dinsdag 3 augustus 2021

Activiteit: Old Red Museum of Dallas County History & Culture - Dallas, Texas

Activiteit: Old Red Museum of Dallas County History & Culture
Adres: 100 S Houston St, Dallas, TX 75202, Verenigde Staten

Tijdens de laatste volledige dag van onze rondreis door Texas en ons verblijf in Dallas hadden we nog een aantal activiteiten op het programma staan. Voorafgaande aan de vakantie had ik een planning gemaakt en een flink aantal bezienswaardigheden in Dallas er in verwerkt. Omdat we echter niet in het centrum van de stad (de boeking in het oorspronkelijke hotel was geannuleerd, vanwege faillissement aanbieder) maar in Hutchins verbleven, hebben we de planning wat moeten aanpassen en een aantal activiteiten moeten schrappen. We hadden nu eigenlijk een dag langer in Dallas moeten blijven om alles te kunnen doen. Dat was helaas natuurlijk niet mogelijk, maar ik denk toch wel dat we de belangrijkste en meest populaire toeristische trekpleisters van de stad hebben bezocht. We begonnen de tweede dag van ons verblijf in Dallas en omgeving met het bezoeken van het Old Red Museum of Dallas County History & Culture. Vanaf het La Quinta Inn & Suites by Wyndham Dallas Hutchins reden we in een kleine 20 minuten naar de parkeerplaats van het Sixth Floor Museum. Alle activiteiten die we die dag zouden gaan doen bevonden zich in de buurt van dat museum, en zo hoefden we maar één keer parkeergeld te betalen en stond de auto de gehele dag veilig.

Vanaf de parkeerplaats liepen we in een drietal minuten naar het Old Red Museum of Dallas County History & Culture. Het museum bevond zich in het voormalige Dallas County Courthouse, ofwel het gerechtsgebouw van Dallas County. Het gebouw is in het jaar 1892 gebouwd met behulp van rode zandstenen. Het is een historisch overheidsgebouw dat beter bekend staat onder de naam Old Red Courthouse. In het jaar 2007 vestigde het Old Red Museum zich in het gebouw, dat gedurende een tweetal jaren er voor volledig was gerestaureerd. Het is een lokaal historisch museum, dat zich richt op de geschiedenis van de stad Dallas, vanaf het bescheiden begin tot de bloeiende metropool die het vandaag de dag is. De gebeurtenissen en verhalen vanuit de rijke en gevarieerde culturele, economische, politieke en sociale geschiedenis die Dallas groot hebben gemaakt worden getoond. Normaal gesproken is het museum elke dag geopend (behalve op Thanksgiving, Kerstavond en Eerste Kerstdag) van 9:00 uur tot 17:00 uur. Volwassenen betalen $ 10,00 en kinderen tot en met 16 jaar $ 7,00 aan entreegeld. Er zijn geregeld speciale tentoonstellingen te zien, daar moet echter wel extra voor worden betaald. Het is een leuke bezienswaardigheid voor jong en oud.

Reizen die Verder Gaan Dagen | FOX.nl

We liepen het gebouw binnen en kochten vervolgens een tweetal kaarten voor het museum. In de ruimte waar vanuit de tickets verkocht werden stonden ook al een aantal attributen en stukken die tentoon werden gesteld. De rode Pegasus viel me direct weer op, dat vliegende paard had ik al een aantal keer eerder in Dallas gezien en het was echt een symbool voor de stad. Een “Sanger Trophie” stond in een vitrine, het was een beker die toe was gekend aan de beste high school van Dallas op het gebied van atletiek, tijdens het schooljaar. De scholen die de beker in het verleden gewonnen hadden werden er tevens bij getoond. We gingen het museum binnen en kwamen terecht in de geschiedenis van Dallas. Er werden allerlei stukken getoond en informatie gegeven over het verleden van het gebouw waarin het Old Red Museum zich bevond en de restauratie er van. We gingen naar de tweede etage en daar kregen we een rondleiding door de geschiedenis van Dallas County.  Het geheel was opgedeeld in een viertal verschillende gedeeltes. We besloten om de chronologische volgorde aan te houden en te beginnen met de exposities over de tijd vanaf de prehistorie tot aan het jaar 1873, dit was de “Early Years Gallery”, aangeboden door de Hillcrest Foundation. Ik was erg benieuwd wat we er allemaal zouden gaan zien.

Elk onderdeel van het museum, waarin een tijdspanne werd besproken, startte met een film in een bioscoop. We namen plaats in het theater en keken naar een filmpje over vroeger. Er werd verteld over de eerste mensen en gemeenschappen die zich in Dallas County vestigden. Deze fundamentele nederzetting bevond zich op de plaats waar nu Dealey Plaza, nabij de Trinity River, in Dallas is te vinden. We zagen beelden van pioniers en provinciale leiders, met daarbij ook de ontwikkeling van de stad, vanwege een tweetal grote spoorlijnen die in het gebied werden neergelegd. Na de film liepen we de ruimte binnen waar nog veel meer informatie werd gegeven en stukken werden getoond over de periode waarvan we zojuist de film hadden gezien. We zagen onder andere een reconstructie van de Cockrell Bridge, dit was een ijzeren brug over de Trinity River die in 1871 was gebouwd en een verbinding tussen het zuiden en westen van de stad mogelijk maakte. Ook werden er slagtanden van een mammoet, haaientanden en ammonieten getoond. Een dragonderpistool vanuit de burgeroorlog bekeken we, evenals een replica van de originele cabine van John Neely Bryan. Bryan vestigde tussen 1839 tot 1841 een permanente nederzetting in het gebied, waar vanuit uiteindelijk de stad Dallas is ontstaan.

We gingen door naar het volgende onderdeel van het museum, dit was de Trading Center Gallery, en had betrekking op de jaren 1874 tot aan 1917, ofwel “The Progressive Era”.  Als eerst bekeken we de film weer, die betrekking had op deze periode. Er werden beelden getoond en verteld over de groei van Dallas County en de economische kansen die in de omgeving lagen. Door de komst van de twee spoorwegen in het gebied werd het een belangrijk regionaal handelscentrum. De ontwikkeling van de handel en de luchtvaart, maar ook de state Fair van Texas hebben Dallas County laten groeien. Er kwamen steeds meer omliggende steden bij, zoals Lancaster, Richardson en Irving, er ontstonden daardoor handelscentra voor een groot aantal boeren. Een oude fiets, met een hoog en een laag wiel werd getoond, maar er was bijvoorbeeld ook een General Store gebouwd, met informatieborden en foto’s er op. Een gasmasker uit de Eerste Wereldoorlog heb ik even bekeken en ook vond ik het erg interessant om een van de eerste waterleidingen van de stad te zien. Dit was een waterleiding gemaakt van hout, dat kun je je nu echt niet meer voorstellen. Ik vond het prachtig om te zien hoe snel dat Dallas County zich bleek te hebben ontwikkeld en was benieuwd naar het volgende onderdeel van het museum.

Nadat we alles van de Trading Center Gallery bekeken hadden wandelden we door naar het volgende onderdeel van het museum. Het was de door Ruth Ray en H.L. Hunt aangeboden Big “D” Gallery, dit museumgedeelte had betrekking op de jaren tussen 1918 en 1945. Gedurende deze periode kreeg Dallas de nationale erkenning en moest het allerlei uitdagingen overwinnen om uiteindelijk tot een grootstedelijk gebied uit te groeien. Ook deze keer liepen we eerst het theater in om de clip te bekijken, echter hadden we pech, want de zaal was afgesloten en de film draaide niet. Dat vond ik jammer, want de vorige keren kregen we direct veel informatie over het verleden en datgene wat er in een bepaalde periode in Dallas speelde. Ik wilde ook graag zien hoe het er in de stad aan toe ging in de periode tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog, maar dat zat er helaas in. Nu moesten we alle verschillende museumstukken maar goed bekijken en alles lezen. Gedurende het tweede kwart van de 20e eeuw groeide Dallas uit tot een grote stad, vandaar dat het de bijnaam “Big D” kreeg. Er werden een flink aantal stukken getoond, die allemaal weer wat moderner van soort waren. Zo zagen we onder andere een pistool van Clyde Barrow (bekend van het misdaad-duo Bonnie en Clyde), maar ook het eerste verkeerslicht van Dallas County en een banjo die door blues-muzikanten in Deep Ellum werd gebruikt.

Wat ik ook erg interessant vond om te zien waren de spullen van de Texas Centennial Exposition, een wereldtentoonstelling die van 6 juni tot 29 november 1936 werd gehouden in Fair Park, Dallas. Het vierde daarbij tevens de 100ste verjaardag van de onafhankelijkheid van Texas van Mexico. Ik had mezelf voorafgaande aan ons bezoek aan het Old Red Museum of Dallas County History & Culture eigenlijk nooit gerealiseerd dat Texas een lange tijd onderdeel van Mexico is geweest. Na het bekijken van de Big “D” Gallery hadden we nog een laatste ruimte op de 2e etage van het museum op het programma staan, namelijk de World Crossroads Gallery, die betrekking had op de periode in Dallas van 1946 tot 2007. In het theater werd de film betreffende deze tijdspanne getoond, we zagen onder andere de moord op President John F. Kennedy voorbij komen, maar ook beelden van populaire sporters uit de stad. Dallas County werd groter en groter en bloeide op tot een internationaal bekende stad. Na het zien van de clip liepen we de nieuwe ruimte binnen en bekeken daar onder andere een Stetson-cowboyhoed, die gedragen was door JR Ewing tijdens de wereldberoemde televisieshow Dallas. Zelf heb ik deze serie nooit gezien, maar ik weet wel dat mijn ouders er in het verleden met veel plezier naar hebben gekeken.

In de galerij werden daarnaast nog allerlei memorabilia getoond van lokale helden vanuit de sport, uit het verleden en heden. Het keepershirt van Kenny Cooper, destijds uitkomend voor Dallas Tornado in de North American Soccer League, werd getoond en ik vond het mooi om de bijbehorende vintage elftalfoto te zien. Ook heb ik een tijdje staan kijken bij allerlei spullen die met American Football en de Dallas Cowboys te maken hadden. Natuurlijk was er een apart gedeelte van het museum ingericht met stukken die betrekking hadden op de moord op John F. Kennedy, onder andere de handboeien van Lee Harvey Oswald werden getoond. In Dallas blijkt er een prominent Afrikaans-Amerikaans filmcentrum aanwezig te zijn geweest, namelijk Harlemwood. Er werden een aantal posters van films van die filmstudio getoond. Ik vond het mooi om de geschiedenis van de stad Dallas in de verschillende ruimtes van het museum uitgelegd te krijgen. Tijdens ons bezoek aan het Old Red Museum of Dallas County History & Culture heb ik veel over de stad Dallas en de ontwikkeling daarvan geleerd. Ik vond dat het, door gebruik te maken van films en daarna pas de vitrines en informatieborden, op een goede en duidelijke manier werd uitgelegd. Het was een erg leuk museum om te bezoeken en ik ben blij dat we er naartoe zijn geweest.