Pagina's

zondag 30 januari 2022

Activiteit: Izumo Taishakyo Mission of Hawaii - Honolulu, Hawaii

Activiteit: Izumo Taishakyo Mission of Hawaii
Adres: 215 N Kukui St, Honolulu, HI 96817, Verenigde Staten


Hawaii wordt, onder normale omstandigheden, jaarlijks bezocht door vele miljoenen toeristen. Amerikanen zien het als een ideale eilandengroep om een prachtige natuur- en strandvakantie "in eigen land" te beleven, maar het is ook een zeer geliefde vakantiebestemming van Japanners. De 50e staat van de Verenigde Staten ligt geografisch natuurlijk tussen het vaste land van Amerika en Japan in, en door de jaren heen hebben zich veel Japanners op de eilanden van Hawaii weten te vestigen. Deze populatie Japanners hebben er mede voor gezorgd dat er een aantal Japanse bouwwerken zijn te vinden in Hawaii. Op het moment van mijn verblijf in Hawaii was ik nog niet in Japan geweest (inmiddels heb ik al wel een bezoek aan het Land van de Rijzende Zon gebracht, ik ben onder andere naar Tokyo, Nara, Kyoto en Osaka geweest, zoals jullie misschien al hebben gelezen) en daarom leek het me interessant om wat van die Japanse gebouwen te gaan bekijken. Tijdens onze eerste volledige dag in Oahu en Honolulu zijn we naar een aantal historische plaatsen in de stad geweest en hebben bouwwerken bezichtigd die belangrijk zijn geweest voor de geschiedenis van The Aloha State. Een van die gebouwen was het Izumo Taishakyo Mission of Hawaii, in het centrum van Hawaii. Deze Izumo Taishakyo-missie is een van de weinige actieve Shinto- heiligdommen in de Verenigde Staten.

Het Izumo Taishakyo Mission of Hawaii werd opgericht op 26 september 1906. Ds. Katsuyoshi Miyao opende destijds een tijdelijke aanbiddingsplaats in Aala Street, in de buurt van Aala Park, er werd een tijdelijk Heiligdom-gebouw gemaakt, waarna er vervolgens een permanent Shinto-heiligdom werd vervaardigd in 1922. Shinto is een religie die zijn oorsprong vindt in het inheemse Japan, het staat bekend als een natuurreligie. Shinto draait om bovennatuurlijke entiteiten, waarvan wordt aangenomen dat ze alle dingen bewonen. Het legt een belangrijke focus op het waarborgen van zuiverheid, grotendeels door reinigingspraktijken zoals ritueel wassen en baden. De Izumo Taishakyo Mission is gebouwd in een houten A-framestructuur, als inspiratie op het klassieke Japanse heiligdom Izumo Taisha van Shimane Prefecture. Het bouwwerk werd ontworpen door de architect Hego Fuchino en vervolgens gebouwd door de Japanse meester-timmerman Ichisaburo Takata. Het heiligdom is de locatie van de jaarlijkse nieuwjaarsdag-viering "hatsumōde" en andere evenementen, gedurende het hele jaar. Zo wordt bijvoorbeeld ook de jaarlijkse Herdenking en Vredesdienst van Hiroshima gehouden in en rondom het Hawaii Izumo Taisha, ter nagedachtenis van de atoombom op Hiroshima. Het heiligdom-gebouw werd in 1963 verplaatst naar de huidige locatie en van 1968 tot 1969 volledig gerestaureerd met gelden die door de bevolking van Hawaii waren geschonken.  
   




Vanuit Aliiolani Hale en Iolani Palace stapten we in onze huurauto en reden in 5 minuten naar de entree van het Izumo Taishakyo Mission of Hawai. In de verte zag ik al direct het gebouw in de vorm van een Japanse tempel, zoals ik me dat op dat moment alleen nog maar kon voorstellen. Het was zeker niet zo heel groot, maar het stond wel heel statig opgesteld. Nadat we de auto geparkeerd hadden liepen we naar de entree van de Izumo Taishakyo Mission, als eerst moesten we onder een grote witte Shinto Torii poort door, het voelde voor mij direct alsof ik in Azië was beland. Het geheel had weinig meer met Amerika te maken en dat gevoel had ik tijdens die reis wel vaker. Een aantal artikelen met informatie over de Izumo Taishakyo Mission waren opgehangen aan een hek en ik begon de teksten allemaal even rustig te lezen. Ik vond het een indrukwekkend verhaal en nadat ik klaar was wandelde ik in kalmte richting het gebouw. Er hing een serene rust, we zagen bijna niemand in de omgeving en konden op ons gemak alles bekijken. Een overdekte put met water, waarmee mensen zich konden wassen, stond aan de voorzijde van het gebouw opgesteld, deze zelfde soort waterbronnen heb ik later ook nog veel in Japan gezien. Helaas was ik niet in staat om de Japanse tekens te lezen, dus ik wist niet wat er allemaal op en rondom het gebouw beschreven stond. We wandelden de trappen op en gingen richting de entree van het Shinto-heiligdom.

We openden de grote bruine houten deuren en kwamen terecht in een ceremoniële ruimte. Verschillende plastic klapstoelen stonden naast elkaar en richting een soort van altaar opgesteld. Ik vond het vreemd dat het klapstoelen waren, het zag er raar uit, ik had eerder houten vaste banken verwacht, die hadden een stuk beter bij het gehele Izumo Taishakyo Mission gepast. Het podium kon betreden worden door een klein trapje op te gaan, echter was dit gebied afgezet met een lintje, waar zo overheen kon worden gestapt. Uit respect bleef iedereen natuurlijk van het podium af en werd alles netjes vanaf een afstandje bekeken. De voorzijde van het gebouw was erg kleurrijk ingericht, groen, rood, bruin, goud en gele kleuren wisselden elkaar af en creëerden een gezellige samenstelling. Het geheel zag er erg Aziatisch uit en dat vond ik mooi om te zien. Ik had nooit verwacht zoiets tegen te komen in Amerika. Aan de zijkant van het pand stak een ontzettend grote trommel uit de muur, het leek mij geweldig om daar een keer op te slaan, echter mochten we er helaas niet bijkomen. We bleven enige tijd binnen staan kijken en toen we alles gezien hadden gingen we weer terug naar buiten, het zonnetje in. Ik vond het erg interessant om eens een keer in Amerika in een Japanse Shinto-heiligdom te zijn geweest. We waren die dag bezig met de kennismaking met de cultuur en geschiedenis van Hawaii en ik vond het bezoeken van het Izumo Taishakyo Mission of Hawaii daar erg goed bij passen.