Pagina's

zaterdag 27 maart 2021

Restaurant: Yard House - San Antonio, Texas

Restaurant: Yard House
Adres: 849 E Commerce St #409, San Antonio, TX 78205, Verenigde Staten


Mijn kameraad en ik zijn al een paar keer, samen met nog wat andere vrienden, maar Las Vegas geweest. Dat is telkens weer een groot feest en ik hoop dat we in de toekomst nogmaals zullen gaan. In Las Vegas gaan we graag naar de zaak Yard House, aan het einde van The LINQ Promenade. Toen ik een paar jaar geleden San Antonio voor de eerste keer bezocht ben ik ook naar de vestiging van Yard House in die stad geweest. Het is me toen erg goed bevallen en ik vond het niet erg om er tijdens mijn afgelopen rondreis door Texas weer naartoe te gaan. Toen ik aan mijn maat vertelde dat er ook een vestiging van Yard House in San Antonio aanwezig was werd hij direct enthousiast en hij zei me dat ik een bezoek aan die keten wel in de planning moest gaan zetten. We zouden slechts één avond in San Antonio gaan zijn, dus het was niet lastig om te bepalen op welk moment we naar Yard House toe zouden gaan. Ik keek ver voorafgaande aan de reis al uit naar onze avond in Yard House, omdat het daar altijd erg gezellig is, er kunnen allerlei lekkere biertjes worden gedronken en bovendien staan er ook heerlijke Amerikaanse gerechten op het menu van het restaurant.

Yard House is een Amerikaanse keten van sportbars, het heeft meer dan 80 verschillende locaties, welke verspreid zijn over de Verenigde Staten. Het grootste deel ligt echter ten westen van de Mississippi River. De eerste vestiging werd in 1996 geopend in Long Beach, Californië, maar het bedrijf opereert op dit moment vanuit Orlando, Florida. Pas sinds het jaar 2010 is Yard House gaan uitbreiden met locaties aan de Oostkust van het land. Alle vestigingen van de keten hebben een grote focus op ambachtelijk bier, de locaties hebben vrijwel altijd meer dan 100 verschillende bieren op de tap. Er worden proeverijen van verschillende soorten in kleinere glazen aangeboden, maar er kan ook gekozen worden voor glazen van één yard (0,914 meter) lang. Naast het drinken van bier kan er binnen de vestigingen van Yard House ook gegeten worden. Het restaurant biedt namelijk een verscheidenheid aan gerechten aan, waarbij het zich richt op fusion- en pubgerechten. De keten is onderdeel van Darden Restaurants, welke het bedrijf in 2012 voor $ 585 miljoen heeft gekocht, echter wordt het beheerd door een restaurantgroep dat op het vaste land van China is gevestigd.




Nadat we wat gedronken en een schaal met nachos gegeten hadden bij het Republic of Texas Restaurant on the Riverwalk liepen we 5 minuten rechtdoor over E. Commerce Street om vervolgens bij de Shops at Rivercenter (waarin Yard House was gesitueerd) uit te komen. We openden de deur van het restaurant en van de vorige keer wist ik nog dat we via de trappen omhoog moesten lopen om bij de zaak binnen te kunnen komen. Op het moment dat we boven arriveerden was het direct een feest van herkenning voor mezelf, ik herinnerde me alles nog van de vorige keer en dat was leuk om mee te maken. We kwamen langs grote fusten bier en boven ons zagen we alle buizen, met daarin de tap-leidingen, lopen. De buizen welke vanuit de kelder langs het plafond tot aan de bar lopen zijn in vrijwel elke vestiging van Yard House te vinden en het is dan ook een van de kenmerken van de keten. Het was druk in de ruimte, veel tafels waren bezet met mensen die aan het eten waren, maar wij wilden liever ergens aan de bar plaats gaan nemen. Helemaal achteraan waren nog een tweetal krukken onbezet en daar liepen we dan ook snel naartoe, zodat niemand anders er kon gaan zitten.

We werden welkom geheten door het barpersoneel en er werd gevraagd wat we wilden drinken. Ik vond het leuk om eerst even het menu door te bladeren en te kijken naar alle verschillende taps die ik voor mijn neus zag. Het aantal taps op een rij was weer indrukwekkend en ik heb zoiets eigenlijk nog nooit buiten een vestiging van Yard House gezien. De vorige keer dat ik bij Yard House in San Antonio was had ik een “Local Six-Pack Sampler” geprobeerd, dat was me toen erg goed bevallen, maar omdat ik het liefst niet tweemaal hetzelfde biertje drink leek het me beter om deze keer iets anders te bestellen. Echter keek ik toch nog even naar het menu van de flights (een proeverij van 3 of meerdere kleine glaasjes bier) en zag dat de “Local Six-Pack Sampler” helemaal was vernieuwd, en dat ik de 6 bieren welke nu tot de flight behoorden nog allemaal niet kende. We besloten allebei dan ook snel om voor die proeverij van lokale biertjes te gaan en we bestelden er tevens een Onion Ring Tower bij. De Onion Ring Tower was een opstapeling van gefrituurde uienringen, welke geserveerd zou gaan worden met een bakje Chipotle ranch dressing en een standaard ranch dressing.

De beide flights werden getapt en netjes in speciaal daarvoor gemaakte houders gedaan. De houders waren gemaakt van ijzer, met daarin een zestal ronde inkepingen om de glaasjes in te zetten. In het midden van de houder werd een bordje gezet met aan de ene zijde de namen en logo’s van de eerste 3 bieren en aan de andere zijde de namen en logo’s van de andere bieren. De bijbehorende bieren werden voor de logo’s neergezet en het was de bedoeling dat we alles in de volgorde van 1 tot en met 6 op zouden gaan drinken. Het eerste biertje heette Kolsch, gebrouwd door de Altstadt Brewery uit Fredericksburg. Het was een milde Kolsch, waarbij de stijl uit het Duitse Keulen goed was nagebootst. Op het moment dat we aan het 2e biertje van de flight wilden gaan beginnen kwam er een serveerster met onze Onion Ring Tower aangelopen. Meer dan 20 uienringen waren over een grote metalen staaf gedaan, waardoor ze prachtig opgestapeld waren. Ik probeerde er eentje, samen met wat van de pittige saus en het smaakte heerlijk. Vervolgens gingen we verder met de HefeWeizen van Live Oak Brewing Company uit Austin. Dit biertje leek op Paulaner, een witbier uit Duitsland, ik proefde volle smaken en iets wat op banaan leek. De uienringen welke we erbij aten smaakten er erg goed bij. De combinatie van de ui, het zout samen met de sausjes en het frisse biertje was uitstekend.




Het 3e glaasje was gevuld met een biertje van de brouwerij Southerleigh Brewing Co. (uit Southerleigh natuurlijk) het heette Texas Uncommon Ale en was een California Common, welke heel erg op een donkere Amber Ale leek. Het was een bitter drankje, maar ik proefde ook karamel. De rare nasmaak zorgde er echter voor dat ik blij was op het moment dat het glas leeg was. We waren nu halverwege de flight en ook al halverwege de Onion Ring Tower. De uienringen pasten perfect bij een bezoek aan de kroeg en waren een juiste aanvulling op de drankjes. We draaiden de houder om en een drietal nieuwe biertjes stonden voor onze neus. Het eerste drankje was de Swifty, een American Pale Ale van de Real Ale Brewing Company uit Blanco, dit is een plaatsje op ongeveer een uurtje rijden vanaf San Antonio. Het was een echte pale ale en smaakte een stuk beter dan het biertje wat we daar voor hadden gehad. We hadden nu nog 2 laatste glaasjes voor ons staan, maar voordat we daarmee verder gingen keken we eerst nog even naar de planning voor de volgende dag. Het was erg gezellig, maar de dag erop hadden we veel op het programma staan, daarom moesten we het niet te laat maken en was het beter om terug naar het hotel toe te gaan, nadat we de flight op hadden.

We vervolgden de “Local Six-Pack Sampler” met de WHOA-MANGO, een American IPA van Twisted X Brewing Company uit Dripping Springs, daar had ik nog nooit van gehoord, met het is een plaats in de buurt van Austin. Het biertje was een gewone IPA, niet al te bitter, maar wel vrij standaard. Het smaakte niet slecht, maar er had wat meer met de mango gedaan kunnen worden. Voordat we aan ons laatste glaasje begonnen aten we eerst de resterende uienringen nog even op. Ze waren heerlijk, maar ik kreeg er wel dorst van. Gelukkig hadden we dus nog een drankje staan. Het laatste biertje was de Round About Midnight van de lokale brouwerij Weathered Souls Brewing Co. (uit San Antonio dus). Deze American Porter leek op een hele sterke koffie met een klein beetje alcohol, het smaakte goed en het was een mooie afsluiter van de flight. Het beste biertje vond ik echter de Swifty, die had net wat meer smaak. Nadat we alles op hadden vroegen we om de rekening, deze stond al voor onze neus in een glas klaar. In het totaal moesten we, inclusief taks, een kleine $ 35,00 Dollar betalen, dat was een normaal bedrag voor Amerikaanse begrippen. We hadden lekkere biertjes gedronken en heerlijke gefrituurde uienringen gegeten. Het was weer zeer geslaagd geweest en de ervaring heeft er voor gezorgd dat ik graag terug blijf komen bij Yard House.