Pagina's

maandag 14 november 2022

Amerikaans restaurant in het buitenland: Hooters - Praag, Tsjechië

Amerikaans restaurant in het buitenland: Hooters
Adres: Havelská 25, 110 00 Staré Město, Praag, Tsjechië


Wanneer ik op vakantie ben binnen Europa dan kijk ik ook altijd, voorafgaande aan de reis, of dat er Amerikaanse ketenrestaurants gelegen zijn in de steden waar ik naartoe ga. Ik bedoel dan niet McDonald's en Burger King, maar restaurants die je normaal gesproken ook niet vaak tegenkomt in Nederland. Tijdens mijn zoektocht naar deze restaurants in Praag, Tsjechië, had ik al snel vestigingen van TGI Friday's en Hard Rock Cafe gevonden, deze zaken had ik in onze planning opgeschreven en bij beiden zouden we gedurende het lange weekend dat we in de hoofdstad van Tsjechië verbleven een keer gaan eten. Op een van de dagen dat we in Praag waren liepen we over de Václavské nám, dat is een grote brede winkelstraat, op weg naar het Národní muzeum, ofwel het Nationaal Museum van het land. Ineens zag ik in mijn ooghoek een bord waarop reclame werd gemaakt voor het restaurant Hooters. Dat was een grote verrassing voor mij, want ik wist niet dat die keten ook in Praag gevestigd was. We wilden sowieso ergens gaan lunchen en toen we zagen dat we slechts een paar honderd meter van Hooters waren verwijderd hoefden we niet lang meer na te denken over waar we naartoe zouden gaan. Mijn kameraad, met wie ik in Praag was, kende Hooters alleen nog maar van die ene keer dat hij samen met mij en wat andere vrienden in Las Vegas was, dat was hem toen goed bevallen en wilde er ook nog wel eens eten.

Hooters is een restaurantketen van twee niet-beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven, namelijk Hooters of America, Inc. gevestigd in Atlanta, Georgia en Hooters Inc, gevestigd in Clearwater, Florida. Op 1 april 1983 is Hooters opgericht in Clearwater, Florida. Voor deze datum is bewust gekozen, omdat de 6 zakenlieden die het bedrijf opstartten dachten dat hun idee zou gaan mislukken en dat het dus een grote grap zou gaan worden. Het eerste restaurant opende op 4 oktober 1983 in een voormalig vervallen nachtclub, die was opgeknapt en verbouwd tot het Hooters-restaurant. In 1984 kocht Hugh Connerty de rechten van de 6 zakenlieden en hij heeft de keten uit weten te breiden tot aan het begin van de 21ste eeuw. In 2002 werd Hugh Connerty, voor een groot gedeelte, uitgekocht door een aantal investeerders uit Atlanta en zij startten vervolgens Hooters of America, Inc. op. Hooters, Inc. bleef in Tampa BayChicago en Manhattan opereren en de rest van het land wordt nu door Hooters of America, Inc. bedient. Op dit moment zijn er meer dan 400 restaurants van Hooters te vinden over de hele wereld. Het bedienend personeel van de keten bestaat voornamelijk uit Hooters-Girls, dit zijn vrouwen in een strak topje en kort oranje broekje, zij vormen voor een belangrijk deel het imago van het bedrijf. In Nederland is Hooters niet actief, en dat zie ik ook niet snel gebeuren, maar in Praag kan er dus wel van de lekkere gefrituurde kip-gerechten en hamburgers van de keten worden genoten.





We gebruikten Google Maps om naar het restaurant toe te wandelen en er verscheen een lach op mijn gezicht toen ik het bekende logo van Hooters op de luifel van de zaak zag staan. Ik stelde voor om, ondanks het mooie weer, toch binnen te gaan zitten, omdat we anders niks van de inrichting en thematisering van het restaurant mee zouden krijgen. We liepen het gebouw binnen en het restaurant bleek een stuk groter dan dat het vanaf de buitenkant leek. We liepen langs de bar, waaraan al wat mensen zaten, en namen plaats aan een vrije tafel op de begane grond, waar we een goed zicht hadden op wat televisieschermen waarop sport werd uitgezonden. Ik liep even snel de trap af, naar beneden toe, om te zien wat er daar nog allemaal te doen was. Beneden was ook nog een grote ruimte met een flink aantal tafels en stoelen, waaraan nog best wat gasten zaten. Daar was tevens een bar en een winkeltje te vinden, waar spullen van Hooters werden verkocht. Eenmaal weer terug bij onze tafel waren de menukaarten reeds uitgereikt en werd er gevraagd wat we wilden drinken. Bij de bar had ik een tap gezien van Plzeňský Prazdroj met het biertje Master Tmavý 18° / Dark erop, die kende ik nog niet en dus besloot ik om daar een glas van te bestellen. Er werd daarnaast ook nog een Corona door mijn kameraad besteld. Vervolgens pakten we de menukaarten erbij om te zien wat we wilden gaan eten.

Het menu bestond voornamelijk uit hamburgers, kip en friet, precies wat ik lekker vind. Op het moment dat de drankjes geserveerd werden waren we klaar om de rest te bestellen. Er werd gekozen voor een Baja Burger, dit was een hamburger in Mexicaanse stijl belegd met Emmentaler kaas, Pico de Gallo, guacamole, sla, tomaat en rode ui, geserveerd met een bakje mayonaise, coleslaw en augurk. Daarbij werden de Curly Fries (krulfrietjes) besteld, zelf had ik ook zin in de Curly Fries dus daar koos ik tevens voor. Daarnaast besloot ik om de Buffalo Chicken Sandwich te bestellen, dit was een krokant gefrituurde kippenborst in pittige Buffalo-saus op een broodje, dat verder belegd was met sla, tomaat en rode ui. Ik kreeg er ook nog een bakje met augurk en coleslaw bij. Nadat we alles besteld hadden genoten we van onze biertjes, de sfeer in het restaurant en de wedstrijden op televisie. De gerechten die anderen besteld hadden kwamen telkens voor ons langs, de keuken bevond zich namelijk een etage lager dan dat wij zaten, waardoor we alles via de trap omhoog zagen komen. Het zag er allemaal goed uit en daar kreeg ik extra veel trek door. Gelukkig duurde het niet heel lang voordat onze bestelling op tafel stond, ik denk dat we in het totaal een klein kwartiertje op het eten hebben moeten wachten. De tafel werd volgezet met alles wat we besteld hadden en gelukkig waren de porties vergelijkbaar met wat ik gewend was van de restaurants in Amerika.

Het viel me echter wel op dat het personeel wat minder aangenaam was dan bij de vestigingen van Hooters in de Verenigde Staten. De service was wat dat betreft toch wat anders en de medewerkers lang niet zo klantvriendelijk. De mensen leken wat minder plezier in het werk te hebben, dat vond ik best jammer. Gelukkig bleken de bestelde gerechten wel veel gelijkenissen te vertonen met datgene wat ik gewoon was van mijn eerdere bezoeken aan andere locaties van Hooters. De Curly Fries waren goed gezouten en heerlijk krokant gebakken. We kregen er Heinz tomatenketchup bij en dat was erg lekker. Mijn Buffalo Chicken Sandwich smaakte goed, op het stuk kip zat precies genoeg saus en de frisse sla met tomaat zorgden voor een perfecte combinatie en aanvulling van smaken. Het was natuurlijk uiteindelijk gewoon een lekkere snelle vette hap, maar wel in een Amerikaanse setting waar ik veel van hou. De hamburger werd opgegeten en beide borden met friet raakten snel leeg. Alle bakjes met bijgerechten waren op een gegeven moment op en van de beide biertjes was ook niks meer overgebleven. Op het moment dat we alles ophadden kregen we de rekening snel uitgereikt, dat was wel Amerikaans van het bedienend personeel. We moesten in totaal Kč 864 betalen, dat is iets meer dan € 35,00, dus (zeker voor Tsjechische begrippen) niet heel goedkoop. We hadden gelukkig wel lekker geluncht en bovendien was ik ook weer een ervaring met een Amerikaans ketenrestaurant in het buitenland rijker!