouden naar het Everglades Safari Park gaan. Telkens zag ik er al borden van langs de weg staan, dus ging ik er van uit dat het een groot en mooi park zou zijn.

Uiteindelijk kwamen we aan bij het Everglades Safari Park, gelukkig was het nog niet druk dus konden we gelijk in een van de eerste airboats stappen. We kregen allemaal een sticker opgeplakt, zodat je wist bij welke groep en in welke boot je zat, ook kregen we een paar oordoppen die we in moesten doen omdat het geluid van de propeller van de airboat nogal hard zou zijn.

Toen we bij het water kwamen zagen we de eerste alligators al liggen, heel rustig lagen ze in het water en bewogen bijna niet. Het gebied waar je aan boord van de boot moest gaan was mooi opgezet en gethematiseerd met totempalen van de indianenstammen die vroeger in het gebied leefden. De man die de boot bestuurde legde uit wat er ons te wachten stond en benadrukte nogmaals dat we de oordoppen echt in moesten doen.

De boot vertrok en hij had geen ongelijk. Wat een hard geluid maakte de propeller van de boot zeg, echt niet normaal. Gelukkig had ik de oordoppen in, maar tegen elkaar praten zat er niet meer in. Meteen zagen we de eerste dieren, in eerste instantie nog voornamelijk vogels, maar al snel zagen we ook enkele alligators in het water zwemmen en op de kant langs het water.

We gingen steeds sneller en het gaf echt een goed gevoel, het was super om dit een keer mee te maken. Na een tijdje verminderde de boot vaart en lagen we even stil. De man die de boot bestuurde vertelde over de Everglades en over alle dieren in het gebied. Ik vond het interessant dat sommige stukken van het gebied wel eens helemaal droog liggen en dat je er dan gewoon kunt lopen en dat het een tijdje later weer helemaal onder water ligt.

Onze boot ging weer een stukje verder en opeens lagen we weer stil. Er lag namelijk een alligatormoeder samen met een paar babyalligators langs de kant in het water. Erg indrukwekkend om dit zo in het wild te zien. Na een tijdje gingen we weer verder en zagen vogels, alligators, schildpadden en andere dieren voorbij komen. Ik had niet verwacht dat we zo veel verschillende dieren zouden zien. Ik ging er van uit dat we slechts een enkele alligator of nog minder zouden gaan zien, maar gelukkig was dit niet het geval.

Nadat de airboat ride was afgelopen gingen we terug aan land en liepen door richting een gebouw wat een soort van reptielenhuis was, zoals je ook in dierentuinen hebt. Onder de warmtelampen lagen alligators en slangen die we konden bekijken. We konden hier niet zo lang blijven want binnen enkele minuten stond de Alligator Wildlife Nature Show op het programma.

We liepen door naar een tribune met een groot verblijf met een aantal flinke krokodillen er in. Ik was erg benieuwd wat er zou gaan gebeuren en schrok er van dat er gewoon een man in het verblijf naar binnen ging en bij de dieren ging zitten. Hij voerde de krokodillen vlees en ze deden niks tegen hem en luisterden zelfs een beetje naar wat hij zei. De man vertelde dat hij dit al jaren deed en dat het geen normaal gedrag was van krokodillen en dat niet iedereen het zou moeten doen  Het was indrukwekkend maar ook wel eng om te zien, het leek mij toch erg gevaarlijk. Het was wel speciaal om mee te maken, echt weer iets Amerikaans.

Nadat de show was afgelopen en er gelukkig geen ongelukken waren gebeurt gingen we verder naar Gator Island. Dit was een eilandje waar tientallen alligators rustig in de zon of in het water  lagen. Er zat bijna geen beweging in, af en toe draaiden ze wat maar daar bleef het dan ook bij. Gek om te weten dat deze dieren dan toch zo snel kunnen zijn.

We waren nog steeds niet klaar want vervolgens gingen we de Jungle Trail op, dit was een pad die liep langs en boven het safarigebied van de Everglades. Je moest goed kijken of dat je ergens dieren kon zien. Gelukkig zagen we weer een paar kleine alligators en ook andere dieren.

Als laatste kwamen we aan bij het restaurant van het Everglades Safari Park waar we zouden gaan lunchen. Ik zag de Gator Bites, gepaneerde stukjes alligatorstaart,  op het menu staan en wilde deze wel eens proberen. Er lagen zo’n 10 stukjes in een bakje met een partje limoen en een chilisausje erbij. Het smaakte echt heel lekker, de structuur leek op die van gefrituurde kip, maar de smaak was toch wel wat anders. Dit kwam ook door het limoensap wat ik er over heen had geknepen en de pittige saus. Ik vind het altijd wel leuk om zoiets aparts te eten, in Nederland zul je dit gerecht niet snel zien.

Na de lunch gingen we terug naar het hotel in Miami. Het was echt een hele leuke tour, ik vond het super om op de airboat te zitten en zo snel te varen, ook was het mooi om de alligators en andere dieren in het wild te zien. De krokodillenshow was indrukwekkend, absurd en speciaal om mee te maken. Gelukkig zagen we ook nog wat dieren tijden de Jungle Trail, zodat we deze niet voor niks hadden gedaan en de Gator Bites smaakten lekker. Al met al was het weer zeer geslaagd en wanneer je de Everglades wilt gaan bezoeken dan kan ik het Everglades Safari Park best wel aanraden.