Pagina's

zondag 4 april 2021

Activiteit: The Buckhorn Saloon & Museum - San Antonio, Texas

Activiteit: The Buckhorn Saloon & Museum
Adres: 318 E Houston St, San Antonio, TX 78205, Verenigde Staten


Toen ik voor de eerste keer in San Antonio verbleef had ik op een van de dagen een bezoek aan de Buckhorn Saloon and Museum op het programma staan. Helaas bleek tijdens de reis dat die bezienswaardigheid gesloten was en gedurende de dagen dat ik in de stad was ook niet meer zou gaan openen. Ik baalde er van dat we voor een dichte deur stonden, want ik had er een aantal mooie foto’s van gezien en verhalen over gelezen en het leek me leuk om er naar binnen toe te gaan. Op het moment dat ik bezig ging met het maken van de planning van onze afgelopen rondreis door Texas, en dan met name San Antonio, dacht ik meteen aan de Buckhorn Saloon and Museum. Het leek me leuk om er in de ochtend, voorafgaande aan onze doorreis naar Austin, naartoe te gaan. Ik verwachtte dat het makkelijk in de planning in te passen was en vroeg aan mijn kameraad of dat het hem een leuke activiteit leek. Gelukkig was hij enthousiast, bovendien leek het erop dat zowel het museum als de saloon deze keer wel geopend waren en dus zag ik geen enkele reden om er niet naartoe te gaan. Ik plande het in als activiteit na het ontbijt, het zou om 10:00 uur open gaan en het was de bedoeling om bij opening meteen bij de locatie aanwezig te zijn.

De Buckhorn Saloon & Museum is een particulier museum in het centrum van San Antonio. Het begon in het jaar 1881 als een privécollectie van Albert Friedrich (de jongste zoon van Wenzel en Agnes Friedrich). Vanwege de unieke collectie werd het al snel een toeristische attractie. In het verleden waren Theodore Roosevelt en de Rough Riders vaak te vinden in het museum. De collectie was eerst nog in de Lone Star-bierbrouwerij ondergebracht. In 1922 verhuisde het echter, vanwege de drooglegging, naar een andere locatie en werd het eerst de Albert's Curio Store en uiteindelijk de Buckhorn Curio Store and Cafe genoemd. In het jaar 1956 besloten erfgenamen van Friedrich om het geheel naar de huidige locatie op E. Houston Street te verplaatsen. De collectie van het Buckhorn Museum bevat opgezette dieren van over de hele wereld, waaronder zoogdieren, vogels en vissen. De dieren vertegenwoordigen meer dan 520 soorten welke in het wild voorkomen, waaronder bijvoorbeeld ook vissen uit de zeven zeeën en dieren van elk continent. Naast de collectie van dieren zijn er ook memorabilia van zowel de indianen- als de cowboycultuur in het Buckhorn Museum te vinden.





De tickets voor het Buckhorn Saloon & Museum had ik voorafgaande aan de reis al op internet gekocht, voor een tweetal kaarten betaalde ik een bedrag van $ 38,95. Met deze tickets in de hand liepen we na het ontbijt richting de entree van het museum. Er verscheen een lach op mijn gezicht toen ik zag dat de vestiging geopend was en we deze keer niet voor een dichte deur stonden. We kwamen terecht in een open ruimte en museumwinkel, en ik besloot om direct even een magneet te kopen, zodat ik die alvast in mijn bezit had. We werden welkom geheten door een cowboy en raakten even aan de praat met hem. Hij had voorvaderen uit Nederland en het werd direct gezellig. Ik keek de saloon in en was echt onder de indruk, nog nooit had ik zoiets gezien. Tientallen verschillende hoofden van opgezette dieren met flinke hoorns, geweien, klauwen en tanden hingen aan de muren en ik dacht aan de oude cowboy- en westernfilms. We spraken af om na het museumbezoek nog even een klein drankje in de saloon te doen, maar lieten eerst onze tickets scannen. We kregen nog wat uitleg van de cowboy over datgene wat we zouden gaan zien en gingen vervolgens het museum binnen.

We zagen als eerst allerlei stoelen en krukjes met hoorns er op, welke door de oudste broer van Albert Friedrich waren gemaakt. Dit waren prijswinnende meubels welke in het verleden in het bezit waren geweest van onder andere koningin Victoria, Otto von Bismarck en Kaiser Wilhelm I. Ook stonden er al een aantal opgezette dieren, waaronder een grizzlybeer, en hing er wat kunst van de collectie aan de muur. Naarmate we verder liepen werden de opgezette dieren steeds groter, we zagen een Longhorn, een baby-giraf, een nijlpaard, een jachtluipaard en een leeuw. Verder ook weer tientallen geweien van allerlei verschillende dieren. Aan de ene kant was het best luguber om al die opgezette dieren te zien, maar het hoort ook wel weer bij de jacht van Texas. Op een gegeven moment kwamen we in een ruimte terecht waar een Indiase tempel was nagebouwd. Een tijger en een Koningscobra, samen met een aantal boeddha’s, stonden hier opgesteld en dat vond ik mooi om te zien. We liepen daarna weer een stukje door en arriveerden in een nieuw themagebied, waarin dieren stonden die normaal gesproken in de bergen leven. Ik vond het leuk om te zien dat er moeite was gedaan om de leefomgeving van de dieren na te bootsen.





Vervolgens kwamen we terecht in een onderwaterwereld, grote haaien, maar ook diepzeeduikers en allerlei verschillende soorten opgezette vissen waren aan de muren en het plafond opgehangen en er was ook een soort van koraalrif gemaakt, waar de vissen omheen zwommen. Nadat we klaar waren met het kijken naar de vissen belandden we in het volgende onderdeel van het museum, namelijk The American Sideshow. Er werd informatie gegeven over het wilde westen van Buffalo Bill en daarna zag ik allerlei dingen welke ik eerder al eens bij de vestigingen van Ripley’s Believe it or Not! had gezien, zoals gekrompen hoofden, waarzeggers en optische illusies. We waren bijna bij het einde van het Buckhorn Museum aangekomen. We liepen nog even bovenlangs de saloon, waarbij we een mooi uitzicht op alle geweien hadden en arriveerden vervolgens in de laatste gang. In deze gang stonden nog enkele opgezette herten, vogels en een Longhorn. Aan het einde van de gang was de entree tot het Texas Ranger Museum gesitueerd. Dit museum zijn wij ook ingegaan, maar daar zal ik de volgende keer over schrijven. We besloten om na het bezoeken van de beide musea weer terug naar de saloon te lopen en namen daar plaats aan een van de vrije tafels.

Het was in de Buckhorn Saloon inmiddels al een stuk drukker dan op het moment dat we het Buckhorn Museum in gingen. Een aantal tafels waren bezet met mensen die iets aan het eten en drinken waren en wij besloten om ook nog een laatste drankje in San Antonio te drinken, alvorens we verder zouden gaan richting Austin. Voor mijn maat, die de Bob was, bestelde ik een beker Coca-Cola en voor mezelf een Texican Lager, een lokaal biertje van de Blue Star Brewing Company uit San Antonio. De Buckhorn Saloon was een attractie op zich, overal waar we keken zagen we opgezette dierenhoofden en geweien. Het voelde ook echt alsof we in een saloon zaten en ik vond het leuk om mee te maken. Nadat we de drankjes op hadden besloten we om nog een laatste keer om ons heen te kijken en vervolgens gingen we terug naar het Riverwalk Plaza Hotel om ons uit te checken en op weg te gaan naar onze volgende plaats van bestemming, namelijk Austin. Ik vond het heel erg leuk dat ik uiteindelijk toch nog naar de Buckhorn Saloon and Museum ben geweest, weliswaar 1,5 jaar later dan in eerste instantie gepland, maar het is toch nog goed gekomen. Het is een leuk museum, maar je moet wel tegen opgezette dieren kunnen. Het ademt de sfeer van de cowboys en het Wilde Westen uit en past goed bij een vakantie in Texas. Bovendien is het bezoeken van de saloon ook meer dan de moeite waard.