woensdag 13 november 2019

Activiteit: Provincetown - Provincetown, Massachusetts

Activiteit: Provincetown
Adres: Ryder St Ext, Provincetown, MA 02657, Verenigde Staten

Voorafgaande aan onze reis naar Boston besloten we dat we ook wat meer van de staat Massachusetts wilden gaan zien. Na verschillende verhalen over de regio te hebben gelezen kwamen we overeen om een nacht te overnachten in Cape Cod. We kozen uiteindelijk voor een verblijf in South Yarmouth. Echter wilden we eerst helemaal naar het einde van Cape Cod rijden, dit was de stad Provincetown en deze plaats bleek bij toeristen erg in de smaak te vallen. Ik had het boek “Kitchen Confidential” van Anthony Bourdain gelezen, en daarin vertelde hij onder andere over zijn werkzaamheden in een aantal verschillende restaurants in Provincetown. Het leek mij daardoor extra interessant om de plaats te gaan bezoeken. De planning was om vroeg in de ochtend vanuit het Wyndham Boston Beacon Hill te gaan vertrekken. We moesten eerst onze huurauto ophalen in het Prudential Center Boston en vervolgens konden we op weg. De planning was om in de namiddag in Provincetown aan te komen, zodat we nog wat van het stadje konden gaan zien.

Provincetown is een stad in New England, welke in het jaar 1700 werd gesticht als een vissersdorp. Nadat de Amerikaanse Revolutie ten einde was gekomen werd het een belangrijk centrum van de visserij en walvisvangst in de wateren rond Cape Cod. Het is dan ook gelegen aan het uiterste puntje van dit gebied in Barnstable County. Het is een kustplaats met een bevolking van slechts een kleine 4.000 inwoners, echter loopt dit aantal in de zomer op tot 60.000 mensen, ofwel 15 keer zo veel. De stad wordt vaak “P-town” genoemd en staat bekend om zijn uitgestrekte witte stranden, de haven, het oude centrum en de vele schrijvers en kunstenaars die er aan het begin van de vorige eeuw zijn komen wonen. De kunstenaars- en schrijversgemeenschap heeft zich in de loop der jaren verder uit weten te breiden en dat heeft er onder meer voor gezorgd dat Provincetown toeristen naar zich toe trekt en dat de toeristische industrie van de stad een groei heeft doorgemaakt. In de koude winters is het er erg rustig en vredig, maar de plaats verandert in de zomer in een drukke toeristenplaats.

Helaas arriveerden we zelf pas laat in Provincetown. Gedurende de dag waren we een aantal keer gestopt en hadden bezienswaardigheden bezocht in Wrentham en Plymouth, en de rit bleek toch wat langer te duren dan dat we op voorhand hadden gedacht. Het schemerde al toen we in de stad aankwamen, en we besloten om de auto snel te parkeren. We reden de parkeerplaats van de MacMillan Pier op, in de zomer moest er $ 3,50 per uur worden afgerekend om er te mogen parkeren, maar omdat wij er in het najaar waren was het parkeren gratis. Toen ik de auto uitstapte merkte ik meteen dat het er een stuk frisser was dan in het centrum van Boston. We waren natuurlijk aan de kust beland, het waaide hard en het miezerde een beetje. Even verderop zag ik het strand en de zee en dat was mooi om te zien. Ik kon me direct voorstellen hoe het er in de zomer zou zijn, met het warme weer en een flink schijnende zon. Het mooie weer moest ik er echter wel echt bij denken, want de grauwe lucht en wind brachten me verder nou niet echt in een zomerse sfeer.

Kano’s en boten lagen op het strand om pas een paar maanden later gebruikt te gaan worden en in de duinen zag ik een aantal hotels welke nu nog leeg waren, maar in de zomer zouden gaan uitpuilen met toeristen. Er werden onder andere tours aangeboden om walvissen te gaan zien en er was een piratenmuseum in de buurt, maar helaas waren wij niet op het juiste tijdstip in Provincetown om met een van de tours mee of naar het museum toe te gaan. We wandelden rustig het stadje in en keken rond. Toch was niet alles gesloten, in een gebouw waarboven de naam The New York Store was geschreven, waren een atelier en kledingwinkel gevestigd welke open waren en een stukje verderop waren nog een aantal geopende restaurants en winkels met toeristen-prullaria gesitueerd. Ondanks dat we Provincetown buiten het seizoen bezochten waren we toch niet de enige toeristen in de stad. Het viel me op dat er veel groepjes met alleen mannen rondliepen en nadat ik voor een aantal kroegen de regenboogvlag zag wapperen herinnerde ik me weer wat uit het boek van Bourdain.

Provincetown bleek namelijk een populaire vakantiebestemming bij de LHBT-gemeenschap te zijn. Dat was ik helemaal vergeten, maar een aantal dingen welke ik om me heen zag gebeuren vielen nu wel op zijn plaats. Zonder er daarna nog mee bezig te zijn liepen we verder door de straatjes van Provincetown, we zagen een openbare bibliotheek, welke in een statig kerkgebouw gevestigd was en een standbeeld waarmee toeristen waren afgebeeld. Veel van de andere oude gebouwen waren omgetoverd tot ateliers, ik weet niet of dat er in de zomer restaurants voor in de plaats kwamen of iets anders. Aan de gevels te zien leek dat er namelijk wel op. We kwamen langs een spermabank, dat had ik nog nooit gezien, en vond het wel grappig om het een keer mee te maken. Het gebouw was gesloten en we konden er dus niet even gaan kijken. Het paste echt bij het alternatieve Provincetown dat ik in die korte tijd had leren kennen. Er hing, vanwege de lokale gemeenschap, een hele aparte en energieke sfeer in de stad en het leek op Key West in Florida, maar dan met grauw, koud en nat weer.

We liepen nog even een klein stukje verder en kwamen uit bij Whaler’s Wharf, dit was een overdekt winkelcentrum met op een drietal niveaus allerlei verschillende kleine winkels, waar in de zomer sieraden, foto’s, strandspullen en etenswaren werden aangeboden. Helaas was alles op het moment dat wij er waren gesloten. We liepen even door tot aan het einde van de lange gang en kwamen vervolgens op het strand terecht. Het begon inmiddels al donker te worden en omdat we nog een stuk terug naar South Yarmouth moesten rijden besloten we om Provincetown te verlaten. Ik vond het erg jammer dat we er maar kort de tijd hadden en dat we op een verkeerde tijd in het stadje waren. Het lijkt mij namelijk geweldig om Provincetown een keer in de zomer te bezoeken, de ontspannen sfeer die er hangt samen met het mooie weer, de zee en het strand zal een prachtige combinatie vormen. Ik weet niet of ik ooit nog in Massachusetts zal komen, maar wanneer dat het geval zal zijn dan kies ik voor de zomer, en een bezoek aan Provincetown zal dan ook zeker niet ontbreken.