Pagina's

vrijdag 6 september 2019

Restaurant: Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shop - Boston, Massachusetts

Restaurant: Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shop
Adres: 6 N Market St N2053, Boston, MA 02109, Verenigde Staten


Sinds mijn kinderjaren ben ik al een chocoladeliefhebber. Zoete snoepjes uit de snoepwinkel hebben me nooit kunnen bekoren. Wanneer er vroeger getrakteerd werd en er zat één chocolaatje bij dan was die voor mij. Was ik gevallen of had ik mezelf gestoten dan deed een chocolaatje wonderen en had ik ineens geen verdriet meer. Daar ben ik inmiddels overheen gegroeid, maar chocolade vind ik wel nog steeds ontzettend lekker en daar kun je me echt voor wakker maken. Ik eet het alleen bijna nooit meer, omdat ik daar nou niet echt dunner van word. Wanneer ik echter op vakantie in Amerika ben dan maak ik meestal wel een uitzondering, en dat komt vooral omdat mijn favoriete chocoladewinkel met een flink aantal verschillende zaken in dat land is gevestigd. Ik kan weken voorafgaande aan mijn vertrek al uitkijken naar de chocolaatjes en het ijs van Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shop. Ik heb al meerdere keren geschreven over mijn bezoeken aan Ghirardelli, het is elke keer weer een feestje om er naartoe te gaan en te genieten van al het lekkers wat ze verkopen.

Ghirardelli Chocolate Company is een Amerikaans onderdeel van de Zwitserse banketbakker Lindt & Sprüngli. Het bedrijf is opgericht door, en vernoemd naar, de Italiaanse chocolatier Domenico Ghirardelli. Deze man is, nadat hij in Zuid-Amerika had gewerkt, naar Californië verhuisd en opende daar een winkel in Stockton en vervolgens in San Francisco. In 1852 werden de eerste grote hoeveelheden chocolade door het bedrijf verkocht en sindsdien groeide Ghirardelli snel. Naast chocolade werden er in eerste instantie ook drank, koffie en kruiden verkocht, maar later werden deze producten vervangen door mosterd en vervolgens weer door koffie en ijs. In 1965 verklaarde San Francisco het plein waarop veel van de gebouwen van Ghirardelli stonden tot een officiële historische locatie in de stad en het kreeg de naam Ghirardelli Square. De organisatie heeft zich inmiddels uit weten te breiden tot een keten van tientallen locaties in Amerika, waaronder dus die in Boston, en de chocolaatjes van het bedrijf worden in een groot aantal supermarkten verkocht.

 




Het was de bedoeling om tijdens onze eerste dag in Boston direct naar Ghirardelli toe te gaan. Ik had namelijk wat activiteiten in de buurt van de winkel opgeschreven en we zouden er toch langs gaan komen. Het was een lange reis geweest, we vlogen namelijk vanuit Düsseldorf via Amsterdam naar Boston, en kwamen toch wat vermoeid in Boston aan. In de namiddag arriveerden we bij onze verblijfsplaats, het Wyndham Boston Beacon Hill. Nadat we onze spullen op de kamer opgeborgen hadden gingen we de stad in. Vanuit het hotel was een wandeling van ruim een kwartier over Cambridge Street en een gedeelte van de Freedom Trail om bij de Faneuil Hall Marketplace uit te komen. De vestiging van de Ghirardelli Ice Cream and Chocolate Shop bevond zich in dit gedeelte van de stad. Het was een groot plein met een flink aantal verschillende restaurants, winkels en cafés. Het zag er heel erg gezellig uit en nadat we eerst even ergens wat hadden gedronken liepen we verder om een lekker ijsje en wat chocolaatjes bij Ghirardelli te scoren.

De voorgaande keer dat ik in een van de vestigingen was van Ghirardelli was ik in San Antonio, Texas. Destijds zag ik dat er gouden blikjes werden aangeboden welke je zelf mocht vullen met verschillende chocolaatjes. De dame welke bij de zaak werkte liet zien hoe je het blikje zo goed mogelijk kon vullen met grote en kleine chocolaatjes. Ik had toen echter al een zak gekocht, maar heb wel onthouden wat er destijds werd verteld. Ik besloot om in Boston zo’n gouden blik te gaan vullen, want ik wilde ook wel eens wat verschillende en andere chocolaatjes gaan proberen dan de “Milk & Caramel Squares”, welke wel heel erg lekker zijn. Ik kwam de zaak binnen en rook de heerlijke geur van chocolade. Om me heen zag ik alle verschillende kleuren van de verpakkingen en ik was weer echt het kind in de chocoladewinkel. Ik liep naar het “Pick & Mix” gedeelte en ging bezig met het vullen van een gouden blik. Naast de voor mij bekende smaken koos ik onder andere ook voor “Milk Chocolate Peppermint Brownie Filling”, “Dark Chocolate Sea Salt Caramel”, “Sea Salt Soiree” en een paar andere smaken welke alleen tijdens de najaarsperiode werden verkocht.





Geen enkele ruimte van het blikje liet ik onbenut, de zijkanten vulde ik met kleine chocolaatjes (zoals ik in San Antonio had gezien) en het lukte me nog maar net om de deksel erop dicht te krijgen. In het totaal betaalde ik er $ 12,95 voor, dit was een erg goed deal. Ik nam nog een heerlijke “Milk Chocolate Caramel” sample en vervolgens liep ik naar het gedeelte waar de ijsjes werden klaargemaakt. Ik kon het namelijk echt niet over mijn hart verkrijgen om de vestiging van Ghirardelli te verlaten zonder er een ijsje te hebben gekocht. Ik keek nog even kort op de menukaart, maar besloot om toch voor een bekende smaak te kiezen. De smaak Ghirardelli Chocolate heeft me nog nooit teleurgesteld en ik ging er dan ook vanuit dat het op dat moment ook wel weer heerlijk zou gaan smaken. Ik koos voor een gewone waffle cone zonder een laag chocolade erop, maar dus wel gevuld met een grote bal chocolade-ijs. Het hoorntje werd in een papieren verpakking gedaan en het ijsje werd voor me klaargemaakt. Ik moest hier $ 4,75 voor betalen, dat had ik er graag voor over.

Ik nam de eerste hap van het ijsje en wist direct weer waarom ik zo van Ghirardelli hou. Het chocolademonster in me was door de gratis sample al ontwaakt, maar nu kwam hij weer helemaal tot leven. De smaak van het ijs proefde als vanouds lekker, de structuur was zacht en het hoorntje was vers en knapperig. Ik genoot en was blij om weer terug in Amerika te zijn. We bleven nog even in de winkel staan kijken naar alle andere chocolaatjes en cadeauverpakkingen welke werden aangeboden en ik smulde in de tussentijd van mijn ijsje. Aan de wand op de bovenste etage van de zaak was een grote foto afgebeeld van de skyline van San Francisco, waarop tevens Ghirardelli Square was te zien. Ik keek naar de plaat en dacht terug aan mijn eerste keer bij Ghirardelli, destijds in San Francisco. Ik was toen al direct fan van de producten van het bedrijf. De chocolaatjes en ijsjes hebben mij vanaf het begin af aan nog nooit teleurgesteld en elke keer dat ik daarna bij een andere vestiging van de keten ben geweest is mijn ervaring meer dan goed geweest. Hetzelfde geldt voor de winkel in Boston, het ijsje was verrukkelijk en de chocolaatjes welke ik later heb opgegeten smaakten ook ontzettend goed.