Pagina's

dinsdag 31 december 2019

Activiteit: Central Park - New York City, New York

Activiteit: Central Park
Adres: Central Park, New York, NY, Verenigde Staten


In de afgelopen 13 jaar ben ik een viertal keer naar de stad New York geweest. Mijn eerste kennismaking met Amerika had ik in die stad en daar is mijn liefde voor het reizen naar het land aan de andere kant van de Atlantische Oceaan ook begonnen. Tijdens al die 4 reizen ben ik naar Central Park toe geweest. Gedurende mijn eerste verblijf in de stad sliepen we in het Beacon Hotel, dit hotel was gelegen nabij het grote stadspark en dus was het dan ook vrij logisch dat een van onze eerste activiteiten het bezoeken van het park was. Destijds had ik voorafgaande aan de reis nog helemaal geen planning gemaakt, ik wist vrijwel niks van de Verenigde Staten van Amerika en had toen nog vliegangst. Voor mij was het belangrijkste dat we veilig zouden landden en ook weer heelhuids terug in Nederland zouden keren. Met het verblijf zelf was ik toen nog niet bezig. Dat is in de jaren die volgden wel heel erg veranderd. Nu plan ik vrijwel alles en wil ik het beste uit de vakantie halen. Central Park heeft tijdens mijn eerste verblijf in New York zoveel indruk op me gemaakt dat ik het stadspark bij al mijn volgende vakanties in New York ook op de planning had staan. 

Central Park is een stadspark in Manhattan, New York City, ter grootte van 3,41 vierkante kilometer. Het ligt tussen de Upper West Side en Upper East Side, en is begrensd door Fifth Avenue in het oosten, Eighth Avenue in het westen, 59th Street in het zuiden en 110th Street in het noorden. Met meer dan 40 miljoen bezoekers per jaar is Central Park het drukst bezochte stadspark in de Verenigde Staten en daarbij is het tevens ook een van de meest gefilmde locaties ter wereld. Het park werd in het jaar 1857 gebouwd en vervolgens in 1873 uitgebreid tot de huidige omvang. Central Park werd in het jaar 1963 door het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Zaken aangewezen als een Nationaal Historisch Monument. Het park is in 2017 geplaatst op de voorlopige lijst van UNESCO-werelderfgoedlocaties. Het park wordt beheerd door het Central Park Conservancy, dit is een non-profitorganisatie welke jaarlijks bijna $ 50 miljoen bijdraagt voor alle zorg aan het park. In het park is heel veel te doen en ondanks dat ik er al 4 keer ben geweest heb ik er nog steeds niet alles gezien. 





Gedurende mijn eerste verblijf in New York ben ik eigenlijk constant onder de indruk geweest, ik voelde me de hele tijd alsof ik in een film rondliep en dat gevoel had ik ook in Central Park. Ik verbaasde me over het feit dat het in het park zo rustig en kalm was en dat daarbuiten de grote chaos van de stad heerste. Veel van het park herkende ik uit films, Home Alone 2 is een van mijn favoriete kerstfilms en ik voelde me net Kevin die in het park rondliep, alleen dan wel met mijn familie. Ook ben ik een groot fan van Flodder en enkele locaties uit deel 2 van die film zag ik meteen in het park. Ik vond het geweldig om in het park aanwezig te zijn, de hotdog-stands, rotsen, vijvers en houten bankjes welke ik alleen van televisie kende zag ik nu daadwerkelijk met mijn eigen ogen voor me. Tijdens die eerste keer arriveerden we per toeval bij Strawberry Fields en de cirkel met Imagine in het midden. Dit gedeelte wat opgedragen is aan de Britse muzikant John Lennon bezorgde me een brok in mijn keel. Ik vond het vreemd en apart dat hij daar tegenover door een fan was vermoord. Het paste helemaal niet bij het vredige stadspark en ik kon ook niet begrijpen dat een fan zoiets doet.

Voorafgaande aan mijn tweede bezoek aan New York was ik ook zeker weer van plan om naar Central Park toe te gaan. Veel van het park had ik nog niet gezien en het leek me leuk om met een georganiseerde tour door het park te gaan. Jullie hebben al eerder kunnen lezen dat ik destijds een Central Park TV & Movie Sites Tour heb gedaan, daar zag ik een aantal nieuwe locaties in het park, zoals bijvoorbeeld Gateway, Bethesda Fountain Plaza, The Bow Bridge, The Dairy en Heckscher Playground. Doordat ik tijdens die wandeling zoveel informatie te horen kreeg en veel van het park zag werd mijn bewondering voor Central Park nog groter. Ik besefte me toen eigenlijk pas hoe groot het stadspark daadwerkelijk was. Er werd namelijk verteld dat we nog steeds maar een klein gedeelte van Central Park hadden gezien en dat het vrijwel onmogelijk was om het gehele park in één dag te bezoeken. Dat bleek ook wel vanwege het feit dat we een flink stuk moesten wandelen naar de Central Park Zoo. Deze dierentuin in het zuidoosten van het park bezocht ik ook en ondanks dat het een niet zo’n grote zoo was vond ik het wel heel leuk om er te zijn geweest.





Ik vond het prachtig om de paard en wagens in Central Park te zien rijden, maar genoot er ook van om op een bankje aan de Central Park Mall te zitten. Vanaf deze bankjes aan de zijkant van een grote wandelpromenade had ik namelijk een goed zich op alles en iedereen die langs kwam gelopen. De verscheidenheid aan personen die in het park rondliepen was enorm en alleen al vanwege dit kijken naar mensen kon ik uren blijven zitten. Ondanks dat het elke keer vrij druk in het park was vond ik het toch telkens weer erg ontspannend om in Central Park te zijn. De hectiek van de stad lijkt echt ver weg te liggen en dat hebben Frederick Law Olmsted en Calvert Vaux ook getracht om te bereiken tijdens het ontwerpen van het park. In het Greensward Plan werd beschreven dat het van een groot belang was om van Central Park het eerste echte stadspark in Amerika te maken. Het plan met in het ontwerp een 36-tal bruggen, fonteinen, meren, beelden en bos heeft ontzettend goed uitgepakt, er is een echt park middenin de stad ontwikkeld, welke elke keer weer de moeite waard is om te bezoeken.

Ook tijdens mijn derde vakantie in New York ben ik weer naar Central Park toe geweest, ditmaal wel wat korter dan de voorgaande keer. We zijn eerst even gaan kijken bij het Plaza Hotel, welke ik ook kende van de film Home Alone 2. Vanuit dat hotel was het maar enkele minuten wandelen naar Central Park, we kwamen het park binnen aan de kant van The Pond en wandelden vervolgens naar het Guggenheim Museum. Dit was een wandeling welke iets langer dan een half uur duurde, waarbij we onder andere langs een speeltuin, het Hans Christian Andersen Monument en het beeld van Alice in Wonderland kwamen. Dit had ik allemaal nog niet eerder gezien en daarom vond ik de wandeling ook weer erg de moeite waard. We hadden vanuit het Plaza Hotel ook de metro naar het museum kunnen nemen, maar ik was blij dat we dat niet hadden gedaan. Het was natuurlijk wel een stuk sneller geweest, maar het woog niet op tegen een gezellige wandeling door Central Park waarbij we mooie nieuwe dingen zagen, en op deze manier verbrandden we toch ook nog wat extra calorieën.





In de planning van mijn laatste reis naar New York had ik geschreven om direct tijdens de eerste dag even naar Central Park toe te gaan. Echter hadden we die dag de pech dat het ontzettend druk was bij de douane, het duurde lang voordat we door de customs heen waren en daarna hebben we ook nog lang op een SuperShuttle moeten wachten. Vanwege deze vertragingen kwamen we een aantal uur later bij het hotel aan dan dat ik vooraf had verwacht. Ons bezoek aan Central Park kon daardoor op die dag helaas niet plaats gaan vinden. De daaropvolgende dag ging alles wat sneller en hadden we wel wat extra tijd over om even naar Central Park toe te gaan. We konden vanwege tijdsgebrek helaas niet naar het noordelijke gedeelte van het park gaan, dit wilde ik eigenlijk gaan doen, omdat ik daar nog nooit geweest was, maar kozen voor het zuidwestelijke gedeelte van het park. Dit was tijdstechnisch gezien het beste, ook in verband met de metro welke we moesten nemen. Vanuit het 72 Street metrostation liepen we het park in en ik zag direct weer wat bekende bezienswaardigheden.

Het had de dagen er voor gesneeuwd en ik vond het erg speciaal om in het grotendeels witte Central Park rond te lopen. Ik had dat nog nooit eerder gezien en het gaf een extra dimensie aan het park. Tot mijn verbazing arriveerden we vrijwel direct bij Strawberry Fields, het was 12,5 jaar geleden dat ik daar voor het eerst samen met mijn ouders was geweest en nu was ik daar weer samen met hen. In de jaren die volgden na ons eerste bezoek aan New York is er ontzettend veel gebeurd, ik vond het daarom extra fijn om weer samen met hen in New York terug te zijn en ik koesterde het moment. We liepen een stuk langs het Daniel Webster Monument, Cherry Hill en Rock with a View en hebben een tijdje van het uitzicht over The Lake genoten. Ik vond het nog steeds jammer dat we niet naar het noordelijke gedeelte van het park konden gaan, maar dit had toch ook wel zijn charmes. Central Park blijft een van mijn favoriete plekken in New York, ik kom er graag en zie elke keer weer iets nieuws. Mocht ik nogmaals in de stad terugkeren dan wil ik nog steeds het noorden van het park gaan zien.