Pagina's

zondag 15 december 2019

Activiteit: New York Aquarium - Brooklyn, NewYork

Activiteit: New York Aquarium
Adres: 602 Surf Ave, Brooklyn, NY 11224, Verenigde Staten


Het leek mij al een paar jaar lang erg leuk om een keer naar het meest zuidelijke puntje van Brooklyn toe te gaan om daar het Luna Park Coney Island te bezoeken. Op het moment dat ik op Google Maps aan het kijken was naar de locatie van dat park zag ik dat er in de nabije omgeving ook nog een andere leuke bezienswaardigheid was gevestigd, namelijk het New York Aquarium. Ik vind het altijd erg leuk om naar aquaria toe te gaan, vind het prachtig om grote haaien, schildpadden, pinguïns en andere vissen te zien en omdat we toch in de buurt zouden zijn stelde ik voor om ook naar het New York Aquarium toe te gaan. Gelukkig stemde iedereen ermee in en dus plande ik het in voor onze derde dag in New York City. We zouden er naartoe gaan op het moment dat we uitgekeken waren bij het (gesloten) Luna Park Coney Island. Ik had op internet een coupon gevonden voor een korting op kaarten van het aquarium, echter besloot ik nog even te wachten met het kopen van de tickets, omdat ik eerst wilde afwachten hoe de dag in New York zou gaan verlopen.

Het New York Aquarium werd op 10 december 1896 geopend in het Castle Garden in Battery Park, Manhattan. Op 6 juni 1957 is het aquarium echter verhuisd naar de promenade van Coney Island, Brooklyn en bevind het zich op de Surf Avenue. Het New York Aquarium wordt beheerd door de Wildlife Conservation Society en is onderdeel van een samenwerking tussen een viertal dierentuinen en één aquarium in en rondom New York City. De missie van het aquarium is om dieren in het wild en in de wilde natuur wereldwijd te redden door middel van wetenschap, natuurbehoud, educatie en het inspireren van mensen om de natuur te waarderen. De totale oppervlakte van het aquarium is 5,7 hectare groot en er zijn zo’n 270 verschillende soorten waterdieren te zien. Het New York Aquarium probeert om haar bezoekers bewust te maken van de problemen in de oceaan en alles wat daarin leeft. In het jaar 2012 zorgde Orkaan Sandy voor aanzienlijke beschadigingen aan het aquarium, echter is het New York Aquarium er bovenop gekomen en draait het weer op volle toeren.

 




In de ochtend voorafgaande aan ons bezoek aan het New York Aquarium hebben we eerst over de Brooklyn Bridge gewandeld en vervolgens zijn we langs het terrein van het gesloten Luna Park Coney Island gelopen. Het was buiten ijskoud en toen we over de houten promenade naar het aquarium liepen zag ik tot mijn verbazing een aantal mensen in de zee zwemmen. Het waren allemaal Russisch sprekende mensen die in het water lagen en het bleek ook zo te zijn dat er in die buurt veel Russische immigranten woonden. Ik had nog nooit eerder de Russische taal in Amerika gehoord en vond het wel grappig om mee te maken. We liepen door een mintgroene poort en gingen op weg naar het entreegebouw van het aquarium. Aan de linkerkant zag ik een 4-D theater en het leek me leuk om daar een film te gaan kijken. Ik pakte mijn telefoon erbij, ging op zoek naar de kortingscoupon en kocht vervolgens de tickets online. Voor 4 kaarten moest ik € 89,80 betalen, dat scheelde toch zeker weer $ 10,00 in totaal, mooi meegenomen.

Een Rus maakte nogal wat stampij bij de kassa, hij had een jaarkaart van het aquarium en had geen zin om achteraan in de rij aan te sluiten. Hij wilde dat de manager erbij werd gehaald en bleef staan wachten. Hij had net zo goed in de rij kunnen gaan staan, want toen wij naar binnen gingen stond hij nog steeds buiten. Vreemd vond ik dat. We kwamen het aquarium binnen in de "Conservation Hall", op een televisiescherm werden de voedertijden van de dieren getoond en ik keek even naar de plattegrond van het park. We kwamen een hal binnen met aan de zijkanten een aantal grote aquaria, ik vond het mooi om de vissen te zien zwemmen in het koraal. Aan de onder- en bovenzijden van de verschillende bassins stonden de namen van de vissoorten aangegeven en ik keek even naar welke soorten ik kon herkennen. De tropische vissen in het donker waren indrukwekkend en ook vond ik het bewonderenswaardig dat het aquarium met het redden van verschillende vissoorten bezig was. Dat zag ik in het “Saving Species”-gedeelte, kleine visjes zwommen daar in bescheiden aquaria rond.





De grote vissen en piranha’s welke zwommen in de aquaria, waarmee het Braziliaanse tropische regenwoud werd nagebootst, vond ik vrij angstaanjagend om te zien. Voor geen goud dat ik daar ooit zelf bij in het water zou gaan stappen. We wandelden rustig door en kwamen toen bij een deur welke ons naar buiten bracht. Buiten arriveerden we direct bij de verblijven van de zeeleeuwen en zeehonden. Het was nog even goed zoeken naar de dieren, ik denk dat ze het wat te koud hadden om naar buiten toe te komen. Vlak daarnaast bevonden zich de zeeotters, gelukkig zagen we er daar wel snel een paar van. Een van de otters zwom rustig op en neer door het water en volgens mij vermaakte hij zich wel. Naast de zeeotters was het buitenverblijf van de pinguïns gevestigd, een aantal van deze schattige dieren stonden op een rots en een paar lagen in het water. De rest was lekker binnen en vanwege de kou wilde ik ook snel weer naar binnen toe gaan. Ik zag namelijk dat het volgende onderdeel van het park bestond uit het haaienverblijf, en daar was ik wel benieuwd naar.

Het haaienverblijf had Ocean Wonders: Sharks! als naam meegekregen en ik had zin om er naar binnen toe te gaan. Bij binnenkomst liepen we vrijwel direct door een lange ronde tube waaromheen veel vissen, roggen en haaien zwommen, prachtig om te zien. In een ander aquarium zagen we kleine tropische vissen, waaronder een aantal doktersvissen (Dory) en clownsvissen (Nemo) en dat vind ik altijd leuk. Toen we verder liepen zagen we aan het plafond een aantal uit hout uitgesneden haaien hangen en dat betekende dat we op weg gingen naar deze grote roofvissen. Het water in de aquaria naast ons werd dieper en de ruimtes werden groter. We kwamen uit bij een ontzettend groot bassin en zagen vele verschillende vissen, maar ook grote haaien zwemmen. Dit aquarium was zeer overweldigend om te zien, de grote haaien waren indrukwekkend en het gaf me toch een apart gevoel om ze zo dichtbij langs te zien zwemmen. We hebben een lange tijd en zeer gefascineerd naar deze haaien staan kijken. Het was een schitterend onderdeel van het New York Aquarium.





Nadat we de haaien bekeken hadden kwamen we uit in een gedeelte met een winkeltje en een nagemaakt café, waarbij allerlei plastic producten werden getoond, welke in de zee drijven en daar uit moeten worden gehaald. Tevens werd de mogelijkheid geboden om foto’s te maken in een helm van een diepzeeduiker en deze foto werd dan op de voorkant van een magazine getoond. We verlieten het gebouw en kwamen uit bij een onderdeel welke nog in ontwikkeling was. Een bord met de tekst “Alien Stingers” hing erboven, het zou een aquarium gaan worden vol met octopussen (Spineless!) en een PlayQuarium, waar kinderen in kunnen gaan spelen. Een paar meter verderop bevond zich een groot en zeer donker aquarium waarin, naast een school met kleine vissen, ook een tweetal onechte karetschildpadden (Loggerhead Turtles) zwommen. Het duurde lang voordat ik de schildpadden zag, totdat er een net voor mijn neus langs kwam gezwommen. Ik vond het een wat ouderwets en vervallen aquarium, welke aan renovatie toe was, en hoop dan ook dat dat snel zal gebeuren.

We wandelden terug en liepen langs het Aquatheater, er zou daar een show met zeeleeuwen plaats gaan vinden, maar daar moesten we dan nog wel langer dan een uur op gaan wachten. Het theater bevond zich in de buitenlucht en omdat het zo koud was hadden we geen zin om tot en met de volgende show buiten te blijven. Helaas heb ik de Sea Lion Celebration-voorstelling dan ook niet gezien. Ik liep vervolgens richting het gebouw waar we het park ook binnen waren gekomen, ik nam een aantal trappen naar boven en kwam uit bij het Ocean View Deck. Ik maakte de glazen deuren open en merkte dat het ontzettend warm was in de ruimte. Het leek net alsof er al geruime tijd niemand meer het gebouw in was geweest, het zag er niet al te schoon uit en er lagen spullen welke nog opgeruimd moesten worden. Ik liep er in mijn eentje en had zicht op een groot aquarium waarin roggen en vissen zwommen. Het gebied stond wel op de kaart van het park en was ook gewoon vrij toegankelijk, daarom vond ik het erg vreemd dat het er zo stil en verlaten was.





Ik verliet de grote glazen ruimte maar weer snel en zag dat ik bovenaan de trappen een mooi uitzicht had over een gedeelte van het park. Ik zag de zeeleeuwen nu wel zwemmen en aan de andere kant zag ik de oceaan. Vervolgens liep ik de trappen weer af naar beneden en we verlieten vervolgens het New York Aquarium. We waren nog niet helemaal klaar, want toen we eerder die middag de locatie betraden had ik een 4-D theater gezien en met onze tickets konden we daar ook nog een film gaan bekijken. We gingen op weg naar het theater en toen we daar aankwamen hoorden we dat er een voorstelling bezig was. Omdat het nog steeds zo koud was hadden we geen zin om lang te wachten op de volgende show. Toen we weg wilden lopen zagen we ineens dat de deuren geopend werden en dat mensen uit het theater kwamen. We besloten vanwege dat feit om dan toch nog maar even te wachten en nadat iedereen uit het gebouw was werd deze klaargemaakt voor de volgende film. We kregen de 3D-brillen uitgereikt en gingen de ruimte van de bioscoop binnen. 

Na enkele minuten gewacht te hebben begon de film. Ik had eigenlijk verwacht dat het iets van animatie zou gaan zijn, maar het bleek een echte film te zijn van National Geographic met als titel SHARK – A 4-D Experience. Gedurende de film zagen we allerlei verschillende soorten haaien zwemmen en doordat het 4-D was leken ze soms erg dichtbij te zijn. Ik vond de film een leuke toevoeging aan het New York Aquarium en was ook blij dat we toch de moeite hadden genomen om het te gaan zien. Nadat de film was afgelopen verlieten we de locatie en gingen op weg terug naar de metro om weer naar Manhattan toe te reizen. Ik vond het New York Aquarium een erg leuke activiteit om te doen, vooral de haaien waren erg indrukwekkend. Het is niet echt een activiteit waar je aan zou denken wanneer je voor de eerste keer in New York bent, omdat je er toch lang voor moet reizen, maar ik vond het de moeite waard. Ik kan wel aanbevelen om er in de zomerperiode naartoe te gaan, wij waren er in maart en dat was voor de activiteiten in de buitenlucht af en toe toch wat te koud.