Pagina's

woensdag 30 april 2014

Activiteit: AT&T Park Baseball - San Francisco Giants vs. Los Angeles Dodgers, San Fransisco, Californië

Activiteit: AT&T Park Baseball - San Francisco Giants vs. Los Angeles Dodgers
Adres: 24 Willie Mays Plaza, San Francisco, CA 94107, Verenigde Staten



In Nederland ben ik een echte voetbalfan, ik volg zo goed als alles en ben overal van op de hoogte. In Amerika komt deze sport, mede door de Spaanstalige bevolking, wel steeds meer in opkomst. Een voetbalwedstrijd in Amerika heb ik nog niet gemaakt, echter ben ik wel naar een baseball wedstrijd geweest in San Francisco. Het was de derby van Californië tussen de San Francisco Giants en de Los Angeles Dodgers in het AT&T Park stadion in San Francisco.

We waren al best lang, zo’n 3 uur, voor aanvang van de wedstrijd bij het stadion. Een korte rit vanuit de binnenstad met de taxi leidde ons naar het stadion. Overal was al best veel bedrijvigheid. Het stadion en de decoratie ervan zag er allemaal heel mooi en echt Amerikaans uit. Heel anders dan ik van voetbalstadions gewend was. Helden werden geëerd en de Amerikaanse vlag hing er weer mooi bij. Supporters van beide partijen liepen gewoon door elkaar, dat had ik eigenlijk niet verwacht.



Omdat we nog zo veel tijd hadden besloten we om het stadion te lopen en te gaan kijken bij de Official Store met heel erg veel merchandise van de Giants. Na het passen van verschillende petten die helaas allemaal niet mijn maat waren liep ik tegen een heel mooi officieel wedstrijdshirt aan van het seizoen er voor. De prijs was heel erg gunstig. Bij de kassa keken ze me echt heel verbaasd aan dat ik zo’n shirt voor die prijs had weten te vinden. Het shirt trok ik natuurlijk gelijk aan en ik was ineens een Giants supporter.

Toen we later het stadion in gingen wist ik eigenlijk niet wat ik zag. Zo veel kraampjes en stands waar ze etenswaren, drank en merchandise verkochten. Dit was ik echt niet gewend. Iedereen was aan het eten en drinken en er leek bij niemand echt sprake van wedstrijdspanning te zijn. In het stadion zelf was het al best wel druk. Wij zaten op de onderste ring, maar wel in het achterveld. Toch was het zich nog best wel goed.



Wat ik erg leuk vond waren de verkopers van het eten en drinken, die op de tribunes lopen. Precies zoals je het ook in de film ziet. Er werd echt veel verkocht. Mensen gingen ook steeds van hun plek af om eten en drinken te gaan halen. Het leek wel alsof mensen gewoon bij elkaar waren gekomen om te eten en te drinken en niet om een spannende wedstrijd van hun favoriete team te bezoeken. De wedstrijd leek wel bijzaak.

De wedstrijd zelf was behoorlijk saai, er gebeurde weinig. Elke keer lag het spel lang stil en wanneer er een keer een bal werd geslagen dan was de speler meestal al snel uit. Het mooie van alles was dat het leek alsof niemand het wat kon schelen. Iedereen was maar aan het eten en drinken en sommige mensen bleven zelfs gewoon boven staan om de wedstrijd te kijken op televisieschermen. Hier heb ik wel echt om moeten lachen.


Uiteindelijk zijn we in de 6e inning naar het hotel gegaan, het stond toen 1-0 voor de Giants. De wedstrijd was inmiddels al uren bezig. Toen we bij het hotel aankwamen bleek het 1-1 te staan en uiteindelijk is het nog 1-2 voor de Dodgers geworden.

Het was wel heel leuk om een keer mee te maken, de sfeer was heel apart door al dat eten en drinken. De wedstrijd zelf was erg langdradig en er gebeurde weinig, met dus ook heel erg weinig spanning. Helaas werd er geen homerun geslagen en hebben we maar een keer kunnen juichen. Ik denk zelf dat ik niet zo snel nog eens naar een baseballwedstrijd zal gaan. Nu zal ik eerder voor een basketbal of American Football wedstrijd gaan, ik denk dat er daar meer gebeurt en dat er meer spanning in die wedstrijden is te vinden. Helaas is het meestal niet het speelseizoen wanneer ik in Amerika ben.