Pagina's

woensdag 19 augustus 2020

Activiteit: The Battery (Battery Park) - New York City, New York

Activiteit: The Battery (Battery Park)
Adres: Battery Park, New York, NY 10004, Verenigde Staten


In het jaar 2006 bezocht ik de Verenigde Staten van Amerika voor de allereerste keer. Ik ging destijds naar New York City om het 25-jarig huwelijk van mijn ouders te vieren. Ik reisde samen met mijn ouders, oom, tante en neefje naar The Big Apple en ik vond alles heel spannend. Zoals jullie denk ik wel weten had ik al heel lang niet meer gevlogen en had vliegangst. Ik was blij toen we geland waren en maakte me wel nog wat zorgen over de terugreis. Toch heb ik tijdens die eerste vakantie in New York ontzettend veel genoten. Mijn liefde voor het land is daar mede ontstaan en ik heb er destijds dingen gezien welke mijn ogen echt hebben doen openen. Ik ben er reislustig door geworden en inmiddels durf ik overal naartoe te vliegen. Gedurende die eerste keer New York wilden we naar het Liberty Island toe gaan om daar het Vrijheidsbeeld te gaan zien. We hadden van tevoren niks  geregeld en zagen wel of dat het ging lukken. We moesten eerst aan kaarten voor de overtocht naar het eiland zien te komen en die kaarten kochten we bij een locatie in Battery Park.

The Battery, welke ook wel bekend staat als Battery Park, is een 10 hectare groot openbaar park, welke gelegen is op het meest zuidelijke punt van het eiland Manhattan in New York, tegenover de haven van de stad. Het park en de omgeving zijn vernoemd naar de artillerie-batterijen welke daar in de beginjaren van de stad waren gepositioneerd om de nederzetting achter hen te kunnen beschermen. Het park werd gecreëerd in de jaren ’50 van de 19e eeuw, door middel van het storten van grond om zodoende extra ruimte aan te kunnen leggen aan de voet van het reeds ontwikkelde vasteland van de binnenstad. Er is door de jaren heen veel van het park verloren gegaan doordat wolkenkrabbers in het gebied zijn gebouwd, maar in 1994 werd The Battery Conspiracy opgericht om de restauratie en verbetering van het ooit zo vervallen park te realiseren. Het park veranderde in 2015 de naam van Battery Park naar The Battery, dit was ook de originele en historische naam van het gebied. Deze naam stamt nog uit de Nederlandse tijd toen New York nog Nieuw-Amsterdam heette.

 




Inmiddels heb ik The Battery al meerdere malen bezocht. De eerste keer was dat voornamelijk om naar het Castle Clinton National Monument te gaan, daar kochten we de kaarten voor de Statue Cruise. Het monument is een negentiende-eeuws fort, welke oorspronkelijk bedoeld was om een Britse invasie in 1812 te voorkomen. Het fort heeft door de jaren heen echter een aantal verschillende functies gehad. Van 1855 tot 1892 diende het als eerste “Emigrant Landing Depot” van de Verenigde Staten, waar immigranten, wanneer zij de V.S. wilden betreden, werden opgevangen om zodoende de immigrantenstroom te reguleren en te controleren. Van 1896 tot 1941 was het de locatie van het New York City Aquarium. Op 12 augustus 1946 werd het als een Nationaal Monument aangewezen en tegenwoordig is de National Park Service er in vertegenwoordigd. Zij zorgen voor de ticketverkoop van de tochten naar Ellis Island en Liberty Island. Het fort wordt elk jaar door 3 miljoen mensen bezocht, en dat bleek ook wel toen wij de tickets voor de overtocht wilden kopen, het was er erg druk.

Omdat we niet met z’n allen in de rij hoefden te staan besloot ik om even wat verder rond te gaan kijken in The Battery (destijds nog Battery Park geheten). Na een kleine wandeling kwam ik terecht bij het American Merchant Mariners' Memorial, dit was een monument van een viertal koopvaardij-zeelieden op hun zinkende schip, nadat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog waren aangevallen. Een van de zeelieden bevond zich in het water en bij hoogwater werd het door de zee bedekt. Ik vond het een erg indrukwekkend beeld om te zien. Iets verderop was City Pier A met het Pier A Harbor House gevestigd, dit was een statige pier waarin een aantal restaurants en cafés te vinden waren. Ik liep vervolgens weer rustig terug en inmiddels waren we bijna aan de beurt om de tickets voor de boot te kopen. Nadat we de kaarten hadden gingen we het water op, en toen we later terug in Manhattan waren gekeerd hadden we helaas geen tijd om nog meer van The Battery te gaan zien. Dat vond ik erg jammer, want er was nog veel meer in het park te bezichtigen, wat me de moeite waard leek.  





In de loop der jaren keerde ik nog driemaal terug in The Battery, eigenlijk was elke keer het doel om vanuit het park het Statue of Liberty te gaan zien (tweemaal met en eenmaal zonder boottocht erbij). Toch heb ik telkens ook een wandeling door het park gemaakt en iedere keer weer nieuwe dingen gezien. Een van de monumenten welke me een paar keer heeft weten te raken is het East Coast Memorial, dit gedenkteken herdenkt de 4.601 vermiste Amerikaanse militairen, welke hun leven hebben verloren in de Atlantische Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaat uit een groot plein met daarop een achttal massieve lange grijze granieten blokken (4 aan elke kant) waarop de namen, rangorde en organisatie van de soldaten zijn gegraveerd, en daarbij tevens ook de Amerikaanse staat waar zij vandaan kwamen. Met veel respect heb ik de namen gelezen van de soldaten en het doet me toch altijd wel wat dat zij voor onze hedendaagse vrijheid hebben gestreden. Het lijkt nu allemaal heel erg vanzelfsprekend, maar dat is het natuurlijk helemaal niet.

Aan de andere kant van het plein staat een grote monumentale bronzen adelaar op een voetstuk van gepolijst zwart graniet, welke tevens prachtig is om te zien. Deze sculptuur staat al in het park sinds 1963, het werd door president John F. Kennedy ingewijd tijdens een ceremonie met onder meer toespraken van de New Yorkse burgemeester van destijds, leden uit de senaat en de president. De laatste keer dat ik dat beeld zag was het erg koud in het park, er lag sneeuw en het waaide hard, maar dat zorgde er voor dat het monument erg goed en krachtig tot zijn recht kwam. Een ander monument welke door het koude weer nog meer kracht kreeg was het beeld van de immigranten. Dit gedenkteken geeft de diversiteit van New York City en de strijd van immigranten weer, door middel van het tonen van een groep figuren van verschillende etnische groepen en tijdperken, waaronder een Oost-Europese jood, een bevrijde Afrikaanse slaaf, een priester en een arbeider. De expressieve poses van de figuren benadrukken de strijd en het zwoegen van de verscheidene personen.





In The Battery is ook het John Wolfe Ambrose monument te vinden. Dit gedenkteken eert de ingenieur John Ambrose, wiens visie en doorzettingsvermogen resulteerden in het diepzeekanaal naar de haven van New York, welke de levensvatbaarheid van de haven verbeterde, en ervoor heeft gezorgd dat New York City het hart van de handel in de Verenigde Staten van Amerika werd. Na zijn dood gaven vrienden van Ambrose een sculpturale portret-buste van de ingenieur aan zijn kinderen. Een aantal jaar later gaf de familie Ambrose op haar beurt het beeld aan de stad. Het beeld kwam in eerste instantie terecht in het New York Aquarium in Castle Clinton en werd daarna een aantal keer verplaatst. Het monument is in 2017 volledig gerestaureerd en verplaatst naar een meer zichtbare locatie in The Battery. Naast de buste staat onder andere de tekst “Dedicated by the City of New York to John Wolf Ambrose for whom the Deep Sea Channel is Named” en daaronder is een kaart van de baai van New York en het Ambrose kanaal te bekijken. Ik vind het altijd mooi om dat soort monumenten te zien en wat meer kennis over de geschiedenis van Amerika te krijgen.

Achter het John Wolfe Ambrose monument is de SeaGlass Carousel gesitueerd, dit is een draaimolen met vis-thema, welke op 20 augustus 2015 voor het publiek werd geopend. Zelf heb ik het alleen maar vanaf de buitenzijde gezien en heb er nog geen ritje in gemaakt. Een rit kost $ 5 en duurt 3,5 minuut. Tevens wordt de mogelijkheid geboden om iets te gaan eten en drinken in The Battery, het Battery Gardens restaurant is aan de zijkant van het park te vinden. Ik vind het elke keer weer prachtig om in het park rond te lopen, het is een oase van rust, aan de ene kant heb je het drukke Manhattan met alle wolkenkrabbers en aan de andere kant bevindt zich de zee en heb je uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Ik heb het park in zowel de zomer als de winter bezocht en beide jaargetijden hebben hun eigen charmes in het park. Wanneer je van plan bent om het Vrijheidsbeeld op Liberty Island te gaan bezoeken dan kom je sowieso in The Battery. Ik kan het aanraden om wat extra tijd in te plannen voor het bezoeken van het park. Er staan mooie monumenten en het is de moeite waard.