Pagina's

maandag 23 augustus 2021

Restaurant: Dairy Queen - Hutchins, Texas

Restaurant: Dairy Queen
Adres: 101 N, I-45, Hutchins, TX 75141, Verenigde Staten


Gedurende onze laatste volledige dag van de rondreis door Texas was het eigenlijk ons plan om ergens in Dallas te gaan dineren. Wanneer onze hotelboeking in het centrum van de stad niet was geannuleerd hadden we dat ook zeker gedaan, echter waren we nu genoodzaakt om in Hutchins te overnachten en dus liep het allemaal net even wat anders. Gedurende de dag hadden we een behoorlijk aantal verschillende bezienswaardigheden in de binnenstad bezocht en geluncht bij Hooters. Op het moment dat we in de namiddag weer in de buurt van ons hotel, het La Quinta Inn & Suites by Wyndham Dallas Hutchins, arriveerden pakte ik Google Maps er weer bij om een restaurant in de buurt uit te zoeken. We waren het er echter wel over eens dat we eigenlijk helemaal niet zoveel trek hadden. Overdag hadden we namelijk al het nodige gegeten en we zaten ook nog best vol van de kippenvleugels. We wisten dat er dichtbij ons hotel een vestiging van Dairy Queen was te vinden en hadden allebei eigenlijk wel zin in een lekker ijsje van die keten. We waren al eens vaker bij andere vestigingen van Dairy Queen geweest en dat was altijd erg goed bevallen. We besloten daarom dan ook om het diner te laten voor wat het was en naar Dairy Queen toe te gaan, om daar te genieten van een Blizzard of een ander ijsje.

De onderneming Dairy Queen, waarvan de naam vaak wordt afgekort als DQ, is een keten van softijs- en fastfoodrestaurants van International Dairy Queen, Inc. Het is een dochteronderneming van Berkshire Hathaway. International. Dairy Queen, Inc. is ook eigenaar van Orange Julius (sinds het jaar 1987) en Karmelkorn. Het eerste restaurant werd op 22 juni 1940 geopend in Joliet, Illinois. Op dat moment werden er nog allerlei diepvriesproducten verkocht, waaronder het welbekende softijs. Het hoofdkantoor van Dairy Queen is gevestigd in een buitenwijk in Minneapolis, Minnesota. Sinds het begin van Dairy Queen heeft het een franchisesysteem gebruikt om haar activiteiten wereldwijd uit te breiden. Er zijn ongeveer 6.800 vestigingen van Dairy Queen te vinden, in meer dan 25 landen ter wereld. Het grootste deel van de locaties, zo’n 4.500, zijn echter in Amerika gesitueerd. De staat Texas heeft het meeste aantal vestigingen van Dairy Queen, echter is Minnesota de staat met de meeste Dairy Queen-restaurants per inwoner van de staat. De restaurants van Dairy Queen staan vooral bekend vanwege de softijsproducten die er worden verkocht, maar een groot aantal van de zaken verkopen ook hamburgers, friet en andere Amerikaanse fastfood-lekkernijen. 




Het was inmiddels 18:00 uur geweest en het begon al wat te schemeren. We wisten dat we slechts een paar minuten hoefden te lopen vanuit het hotel naar de locatie van Dairy Queen, maar lui als dat we waren besloten we toch maar om met de auto te gaan. Het was tenslotte nog vakantie, dus we deden lekker rustig aan. In nog geen 2 minuten reden we vanaf de parkeerplaats van het hotel naar de entree van Dairy Queen. We arriveerden bij een rood gebouw, waarop met witte letters het oude logo van de keten was beschreven. Het was het logo waarvan het restaurant in het jaar 2001 afscheid van heeft genomen en toen ik dat zag werd ik benieuwd naar hoe de zaak er van binnen uit zou gaan zien. Het gebouw zag er vanaf de buitenkant verder niet vervallen uit, maar ik vond het vreemd dat er nergens een recent logo was te zien. Nadat we de auto geparkeerd hadden (gratis uiteraard) liepen we het restaurant binnen en we kwamen terecht in een retro-zaak, zoals je die ook vaak in Amerikaanse films ziet. Oude rood met gele houten booths stonden opgesteld en op de grond lagen kleine bruine tegeltjes. Het leek een beetje op een schoolkantine, echter waren de gasten in de zaak zeker geen scholieren. Aan een tafeltje zaten namelijk een paar mannen op leeftijd naar de televisie te kijken. 

Volgens mij waren zij de stamgasten van het restaurant, het leek erop alsof ze elke medewerker van de zaak kenden en ze voelden zich er goed thuis. Dat vond ik wel leuk om te zien. Het zorgde voor een gezellige sfeer. Het was een oubollig restaurant, maar alles was wel netjes, schoon en heel. Ik had verwacht dat er wellicht wat tafels en stoelen kapot zouden zijn, maar dat was zeker niet het geval. Alles was goed onderhouden, alleen was het meubilair en de inrichting allemaal wat ouderwets. We liepen naar de counter toe om zodoende het menu te kunnen bekijken. We werden welkom geheten door de mensen achter de kassa en er werd gevraagd wat we wilden eten. Ik had al een favoriete Blizzard in mijn gedachten, maar wilde eerst nog even over de andere mogelijkheden nadenken. Het moest sowieso een ijsje met chocolade gaan worden, dat neem ik altijd, want ben er echt gek op. Ik twijfelde tussen de Choco Brownie Extreme Blizzard, de Oreo Cookie Blizzard en de Chocolate Chip Cookie Dough Blizzard. Deze laatstgenoemde smaak is mijn favoriet en omdat ik niet verwachtte snel weer terug te gaan keren bij een andere vestiging van Dairy Queen besloot ik om gewoon voor mijn eerste gevoel te gaan en de overheerlijke Chocolate Chip Cookie Dough Blizzard Treat te bestellen.





Mijn kameraad was nog aan het kijken naar de Blizzard die hij wilde gaan eten. De Chocolate Chip Cookie Dough leek hem ook wel lekker, maar hij had ook wel zin in iets met fruit of Oreo-koekjes. Na veel wikken en wegen koos hij uiteindelijk voor de Oreo Cookie Blizzard met vanille-ijs. Er werd gevraagd naar de grootte van de bekers die we wilden bestellen. Zelf had ik genoeg aan een medium Blizzard, maar mijn maat vond dat te klein en koos voor een grote portie. Een grote Blizzard bestond uit maar liefst 0,62 liter ijs, dat vond ik echt teveel van het goede. Mijn medium beker zou gevuld gaan worden met ongeveer een kwart minder. De dames die achter de toonbank stonden gingen voor ons aan de slag. Ik moest echt lachen om de omvang van de grote Oreo Cookie Blizzard en was benieuwd of dat de beker helemaal leeggegeten zou gaan worden. We hadden een paar uur daarvoor voor het laatst gegeten, maar ik had echt nog niet zoveel ruimte voor al dat ijs in mijn maag. Mijn beker werd goed gevuld met de stukjes Chocolate Chip Cookie Dough, vanille-ijs en chocoladesaus. Alles werd flink door elkaar heen gehusseld en gemengd en nadat de beide Blizzards klaar waren werden ze voor onze neus omgedraaid en op de kop gehouden om zo te laten zien dat er geen stukken uit zouden vallen.

Dat op de kop houden van de ijsjes is een echt kenmerk van Dairy Queen. Wanneer er ijs of stukken uit de beker zouden vallen dan krijg je de Blizzard gratis. Bij mij is dat nog nooit voorgekomen helaas, maar heb wel eens een gratis Blizzard ontvangen. Op dat moment was ik meestal voorafgaande aan de reis, via Internet, lid geworden van de Blizzard Fan Club en had daardoor een coupon ontvangen voor een gratis ijsje. Dat had ik deze keer niet gedaan, omdat ik natuurlijk niet wist dat we in Hutchins zouden belanden. We moesten daarom gewoon het volledige bedrag afrekenen. In het totaal betaalden we $ 9,18, dat vond ik een vrij laag bedrag voor datgene wat we zojuist uitgereikt hadden gekregen. We namen plaats aan een tafel en begonnen de ijsjes lekker op te eten. De combinatie van de smaak van het zachte vanille-ijs, gemengd met chocoladesaus en de stukjes Cookie Dough was echt weer heerlijk. Ik genoot van elke hap die ik nam. Het laatste beetje ijs liet ik wat smelten en dronk het lekker op. Mijn kameraad at ook flink door, maar hij kon op een gegeven moment niet meer en moest wat laten staan. Zelf zat ik al zo vol dat ik hem ook niet meer geholpen heb om de beker leeg te krijgen. Hij vond zijn Blizzard echter ook wel heel erg lekker, net zoals dat ik dat deed. Ik kom altijd graag bij Dairy Queen, het is een van mijn favoriete ijs-ketens. De porties zijn groot, lekker en niet duur!