Pagina's

woensdag 21 juli 2021

Activiteit: Reunion Tower GeO Deck - Dallas, Texas

Activiteit: Reunion Tower GeO Deck
Adres: 300 Reunion Blvd E, Dallas, TX 75207, Verenigde Staten


Voorafgaande aan mijn afgelopen rondreis door Texas ben ik op zoek gegaan naar leuke activiteiten om te doen in de verschillende steden die we zouden gaan bezoeken. Behalve San Antonio waren het voor mij allemaal nieuwe steden, waar ik dus nog niet eerder naartoe was geweest. Ik moest me goed inlezen over alle plaatsen en realiseerde me dat er in Texas veel was te doen. De laatste verblijfplaats van onze vakantie was Dallas, de op twee na grootste stad van de staat. We zouden daar 2 dagen gaan verblijven en ik kwam er al snel achter dat we deze tijd eenvoudig zouden kunnen gaan vullen met leuke activiteiten. Een van de bezienswaardigheden die me erg aansprak was het GeO-Deck in de Reunion Tower, dit was een uitkijktoren op 171 meter hoogte. In het verleden was ik al naar een groot aantal andere observatie-platformen in Amerika geweest, zoals bijvoorbeeld de Skywalk Observatory in Boston, 360 Chicago ofwel John Hancock Observatory, Top of the Rock Observation Deck in New York City en ga zo maar door. Jullie hebben daar al veel verhalen over kunnen lezen hier op mijn blog. Ik vind het elke keer een geweldige ervaring om de stad en haar omgeving van af grote hoogte te zien en daarom leek het me ook erg leuk om de Reunion Tower in Dallas te bezoeken.

De Reunion Tower is een van de meest herkenbare bezienswaardigheden van de stad. Lokaal staat de toren bekend onder de naam “The Ball”. Het bouwwerk werd op 2 februari 1978 voltooid. Het maakte onderdeel uit van een stedelijk herontwikkelingsproject, waarbij tevens ook Union Station werd gerenoveerd. De toren bevindt zich op ongeveer 300 meter van Dealey Plaza, dat is de plaats van de moord op John F. Kennedy. Met een hoogte van 171 meter staat de toren op de 15e plaats van hoogste gebouwen in de stad. Bovenaan de toren bevindt zich een bol met een drietal etages, het observatiedeck, dat “GeO-Deck” wordt genoemd, is te vinden op de eerste etage van deze bol. Dit platform is vlak voor de 35ste verjaardag van de toren, na een flinke renovatie, op 5 oktober 2013 heropend. Deze interne faciliteit omvat een interactieve digitale ervaring die informatie geeft over bezienswaardigheden in Dallas, de Reunion Tower zelf en de gebeurtenissen van 22 november 1963 (de moord op President John Fitzgerald Kennedy). Met behulp van live-view high-definition camera’s kan er bovendien op de omgeving in worden gezoomd. De buitenkant van het observatiedek is daarnaast voorzien van telescopen met uitzicht in elke richting.






In de middag van onze eerste dag in Dallas gingen we op weg naar de Reunion Tower. We bezochten eerst onder andere de Giant Eyeball en het John F. Kennedy Memorial Plaza. Vervolgens liepen we door naar Union Station en vandaaruit gingen we op zoek naar de entree van het Hyatt Regency Dallas. De Reunion tower maakt namelijk onderdeel uit van het Hyatt Regency Hotel-complex in het Reunion-district. Het was even zoeken, maar op een gegeven moment kwamen we uit in een ondergrondse gang die uiteindelijk toegang gaf tot het hotel. We waren volgens mij een beetje vreemd gelopen en betraden het hotel ook niet via de hoofdingang, maar we waren op onze plaats van bestemming aangekomen en moesten alleen nog even de toegang tot het “GeO-Deck” gaan zoeken. Er was een conferentie aan de gang in het hotel, honderden zakenlui met pasjes om hun nek waren met elkaar in conclaaf en het was een drukke bedoening. We baanden onze weg door de menigte en volgden de bordjes met bewegwijzering. We gingen middels een roltrap op weg naar de liften die omhoog zouden gaan naar het observatieplatform. Het was echt even goed rondkijken, maar op een gegeven moment kwamen we gelukkig toch bij de entree van de attractie aan. Ik keek eerst even om me heen, want ik zag geen enkele medewerker die ons kon helpen staan.

Er kwam op een gegeven moment toch een medewerkster aangelopen en vroeg of dat we kaartjes wilden kopen. Echter had ik de tickets voorafgaande aan de reis al via de officiĆ«le website van de Reunion Tower gekocht. Voor de beide kaarten samen had ik een bedrag van $ 36,81 betaald. Ik liet deze scannen en vervolgens werden we begeleid naar een van de liften, die naar boven zou gaan naar de geodetische koepel. We moesten even wachten op de lift en in de tussentijd kwamen er nog een aantal andere mensen aangelopen die ook naar boven gingen. Eenmaal in de lift duurde het 68 seconden voordat we bij de top waren aangekomen. De lift ging dus niet heel erg snel, maar dat was juist wel leuk, vanwege de glazen panelen in de buitenmuur van de schacht hadden we namelijk een mooi uitzicht op de stad. Mensen met hoogtevrees zouden het denk ik iets minder leuk hebben gevonden, maar ik verwacht ook niet dat zij het “GeO-Deck” bezoeken. Tijdens de tocht naar boven werd er wat verteld over Dallas en de omgeving, en op het moment dat we boven waren aangekomen werd ons veel plezier gewenst. Ik vind het altijd heel erg speciaal wanneer je de lift uit komt gelopen bij een observatieplatform en dan voor het eerst het wijde uitzicht over de hele stad ziet. Datzelfde had ik ook op het moment dat ik de lift van de Reunion Tower in Dallas uitstapte. 






Een geweldig uitzicht over de binnenstad van Dallas werd geboden, de hoge wolkenkrabbers van het centrum zagen we staan en ik keek mijn ogen uit. Het was een heldere dag, waardoor we extra ver konden kijken. In de verte zagen we het AT&T Stadium (ofwel Cowboys Stadium) en de honkbalstadions Globe Life Field en Globe Life Park in Arlington. Nog een stuk verderop hadden we zelfs zicht op de binnenstad van Fort Worth, waar we eerder tijdens de reis nog doorheen waren gereden. Dat was een afstand van meer dan 50 kilometer en dat vond ik toch wel erg speciaal. Het viel me op dat we op verschillende plekken in de stad een vliegend rood paard zagen, deze Pegasus zag ik ook nu weer. Het is echt een symbool in de stad Dallas. We liepen het hele rondje af en gingen ook nog even naar buiten. Een stalen constructie zorgde er voor dat we niet naar beneden konden vallen en dat was maar goed ook. Er waaide best een stevige wind en ik moest mijn pet vasthouden, zodat hij niet wegwaaide. We gingen snel weer naar binnen toe en keken op de verschillende schermen, waarop gebouwen die we in de omgeving konden zien werden getoond en beschreven. Het was ook mogelijk om foto’s te maken met behulp van een computer, we konden onze eigen achtergrond daarbij kiezen. Dat deden we en ik liet de foto’s naar mijn e-mail sturen. 

Er stond een groot spel in de ruimte met als titel Reunion Tower Playback Memory Challenge. Ik wilde het gaan spelen, maar toen ik een aantal keer op start had gedrukt en er niks gebeurde had ik er geen zin meer in. We liepen naar het aansluitende Cloud 9 Cafe en besloten om even iets te drinken, voordat we weer naar beneden toe gingen. Ik bestelde daar een blikje Deep Ellum IPA van de lokale brouwerij Deep Ellum Brewing Company en dronk het bittere biertje met een prachtig uitzicht op de achtergrond op. We kwamen overeen om daarna het rondje nog een keertje te lopen en nog even te genieten van de stad. Vervolgens liepen we naar de lift die ons weer veilig naar beneden toe bracht. De rit naar beneden leek sneller te gaan dan de weg omhoog, maar dan kan ook wel alleen mijn perceptie zijn geweest. Eenmaal beneden keken we nog even rond in de cadeauwinkel met souvenirs, ik heb daar een mooie magneet gekocht die nu aan mijn koelkast hangt. Het bezoeken van het “Geo-Deck” in de Reunion Tower in Dallas vond ik erg de moeite waard. Het uitzicht dat geboden werd was schitterend, daarbij hadden wij echter wel het geluk dat het een mooie heldere dag was en dat we heel erg ver konden kijken. Het is zeker een aanrader om te bezoeken wanneer je in Dallas bent!