zaterdag 22 januari 2022

Activiteit: Hawaiian Airlines
Adres: 17801 International Blvd, Seattle, WA 98158, Verenigde Staten

'

In het verleden keek ik altijd naar de televisieserie Hawaii Five-0, dit is een Amerikaanse misdaadreeks over een elite-politieteam in Hawaii. Deze serie heeft bij mij voor inspiratie gezorgd, waardoor ikzelf ook een keer The Aloha State wilde gaan bezoeken. Het Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort was een resort dat veelvuldig terugkwam in de afleveringen van de serie en dat heeft me mede doen besluiten om de eerste 3 nachten van mijn verblijf in Hawaii in dat resort te overnachten. Niet alleen het resort kende ik van Hawaii Five-0, maar ook de luchtvaartmaatschappij waarmee we van het vaste land van Amerika naar de eilandengroep in de Stille Oceaan zijn gevlogen, namelijk Hawaiian Airlines. De vliegtuigen van Hawaiian Airlines kwamen tijdens meerdere seizoenen van de serie in beeld en daardoor leek het me ook leuk om met die maatschappij te vliegen naar Hawaii. Ik ging daarbij eerst op onderzoek uit om er achter te komen van waaruit we het beste het vliegtuig konden nemen. Rechtstreeks vanuit Nederland was niet te doen, de vliegtuigen van Hawaiian Airlines vlogen namelijk slechts vanuit enkele grote Amerikaanse steden naar Hawaii. We moesten dus vanuit Amerika doorvliegen naar Hawaii. Mijn voorkeur voor de tussenstop ging daarbij uit naar een Amerikaanse stad, aan de westkust van het land, waar ik nog niet eerder was geweest. Na alle opties een aantal keer bekeken te hebben bleek Seattle voor ons de beste optie.

Hawaiian Airlines is een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij met de basis in Hawaii. Het is in het jaar 1929 opgericht en begonnen als Inter-Island Airways. In 1941 is de naam veranderd naar het huidige Hawaiian Airlines. Het heeft als belangrijkste luchthaven het Honolulu International Airport in Honolulu. De codes van de maatschappij zijn: IATA code: HA, ICAO code: HAL, Callsign: Hawaiian. De luchtvaartmaatschappij heeft meer dan 60 vliegtuigen in haar vloot, deze vliegen niet alleen tussen de eilanden op en neer, maar ook van en naar Las Vegas, Los Angeles, New York, Oakland, Portland , Phoenix, Sacramento, San Diego, San Francisco, San Jose en Seattle/Tacoma. Tevens zijn er een aantal buitenlandse bestemmingen waar de vliegtuigen van Hawaiian Airlines van en naartoe vliegen, onder andere Auckland, Fukuoka, Manilla, Osaka, Pago Pago, Papeete, Sapporo, Seoel, Sydney en Tokio. Hawaii ligt natuurlijk ongeveer tussen Amerika en Japan in, waardoor het ook niet onlogisch is dat er ook naar AziĆ« wordt gevlogen. Gedurende mijn verblijf in Hawaii heb ik heel veel Aziatische, en dan met name Japanse, toeristen gezien en Hawaiian Airlines weet dus goed in te spelen op de vraag vanuit de markt. De organisatie heeft code sharing overeenkomsten met American Airlines, Delta Air Lines, Korean Air, US Airways, Virgin Atlantic Airways, Virgin Blue en United Airlines

We vlogen eerst met United Airlines naar Seattle, daar bleven we een aantal dagen, en vervolgens zouden we met Hawaiian Airlines naar Honolulu in Oahu vliegen. Het was de bedoeling om 10 dagen op Oahu te blijven, daarna door te vliegen naar Kahului in Maui, daar 5 dagen te blijven om daaropvolgend door te vliegen naar Kona op Big Island en wederom na 5 dagen terug te vliegen naar Oahu en weer door naar Seattle. Hier in Nederland ben ik enige tijd op zoek geweest om zodoende de beste tijden voor een zo laag mogelijke prijs te regelen. Uiteindelijk moesten we voor al deze 5 vluchten tezamen een totaalbedrag, per persoon, afrekenen van $ 755,62 (dus $ 1.511,24 voor 2 personen), daar kwam dan alleen nog $ 25 per koffer per reis bij. Goedkoper dan dit bedrag kreeg ik het destijds niet en daarom besloot ik om de vluchten te boeken. Ik keek erg uit naar de reis en was benieuwd naar de ervaring met de Hawaiiaanse maatschappij. De maanden verstreken en op een gegeven moment waren we in Seattle aangekomen en zat het eerste gedeelte van onze reis er na een paar dagen al op. We waren beland op het Seattle-Tacoma International Airport, maar in plaats van terug naar Nederland te gaan vlogen we door naar Oahu. Na het inchecken en dergelijke liepen we naar de gate en daar zag ik toen voor het eerst het vliegtuig staan dat ik alleen maar kende van Hawaii Five-0.

Gelukkig was het gewoon een groot vliegtuig, een Airbus, gezien de afstand die we zouden gaan afleggen was dat natuurlijk ook niet meer dan logisch, maar tijdens het kijken naar afbeeldingen op internet had ik ook al vliegtuigen van Hawaiian Airlines met propellers gezien en daar zat ik niet op te wachten. Op de staart van het vliegtuig was het logo van Hawaiian Airlines, in de vorm van een Hawaiiaanse vrouw met een bloem in het haar, afgebeeld. Ik kreeg direct de "Spirit van Alaho" en had zin om de reis te gaan maken. Na enige tijd gewacht te hebben konden we aan boord van het vliegtuig gaan. Dit keer niet via een vliegtuigslurf, ofwel aviobrug, maar nog gewoon met een ouderwetse trap. Het vliegtuig zelf was ruim, de stoelen waren blauw van kleur en de kussens lekker zacht. Voor elke stoel was er een televisieschermpje gemonteerd, waarop we gewoon televisie konden kijken, dat vond ik erg grappig en had ik daarvoor alleen nog maar bij JetBlue meegemaakt. De instructies op de beeldschermen, met betrekking tot riemen vast en dergelijke, werden gegeven voor Hawaiiaanse vrouwen met bloemen in het haar, de stewardessen zagen er tevens zo uit en dat vond ik super om te zien. Het voelde speciaal, in het vliegtuig was alles al Aloha. Paarse verlichting bij de bagagebakken creƫerden een bepaalde rust. Dit zorgde er voor dat ik tijdens de vlucht al heel snel in slaap viel.

Gedurende de voorspoedige vlucht werden er door de stewardessen formulieren uitgedeeld die we moesten invullen. Er werd onder andere gevraagd hoe lang we in Hawaii zouden gaan verblijven, wat de reden voor het verblijf was en naar welke eilanden we toe zouden gaan. De vlucht duurde in het totaal zo'n 6 uur, we kregen tijdens de reis verschillende Hawaiiaanse versnaperingen uitgereikt, zoals bijvoorbeeld een zakje chips in de smaak van Sweet Maui Onion en een heerlijk verfrissend ananasdrankje. De tijd vloog voorbij en op een gegeven moment zagen we het prachtige eiland Oahu. Met een goeie landing arriveerden we op onze eerste bestemming in Hawaii en de vlucht met Hawaiian Airlines was uitstekend gegaan. Het was goed te merken dat het Daniel K. Inouye International Airport ofwel het Honolulu International Airport de belangrijkste luchthaven is van Hawaiian Airlines, want overal waar ik om me heen keek zag ik vliegtuigen of reclame-uitingen van de maatschappij. Het was een modern en groot vliegveld vol met Amerikaanse en Hawaiiaanse restaurants. De dagen gingen snel en voor we het wisten zat onze tijd in Oahu er al op. We waren weer terug op het vliegveld van Honolulu en vlogen naar Maui. De vlucht met Hawaiian Airlines ging weer voorspoedig, we ondervonden geen enkel probleem en na iets langer dan 30 minuten in de lucht te zijn geweest landden we al op het Kahului Airport.

Het grappige was dat deze luchthaven een stuk kleiner was, echter was ondanks het geringe formaat van Kahului Airport toch alles goed geregeld en konden we binnen een mum van tijd op weg naar onze verblijfplaats. De vlucht van Maui naar Big Island duurde op haar buurt nog niet eens een half uur, we gingen de lucht in, vlogen laag en landden al heel snel. Alles ging makkelijk, vlot en ook nu weer zonder problemen. Hawaiian Airlines stelde mij geen enkele keer teleur en ik was erg blij dat we voor die maatschappij hadden gekozen. Over de vluchten van Big Island terug naar Oahu, daar overstappen en vervolgens wederom de langere reis naar Seattle kan ik hetzelfde zeggen. De vliegtuigen waren tijdens elke vlucht vrij nieuw, schoon, redelijk groot en gelukkig met normale motoren en geen propellers. Dat laatste had ik echt niet relaxed gevonden, maar ik ben blij dat ik me daarover voor niks druk heb gemaakt. Zoals jullie misschien wel weten had ik in het verleden nogal last van vliegangst, waar ik inmiddels wel voor het grootste gedeelte overheen ben, maar in een helikopter of dus een vliegtuig met propellers zie ik mezelf nog niet zo snel gaan. Ik vond het heel erg fijn om te reizen met Hawaiian Airlines, zowel de lange vluchten van en naar Seattle, als de binnenlandse vluchten zijn allemaal goed gegaan. Er werd een uitstekende service geboden door het personeel en zij zorgden er voor dat het Aloha-gevoel bij iedereen aanwezig was. Hawaiian Airlines is een aanrader om mee naar Hawaii te vliegen.