Pagina's

dinsdag 22 november 2022

Amerikaans restaurant in het buitenland: T.G.I. Fridays Anděl - Praag, Tsjechië

Amerikaans restaurant in het buitenland: T.G.I. Fridays Anděl
Adres: Nádražní 58/110, 150 00 Praha 5-Anděl, Tsjechië


Naast het bezoeken van grote bekende Amerikaanse plaatsen vind ik het ook leuk om geregeld een paar dagen naar een Europese stad te gaan. Een groot deel van de landen in West-Europa heb ik inmiddels bezocht, maar er valt natuurlijk altijd nog wel het nodige te ontdekken. Enkele weken geleden ben ik samen met een goede kameraad van mij een paar dagen, van donderdag tot en met maandag, naar de hoofdstad van Tsjechië, ofwel Praag, toe geweest. Voorafgaande aan de reis ben ik op zoek geweest naar leuke activiteiten om te doen en bezienswaardigheden om te bezichtigen in de stad. Ik kwam er al snel achter dat we de 5 dagen eenvoudig zouden kunnen gaan vullen, dus dat was fijn, dan hoefden we ons tenminste niet te vervelen. Tevens zocht ik naar restaurants, niet alleen naar Tsjechische, maar ook naar bekende Amerikaanse ketens. Ik had eigenlijk verwacht om niet veel tegen te komen, maar toch vond ik al snel vestigingen van Hard Rock Cafe en TGI Fridays. Ik plande onze bezoeken aan de zaken in en keek er naar uit om bij beiden te gaan eten. Later, op het moment dat we al daadwerkelijk in Praag aangekomen waren, bleek er ook nog een locatie van Hooters in de stad aanwezig te zijn, waar we op een van de middagen hebben geluncht. Een van onze andere lunches vond plaats bij TGI Fridays. Het valt me op dat die keten steeds vaker is te vinden in Europa en dat vind ik een goede ontwikkeling. 

TGI Fridays is een Amerikaanse restaurantketen dat zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar oud tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft de zaak zich uit weten te breiden tot een keten met honderden vestigingen in Noord-Amerika en is daarbij dus ook nog eens internationaal gegaan. Het heeft restaurants in 60 landen, met sinds enige tijd tevens vestigingen in Nederland, in Utrecht en Rotterdam. Het totaal aantal vestigingen komt uit op bijna 900 en is nog steeds groeiende. De keten heeft als doelstelling om binnen 10 jaar met zo'n 15 restaurants in Nederland aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd en hoop dat er ook een in mijn eigen stad, Nijmegen, zal gaan verschijnen. Tot die tijd ben ik overgeleverd aan de restaurants die wat verder uit de buurt te vinden zijn. Voorafgaande aan de reis keek ik ontzettend uit om naar TGI Fridays in Praag toe te gaan.





Het was vrijdagmiddag en dat vond ik het ideale tijdstip om bij TGI Fridays te gaan lunchen. Vanuit de binnenstad van Praag namen we de tram naar de wijk Anděl, waarin het restaurant gelegen was. Na een korte wandeling vanaf de halte zag ik de luifels van de zaak met daarop het bekende logo van Fridays al en ik werd helemaal enthousiast. Er stonden enkele tafels en stoelen buiten, maar we besloten om lekker binnen te gaan zitten. Eenmaal in het restaurant aangekomen werden we welkom geheten en naar een ronde booth gebracht aan de zijkant van het voorste eetgedeelte. Ik maakte snel een paar foto's van het interieur en thematisering van de ruimte. De afbeelding van het "Welcome to Fabulous Las Vegas sign" dat ik voor me zag liet me er direct thuis voelen. De wanden waren verder beplakt met allerlei andere Amerikaanse iconen, zoals het Statue of Liberty, het Hollywood sign en natuurlijk met de tekst "In here it's always Friday". Het vormde een kleurrijk geheel en voor even voelde ik me weer alsof ik me aan de andere kant van de Atlantische Oceaan bevond. Ik liep even naar de bar toe om te zien welke bieren er werden getapt en te bekijken of ik iets daarvan nog nooit eerder gedronken had, tevens maakte ik er ook weer een paar foto's van. Op het moment dat ik terug ging zitten aan onze tafel werden de menukaarten uitgereikt en werd er gevraagd wat we wilden drinken. We besloten om eerst nog even in de kaart te kijken alvorens wat te bestellen.

We waren er daarna al snel uit, mijn kameraad besloot om eerst voor een beker cappuccino te gaan en zelf koos ik voor de Staropramen Dark, dit was een flesje donker biertje van een van de grootste brouwerijen uit Tsjechië. Nadat we de bestelling door hadden gegeven gingen we verder in het boekwerk op zoek naar iets lekkers om te eten. Het vinden van heerlijke gerechten bij TGI Fridays is niet moeilijk, ik vind het juist altijd lastig om een keuze tussen alle heerlijkheden te maken. Op het moment dat de drankjes geserveerd waren en mijn biertje was ingeschonken werd er gevraagd of dat we er al uit waren. We konden die vraag bevestigend beantwoorden, want we hadden een keuze gemaakt. Mijn kameraad had trek in een hamburger en bestelde de BBQ Burger, dit was een gegrilde hamburger belegd met krokante uienringen, sla, tomaat, rode ui, augurk, gesmolten kaas en Fridays-barbecuesaus. Het gerecht zouden worden geserveerd met friet en nog een extra bakje van de barbecuesaus. Zelf vind ik de spareribs van TGI Fridays altijd erg lekker, het was alweer even geleden dat ik die gegeten had en dus moest het er maar weer eens van gaan komen. Ik koos voor een combinatie van gefrituurde garnalen samen met een halve streng spareribs. Mijn gerecht zou ook geserveerd gaan worden met friet en er hoorde ook nog bakjes met coleslaw en barbecuesaus bij. Ik had al een behoorlijke trek gekregen en hoopte snel te kunnen gaan genieten.





Gelukkig werd ik op mijn wenken bediend, want na slechts een korte wachttijd (volgens mij zelfs nog minder dan 10 minuten in totaal), stonden de beide lunchgerechten al voor ons op tafel. Ik had mijn biertje nog niet eens op en dat wilt wel wat zeggen. Mijn kameraad had zijn cappuccino op en er werd gevraagd of dat we nog wat wilden drinken. Hij bestelde een Corona en om de ober niet tweemaal te laten lopen besloot ik om een glas Staropramen 11 (een standaard Tsjechisch pilsje) te kiezen. Vervolgens begonnen we aan onze lunch. Als eerst at ik van de gefrituurde garnalen, ik hoefde alleen de achterkantjes er van af te pellen en dat ging erg eenvoudig. De eerste at ik zonder saus en dat smaakte al erg goed, daarna deed ik er eentje in het bakje met saus en die smaak was nog beter. Ik kon niet wachten om ook van de spareribs te gaan peuzelen en scheurde een stuk vlees van het bot af. Zoals gewend van TGI Fridays was het vlees ontzettend mals en kwam het direct van het bot af. Daar hou ik van en daarom genoot ik ook echt van de lunch. Af en toe deed ik wat extra barbecuesaus op het vlees en de garnalen en de smaak bleef ontzettend goed. Op het moment dat ik mijn eerste glas met bier net volledig had leeggedronken werd het volgende biertje geserveerd, dus die timing kon niet beter. Ik moest wel even wennen aan de smaak van het pilsje, maar na een paar slokken genomen te hebben vond ik het toch wel lekker fris en dorstlessend.

Aan de overkant werd er ook genoten van de BBQ Burger. Mijn kameraad was ooit pas één keer in Amerika geweest, destijds ook samen met mij, en hij vertelde dat het lekkere eten daar hem altijd is bijgebleven. De lunch bij TGI Fridays deed hem dan ook weer goed en hij vond de hamburger erg lekker. Hij had zijn bord sneller leeg dan ik, maar dat kwam ook doordat ik alle botten zo kaal mogelijk achter wilde laten. Eigenlijk hoef je helemaal niet te kluiven op de spareribs van TGI Fridays, maar wanneer ik nog een klein stukje vlees op de botten zie zitten dan wil ik dat eraf eten. Zo lekker vind ik de ribs van de keten nou eenmaal. Het moment dat ook ik mijn bordje leeg had was op een bepaald ogenblik toch aangebroken. Ik baalde daarvan want vond het weer een verrukkelijke lunch. Er werd nog gevaagd of dat we een dessert wilden bestellen, maar daar zaten onze magen wat te vol voor. We dronken de drankjes op en besloten om de rekening te vragen. Mijn handen plakten van de spareribs en ik besloot om mijn handen even te gaan wassen. Ik was blij dat ik dat gedaan heb want op het toilet waren de bovenste gedeeltes van de wanden volledig beplakt met stickers van Times Square in New York City. Dat vond ik prachtig om te zien, het was een feest der herkenning. Eenmaal terug bij onze plek lag de rekening inmiddels op tafel. We moesten in totaal CZK 960 betalen, wat omgerekend zo'n € 42,00 is, dat vond ik best redelijk. De keten stelde me wederom niet teleur en ik kijk alweer uit naar mijn volgende bezoek aan een van de andere restaurants van de zaak!