Pagina's

maandag 18 maart 2019

Restaurant: The Pony Bar - New York City, New York

Restaurant: The Pony Bar
Adres: 1444 1st Avenue #75th, New York, NY 10036, Verenigde Staten


Sinds enige tijd staat de app Untappd op mijn telefoon, dit programma maakt het mogelijk om bieren welke je drinkt in te checken, en dit samen met de locatie te delen met vrienden welke ook gebruik maken van de applicatie. Ik vind het leuk en lekker om verschillende bieren te proeven en mijn voorkeur gaat daarbij, hoe kan het ook anders, uit naar Amerikaanse bieren. Met het inchecken van bieren zijn er zogenaamde badges te verdienen, zodat er ook een soort van verzamelmogelijkheid en competitie-element in de app is verwerkt. Untappd werd opgestart als een project van een tweetal heren, waarvan de ene in de staat New York en de ander in Californië woonde. Een van de te verkrijgen badges welke zij in Untappd hebben ontwikkeld heeft betrekking op hun stamcafés, deze speciale badge heeft als titel “Founder’s Hangouts” en om die te kunnen krijgen moet er een biertje ingecheckt worden in het café West 4th / Jane in Santa Monica, Beer Noggin' in Westchester of in The Pony Bar in New York City. Aan het begin van deze maand had ik weer een reis naar New York op het programma staan en een bezoek aan The Pony Bar had ik voor onze eerste dag ingepland.

The Pony Bar is een café in het hart van de Upper East Side van Manhattan, op de hoek van 1st Avenue en 75th Street. De zaak is sinds 2009 geopend en het wordt gezien als een van de eerste kroegen waar ambachtelijk “craft” bier wordt geschonken in New York City. Het is daarbij tevens de allereerste bar in het centrum van New York welke uitsluitend Amerikaans gebrouwen bieren schenkt. The Pony Bar is elke dag van de week geopend en naast bier en andere alcoholische dranken staan er ook allerlei verschillende Amerikaanse gerechten op het menu, welke goed passen bij de dranken welke er worden geschonken. De populariteit van de bar is erg toegenomen door Untappd. Het feit dat er een speciale badge te verdienen valt in de kroeg heeft er voor gezorgd dat bierdrinkers vanuit de hele wereld speciaal naar het café toe komen om er bier te drinken en in te checken. Dit was voor mij ook de belangrijkste reden om naar The Pony Bar toe te gaan en voorafgaande aan de reis keek ik erg uit naar mijn bezoek aan het café. De lege plek van de badge moest gevuld gaan worden.   



Ik was samen met een drietal anderen in de stad en we hadden er al een lange dag opzitten. De reis vanuit Amsterdam naar New York was vermoeiender geweest dan tijdens eerdere keren. Het erg lange wachten bij de douane en op ons vervoer naar het hotel droegen bovendien niet bepaald bij aan mijn fitheid van die dag. Toch wilde ik ontzettend graag naar The Pony Bar gaan en nadat we ingecheckt waren en onze spullen hadden opgeborgen in het hotel vertrokken we naar het café. Vanuit het Night Hotel Theater District, waarin we verbleven, duurde het iets langer dan 20 minuten om bij The Pony Bar terecht te komen. Met metrolijn Q reisden we vanuit Times Square / 42 St.  richting 96 St en stapten uit bij 72 St Subway Station. Vanaf daar was het nog een kleine 7 minuten lopen. Toen ik op de hoek van de straat het logo van de bar met daarboven de belettering zag verscheen er een lach op mijn gezicht. Naarmate we dichterbij kwamen leek het alsof de kroeg gesloten was, maar gelukkig bleek dat niet het geval, de bar was geopend en ik zou mijn gewenste badge kunnen halen.

Het was vrijdag in de namiddag en voor dat tijdstip vond ik het eigenlijk nog vrij rustig in het café. De krukken aan de bar waren wel bijna allemaal bezet, maar veel van de tafels en tonnen welke in de ruimte stonden waren nog onbezet. We gingen aan een grote houten tafel, nabij het raam, zitten en ik pakte de menukaarten en de Untappd-app op mijn telefoon erbij. Ik vond het geweldig om in de stamkroeg te zijn van een van de ontwikkelaars van de app en ik had erg veel zin in een lekker biertje gekregen. Nadat ik het menu bekeken had besloot ik te gaan voor een IPA met de naam “Of First And Last Things” van de Hill Farmstead Brewery uit Greensboro, Vermont. De anderen hadden op een gegeven moment ook hun keuze gemaakt en onze bestelling was compleet. We wachtten een tijdje totdat er iemand aan onze tafel kwam om deze order op te nemen, maar dat gebeurde maar niet. Ik las ineens onderaan de menukaart, waarop de gerechten beschreven waren, dat er geen tafelservice was in het café en dat alles aan de bar moest worden besteld. Daar liep ik dus snel naartoe. 





Direct werd ik geholpen, ik bestelde de drankjes en rekende de eerste ronde meteen af. Ik had namelijk geen zin om mijn creditcard achter te laten, daar hou ik nooit zo van. De drankjes werden geserveerd in mooie glazen waarop het logo van de bar was gedrukt en ik kon niet wachten om de eerste slok van het bier te drinken en deze in te checken. Toen ik de Founder’s Hangouts badge, samen met de Stay Gold Pony badge, ontving was ik als een kind zo blij. De vakantie was op deze manier uitstekend begonnen en ik dronk met een fijn gevoel het glas bier leeg. We wilden nog niet vertrekken, hadden zin in nog wat biertjes en lustten ook wel wat te eten. De tortillachips met queso (een dikke kaassaus gevuld met Mexicaanse ingrediënten) leek ons wel wat en ik bestelde dat gerecht samen met een “Dorothy’s New World Lager”, een California Common van Toppling Goliath Brewing Co, en een drietal overige drankjes. De biertjes kreeg ik direct weer mee en de tortillachips met het bakje queso zouden enkele minuten later vanuit de keuken aan tafel worden gebracht.  

Het drankje was lekker, ik genoot van de locatie, de mensen om me heen en het feit dat ik in The Pony Bar was beland. De tortillachips vormden een perfecte combinatie met het koude bier. Het duurde niet lang voordat de schaal en het bakje leeg waren. Het was een perfecte Amerikaanse bar-snack, welke het bij mij altijd goed doet. Het werd inmiddels al wat drukker in het café, het leek er op dat mensen klaar waren met werken en vanuit daar direct naar de zaak toe kwamen om hun weekend in te luiden. We besloten vervolgens om nog een laatste rondje van drankjes te bestellen. Dit keer ging ik voor de Maison Premiere, een vrije milde Oyster Stout van Barrier Brewing Company. Het biertje smaakte naar koffie en het was een goede afsluiter van ons bezoek aan de bar. Ik vond het geweldig om in The Pony Bar te zijn geweest, we hebben het onderling erg gezellig gehad, heb er lekkere biertjes gedronken, heerlijke tortillachips gegeten en bovendien heb ik er mijn gewenste Untappd-badge gehaald. Het verblijf in New York begon voor mij daardoor ontzettend goed!